کد خبر: 1147668
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
امیر عبداللهیان:
وزیر امور خارجه با دعوت از دولت فرانسه به رعایت حقوق بشر گفت: سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویا محکوم می‌کنیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در توئیتی که در صفحه کاربری خود در فضای مجازی منتشر کرد، دولت فرانسه را به رعایت موازین حقوق بشر فراخواند.

وی نوشت: سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویا محکوم می‌کنیم. دولت فرانسه را به رعایت حقوق بشر و اجتناب از توسل به زور علیه مردم کشورش که به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، فرا می‌خوانیم.

بر اساس این گزارش، اعتراضات سراسری مردم فرانسه به طرح بازنشستگی دولت ماکرون ادامه دارد و در تازه‌ترین آمار منابع دولتی فرانسه اعلام کردند که بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات سراسری این کشور علیه طرح بازنشستگی دولت مکرون شرکت کردند و تا کنون در جریان این اعتراضات ۱۲۳ افسر پلیس زخمی و ۸۰ معترض بازداشت شدند، اما روزنامه لوموند تعداد معترضان را ۱.۲ میلیون و بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه CGT شمار تظاهرات‌کنندگان را ۳.۵ میلیون نفر اعلام کردند.

این تظاهرات با خشونت همراه بود و نیرو‌های پلیس با معترضان درگیر شده و برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کردند. منابع رسانه‌ای از آتش‌سوزی مقابل ساختمان شورای شهر بورودو خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که در خیابان‌های پاریس سطل‌های زباله و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به آتش کشیده شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه گزارش داد که در درگیری‌های پنجشنبه ۱۲۳ پلیس زخمی شده و ۸۰ معترض نیز بازداشت شدند.

اتحادیه‌های صنفی و کارگری فرانسه درخواست کرده‌اند که معترضان ۲۸ مارس (۸ فروردین) برای حضور در دهمین تظاهرات سراسری به اصلاحات بازنشستگی به خیابان‌ها بیایند.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که دولت با دور زدن پارلمان و فعال کردن ماده ۴۹.۳ قانون اساسی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۰ سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش خواهد یافت.

این اقدام با خشم گسترده عمومی روبرو شد و اپوزیسون با طرح رای عدم اعتماد تلاش کرد تا با دولت مقابله کند، اما دولت فرانسه توانست از این رای‌گیری جان سالم به در ببرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار