کد خبر: 1145783
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
یادمان‌ها محل نمایش ایثار فداکاری و از خودگذشتگی رزمندگانی هستند که از جان خویش گذشتند تا از مرز‌های وطن پاسداری کرده و سربلندی و استواری را در تاریخ جاودانه کنند. بر همین اساس هر ساله با فرارسیدن نوروز استقبال و بازدید از مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس افزایش می‌یابد و در این میان کرمانشاه با هشت یادمان فعال دفاع‌مقدس آمادگی میزبانی از کاروان‌های راهیان‌نور را دارد. امسال پیش‌بینی شده حدود ۵/۲ میلیون نفر به این استان سفر و از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی غرب بازدید کنند.
سیداحمد هاشمی اشکا

یادمان‌ها محل نمایش ایثار فداکاری و از خودگذشتگی رزمندگانی هستند که از جان خویش گذشتند تا از مرز‌های وطن پاسداری کرده و سربلندی و استواری را در تاریخ جاودانه کنند. بر همین اساس هر ساله با فرارسیدن نوروز استقبال و بازدید از مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس افزایش می‌یابد و در این میان کرمانشاه با هشت یادمان فعال دفاع‌مقدس آمادگی میزبانی از کاروان‌های راهیان‌نور را دارد. امسال پیش‌بینی شده حدود ۵/۲ میلیون نفر به این استان سفر و از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی غرب بازدید کنند.
کرمانشاه که جنگ در آن شروع شد و در آن به پایان رسید آثار به جای مانده زیادی از حماسه‌ها دارد و یادمان‌هایی، چون بازی دراز و مرصاد و مطلع الفجر و شهید شیرودی و شهیدبهشتی و شهدای پاوه همه گوشه‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب هشت سال جنگ تحمیلی است که همواره مقصد عاشقان و شیفتگان مکتب شهید و شهادتند.

بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان‌های شهدا و جبهه‌ها بعد از دفاع‌مقدس و حفظ یاد و خاطره و بزرگداشت مقام شهدا و خانواده شهیدان، رزمندگان و جانبازان و یادآوری هشت سال ایثار و گذشت به عنوان موضوعی مهم و ارزشمند، موجب شد که کاروان‌های راهیان‌نور از سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شود. از همان زمان، ایام نوروز بیشترین بازدیدکننده از این مناطق را به خود اختصاص داد و حالا با نزدیک‌شدن به سال نو یکبار دیگر کاروان‌ها خود را برای اعزام آماده می‌کنند.
راهیان‌نور نوعی از گردشگری جنگ در ایران به شمار می‌رود و این حرکت‌های معنوی از تدابیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.
کرمانشاه از جمله مقاصد راهیان‌نور به حساب می‌آید که هر ساله گروه‌ها و اقشار مختلفی از مردم برای بازدید از مناطق جنگی غرب وارد این منطقه می‌شوند. این استان بعد از خوزستان دومین مقصد کاروان‌های راهیان نور در کشور به شمار می‌آید. همیشه اسفندماه اوج برگزاری راهیان‌نور در غرب ایران است و زائرانی از سراسر کشور به بازدید از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس می‌پردازند و به این مناطق سفر می‌کنند.
هر نقطه از کرمانشاه نشانی از هشت سال دفاع مقدس را در خود جای داده و آثار جنگ هنوز در چهره آن دیده می‌شود.
در طول هشت سال دفاع مقدس، شهر کرمانشاه و روستا‌های اطراف آن بار‌ها بمباران شد و بعضی از مناطق آن، چون روستای گرماب از توابع بیلوار، روستای احمدوند، روستای توانعلی خضر زنده، روستای میره در کوزران، روستای زرده از توابع دالاهو، روستای نسار دیره گیلانغرب آماج بمب‌های شیمیایی دشمن شدند و هنوز هم زخم‌هایش التیام نیافته است.
استان کرمانشاه با ۲میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و مردم این استان ۳۰هزار شهید و ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
همچنین ۸۵۰ زن شهیده، هزار و ۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵سال از سند‌های افتخار مردم این استان است. رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را در راه انقلاب اسلامی داده از آن کرمانشاه است.
بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی دراز، تنگ حاجیان، محمدرسول‌الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و بیشترین بازدید کاروان‌های راهیان نور از یادمان‌های شهدای بازی دراز، شهدای مرصاد، مطلع الفجر، یادمان شهید شیرودی، شهید بهشتی، پادگان ابوذر و شهدای پاوه است.
کرمانشاه و ۸ یادمان بزرگ
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه اردوی راهیان‌نور از ابتدای اسفندماه شروع شد و دانش‌آموزان برای بازدید از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی اعزام شدند و تا ۱۴ اسفندماه اردو‌های راهیان‌نور دانش‌آموزی انجام شد، می‌گوید: «از این تاریخ تا ۲۰ اسفند نیز اردوی راهیان‌نور دانشجویان انجام شد و از ۲۰ اسفند ماه تا ۳فرودین ۱۴۰۲ بازدید عموم مردم از یادمان‌های دفاع مقدس انجام می‌شود.»
سردار بهروز خوشبخت ادامه می‌دهد: «با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز اوج اردو‌های راهیان نور در اسفندماه تا سوم فروردین خواهد بود و اعزام‌ها به اردوی راهیان‌نور جنوب انجام خواهد شد.»
وی با بیان اینکه کرمانشاه در مسیر عبور کاروان‌های راهیان نور غرب و جنوب کشور است و یادمان‌ها در استان طی این ایام از سوی خادمین فضاسازی انجام شده و آماده بازدید علاقه‌مندان و مسافران نوروزی است، تصریح می‌کند: «هشت یادمان شامل یادمان‌های مرصاد، شهدای بازی دراز، پادگان ابوذر، شهید شیرودی، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای پاوه و شهدای شیخ صله و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در این منطقه فعال است.»
کرمانشاه در طول سال میزبان مسافران زیادی است که از یادمان‌های آن بازدید می‌کنند و در همین راستا پذیرای همه مسافران ایام نوروز هم خواهد بود. ضمن اینکه امکانات در یادمان‌ها برای بازدید عموم فراهم بوده و افتتاحیه راهیان نور غرب کشور در سالروز عملیات بازی دراز در اردیبهشت سال آینده صورت می‌گیرد.
ذکر روایت عملیات‌ها در محل وقوع
مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) کرمانشاه با بیان اینکه یادمان‌های مناطق عملیاتی این استان آمادگی لازم را برای استقبال از زائران ایام نوروز دارند و فضاسازی اردوگاه‌ها، یادمان‌ها و سطح شهر از مهم‌ترین اقدامات راهیان‌نور برای ایام نوروز است، می‌گوید: «امید داریم با فضاسازی مناسب این مکان‌ها مسافران و زائران همچون سال‌های گذشته از این یادمان‌ها استقبال چشمگیری داشته باشند. ضمن اینکه پنج یادمان شاخص شامل یادمان مرصاد، بازی دراز، شهدای پاوه، مطلع الفجر گیلانغرب و شهیدبهشتی قصرشیرین آماده میزبانی زائران راهیان‌نور است.»
یونس عزیزی با اشاره به خدمات ارائه شده به زائران راهیان نور جبهه‌های غرب کشور در کرمانشاه ادامه داد: «با همکاری ارگان‌های مختلف در برخی از مناطق عملیاتی برای رفاه حال زائران ایستگاه‌های صلواتی در ایام نوروز برپا می‌شود.»
به گفته این مسئول، اردو‌های راهیان‌نور تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود آمار بازدید هموطنان مان از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی غرب در کرمانشاه به مرز ۵/۲ میلیون نفر برسد. حرکتی ارزشمند که یک حرکت بزرگ فرهنگی و تأثیرگذار در نسل جوان است.
سرهنگ مهرداد قنبری، مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس ارتش در منطقه غرب کشور نیز با بیان اینکه حرکت ارزشمند راهیان‌نور به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی با بازخوانی وقایع بی‌نظیر دفاع مقدس، در انتقال ارزش‌هایی، چون مقاومت ایثار و فداکاری به نسل جوان و نوجوان امروزی تأثیرات مثبتی خواهد داشت، می‌گوید: «ذکر روایات عملیات‌های دفاع مقدس در مکان‌هایی که محل وقوع عملیات‌ها بوده توسط راویان، در ارائه محتوای غنی فرهنگ شهادت و رشادت به نسل امروز بسیار مؤثر است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار