کد خبر: 1147587
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گشایش‌هایی در توافق با ایران درخصوص حل و فصل مسائل پادمانی خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین از ایرنا، «رافائل گروسی» که در اندیشکده شورای روابط خارجی سخن می‌گفت با ادبیاتی محتاطانه اظهار داشت که در پی سفر به ایران و توافق به دست‌آمده «به نظر می‌رسد باب‌هایی در حال باز شدن است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا چنین می‌شود؟»

وی با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام و تدابیر جبرانی ایران تکرار کرد که توافق سال ۹۴ به یک «پوسته خالی» تبدیل شده است. مدیرکل آژانس با این حال تصریح کرد که بازرسان آژانس در ایران حضور دارند تا بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور نظارت کنند و آنچه در نتیجه مذاکرات وین توافق شود، قابل راستی آزمایی باشد.

وی بر همین اساس تصریح کرد که به طور فعال با مشارکت کنندگان برجام در حال رایزنی است تا به تلاش‌های دیپلماتیک آن‌ها در زمینه از سرگیری اجرای این توافق کمک کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران دو هفته پیش، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن قرار شد در جلسات فنی بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که توافقات به دست آمده با آژانس در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود. «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان چند روز پیش در این باره گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عملکرد ما ارزیابی و نظارت دارد و این نظارت‌ها باید در قالب چارچوب‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

هفته پیش نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از سفر بازرسان آژانس اتمی به تهران، برای ادامه گفتگو‌ها در چارچوب توافقات بدست آمده خبر داد. وی گفت: قرار است گفتگو‌ها طی روز‌های آینده توسط من و آپارو معاون پادمانی آژانس در تهران دنبال شود.

کمالوندی افزود: این گفتگو‌های پادمانی و فنی در چارچوب بیانیه مشترک سازمان و آژانس که چندی قبل به دنبال سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تهران منتشر شد صورت می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار