کد خبر: 1147538
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
یک رسانه ورزشی روس در گزارشی به بررسی شرایط تیم ملی ایران پرداخت.

به گزارش جوان آنلاین، سایت اسپورت اکسپرس روسیه پیش از بازی تیم ملی این کشور برابر ایران که امروز پنجشنبه برگزار می‌شود نوشت:

کمتر از دو هفته از انتصاب سرمربی جدید تیم ملی ایران می‌گذرد. امیر قلعه نویی یکی از موفق‌ترین مربیان ایرانی است: این مربی ۵۹ ساله در طول دوران طولانی کار خود، ۵ بار قهرمان ایران شد (۳ بار با استقلال و دو بار با سپاهان)، اما هرگز خارج از وطنش کار نکرد.

در اواسط دهه ۲۰۰۰، قلعه نویی قبلاً با تیم ملی کار می‌کرد و عملکردش کاملاً موفقیت آمیز بود: در ۱۷ بازی تحت هدایت او، ایران تنها یک بار شکست خورد، آن‌هم در ضربات پنالتی ناموفق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا با کره جنوبی که به قیمت سرمربیگری اش تمام شد. حالا قلعه نویی به عنوان یک مربی بسیار با تجربه‌تر به تیم ملی باز می‌گردد. تیم ایران بیش از ۱۲ سال توسط مربیان خارجی هدایت می‌شد بنابراین قلعه نویی در نقش جدید خود همچنین از مدرسه مربیگری ایرانی هم دفاع خواهد کرد.

دو چهره بزرگ در تیم ملی مدرن ایران حضور دارند، اما یکی از ستاره‌ها که برای هواداران روس آشناتر است، با روسیه بازی نمی‌کند. منظور سردار آزمون است که به دلیل مشکلات شخصی در نهایت خارج از لیست تیم ملی ایران قرار گرفت. مهاجم سابق زنیت، روستوف و روبین کازان تنها سه گل در یک سال در بایر لورکوزن به ثمر رساند.

یکی دیگر از مهاجمان سطح بالای ایران مهدی طارمی است. این مهاجم ۳۰ ساله در سه فصل در پورتو بیش از ۷۰ گل به ثمر رسانده، در تمام رقابت‌های داخلی پرتغال قهرمان شده و سه سال پیش بهترین گلزن لیگ پرتغال بوده است. طارمی اصلی‌ترین نیروی ضربه زننده ایران در جام جهانی قطر بود - او بود که در بازی افتتاحیه با انگلیس دبل کرد.

از دیگر بازیکنان می‌توان به علیرضا جهانبخش، وینگر ۲۹ ساله فاینورد اشاره کرد که به تیمش در لیگ هلند کمک می‌کند، و همچنین دو نماینده سابق لیگ روسیه یعنی سعید عزت اللهی (بازیکن سابق روستوف، آنژی، آمکار) و رضا شکاری (بازیکن سابق روبین).

تیم ملی ایران مسن‌ترین تیم جام جهانی بود و تاکنون هیچ تمایلی برای تجدید قوا وجود ندارد - در بین ۳۲ نفری که برای اردوی آماده‌سازی ماه مارس فراخوانده شده‌اند، تنها ۷ بازیکن هنوز ۲۶ سالگی خود را جشن نگرفته‌اند.

در عین حال هیچیک از بازیکنان فعلی در ۵ لیگ برتر بازی نمی‌کنند و اکثریت قریب به اتفاق در لیگ نه چندان قدرتمند ایران بازی می‌کنند. مجموع همه این عوامل باعث شد تا سایت ترانسفرمارکت ارزیابی ضعیف مالی از ایران با تنها ۴۶.۲ میلیون یورو داشته باشد که ۲۰ میلیون آن برای طارمی است. اگر آزمون در لیست ایران بود، ارزش تیم ملی ایران ۱۲ میلیون یورو دیگر افزایش پیدا می‌کرد.

روسیه هم چند تا دارایی گران قیمت را از دست داد، اما حتی بدون الکساندر گولووین (۲۲ میلیون) و الکسی میرانچوک (۱۲ میلیون)، تیم ما ۱۴۲ میلیون یورو یعنی سه برابر ایران تخمین زده می‌شود. ماتوی سافونوف و آرسن زاخاریان هر کدام با ۱۵ میلیون یورو بیشترین ارزش را دارند.

ایران یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیایی است. این تیم در رده بندی فیفا در جایگاه بیست و چهارم قرار دارد و در بین نمایندگان AFC تنها ژاپن بالاتر است (روسیه در رده ۳۷). اما تیم ایران در عرصه بین المللی به طرز فاجعه باری ناموفق است. ایرانی‌ها ۶ بار به جام جهانی رسیده‌اند، اما هرگز از گروه صعود نکرده‌اند.

ایران در جام جهانی قطر ابتدا ۲ بر ۶ مغلوب انگلیس شد، سپس ۲ بر صفر ولز را شکست داد و در بازی پایانی با نتیجه ۰ به ۱ مغلوب آمریکا شد. در تورنمنت قاره‌ای البته وضعیت بهتر است، اما فقط در نگاه اول - ایران سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد، اما آخرین قهرمانی به سال ۱۹۷۶ برمی گردد. ضمن اینکه تیم ایران در این ۴۷ سال حتی به فینال تورنمنت اصلی قاره نرسیده است.

البته کادرفنی جدید ایران در جام ملت‌های آسیا که زمستان سال آینده در قطر برگزار می‌شود، وظیفه پایان دادن به این قحطی جام را دارد. بازی با روسیه چرخه آماده سازی هدفمند برای مسابقات را برای ایران استارت می‌زند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار