کد خبر: 1147382
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
«احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با ریانووستی گفت: تهران امیدوار است که با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ شاهد تکمیل و راه اندازی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با ریانووستی گفت: تهران امیدوار است که با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ شاهد تکمیل و راه اندازی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باشد.

خاندوزی دراین مصاحبه تصریح کرد: امیدواریم پیش از پایان دوره دولت فعلی ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم.

وی گفت: ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری می‌کنیم.

خاندوزی اظهار داشت: ممکن است آمریکا علاقه‌ای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد، اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند.

گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشور‌های حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می‌کند. سه مسیر این کریدور "شمال-جنوب" وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی).

ریانووستی نوشت: در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور "شمال - جنوب" ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.

خاندوزی: با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ کریدور شمال-جنوب را راه‌اندازی می‌کنیم

احسان خاندوزی، در این گفتگو همچنین گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریم‌ها علیه دو کشور در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه خوشحالیم که ایران و روسیه در مسئله سوآپ به همکاری عملی دست پیدا کرده اند، تصریح کرد: انگیزه بسیاری برای گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی‌های نو و تجدید پذیر و همچنین انرژی هسته‌ای صلح آمیز وجود دارد.

وی گفت: در ۱۱ ماه سال جاری ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و ۸۷ هزار تن بوده است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یک‌جانبه‌گرایی در اقتصاد جهانی.

خاندوزی افزود: ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیام رسان‌های مالی از این دست استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط اقتصادی با کشور‌های منطقه را دارد و فرصت برای همکاری با عربستان سعودی نیز فراهم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار