به گزارش فارس، نمایشگاه تبیینی «روایت میدان» به همت وزارت اطلاعات و مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) در خیابان حجاب و در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این نمایشگاه از تجهیزات مورد استفاده آشوبگران در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ رونمایی شده است که از جمله آن میتوان به خمپاره دستساز و سلاحهای گرم و سرد اشاره کرد. در ایام اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، آشوبگران از سلاحهای گرم نیز استفاده میکردند، اعم از سلاح شاهکش (که مخصوص ترور است) و انواع مسلسلها.
سلاحهای سرد با ویژگیهای خاص نیز در اغتشاشات اخیر مورد استفاده قرار گرفت، دستهای از این سلاحها برای ایجاد رعب و وحشت به کار گرفته میشدند. تجهیزات ساخت خمپارهاندازها: از این تجهیزات برای ساخت قبضه خمپارههای دستساز استفاده میشد. دستهای دیگر از این سلاحها به گونهای طراحی شده بودند که به راحتی بتوانند آنها را در دست مخفی کنند و با آن به نیروهای امنیتی و مردم آسیب بزنند. در بخش دیگری از این نمایشگاه که به موضوع روشهای بهکارگیری جاسوسان اختصاص داشت، روشهای اتخاذشده از سوی سرویسهای اطلاعاتی بیگانه مطرح شده بود که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
اتفاقات ساختگی: سازمانهای اطلاعاتی با طراحی و اجرای اتفاق و حادثه ساختگی، بهانهای برای برقراری ارتباط با طعمه خود فراهم میکنند. در این روش همه تلاشهای این سازمانها عادی، واقعی و باورپذیر نشان دادن آن اتفاق یا حادثه است.
تحلیلگری: جمعآوری اطلاعات از طریق کسب تحلیل افراد درباره مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یکی از شیوههای سازمانهای جاسوسی است. در این روش با تکیه بر شناخت قبلی و با پوشش انجام فعالیتهای سیاسی یا تبادل اطلاعات علمی به فرد مراجعه میکنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحلیل و نظرات او را درباره مسائل مختلف جویا میشوند.
زبالهگردی: ممکن است خیلیها زباله را بیارزش و مشمئزکننده بدانند، اما زبالهگردی یکی از روشهای پرکاربرد سرویسهای اطلاعاتی برای جمعآوری اطلاعات به ظاهر بیمنفع، اما ذیقیمت است.
مشاوره: درخواست مشاوره در قبال پرداخت حقالزحمه ترفند دیگری است که توسط سازمانهای اطلاعاتی برای جلب اعتماد و ایجاد اشتیاق و همکاری به کار گرفته میشود.
مراجعه آشکار: این شیوه زمانی مورد استفاده سازمانهای اطلاعاتی قرار میگیرد که در کسب اطلاعات یا جذب افراد برای همکاری ضرورت وجود داشته باشد. به رغم ریسکپذیری بالا مستقیم به سوژه مراجعه و سازمانش را معرفی و وی را به همکاری دعوت میکند.
همدردی: در این روش عامل سازمان خود را به سوژه مورد نظر نزدیک و با اظهار همدردی با مسائل و مشکلات او در جهت جلب اعتماد وی تلاش میکند.
شانتاژ: سازمانهای جاسوسی با استفاده از مستندسازی و جمعآوری اسناد، مدارک، عکس و فیلم از سوژه درباره تخلفات اخلاقی و اقتصادی او را برای همکاری تحت فشار قرار میدهند.
رزومه: یکی از روشهای نشان و جلب همکاری توسط سازمانهای جاسوسی از طریق رزومهها و سوابق موجود افراد در فضای مجازی است که عمدتاً با هدف کاریابی صورت میگیرد. سازمانهای جاسوسی با جستوجو و پیدا کردن افراد دارای دسترسی یا شاغل در مراکز حساس به ایجاد ارتباط و جلب همکاری آنها اقدام میکنند.
چاپلوسی: ذات و طبیعت بشر این است که تعریف و تمجید را دوست دارد. تملق، چاپلوسی و بزرگ جلوه دادن فرد از روشهای جلب اعتماد و عناصر سازمانهای جاسوسی است.
نظرسنجی: بهرهگیری از پوشش مؤسسات نظرسنجی از دیگر روشهای کسب اطلاعات و جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی است که در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
زیرپاکشی: با زرنگی از زیر زبان فردی «اطلاعات بیرون کشیدن» یا «اخذ اطلاعات از طریق گفتگو با فرد به شکلی که وی به نیت گفتوگوکننده مشکوک نشود و ناخواسته به افشای اطلاعات اقدام کند.»
شبیهسازی:روشی است که عامل اطلاعاتی با استفاده از اطلاعات موجود درباره خصوصیات فردی، تحصیلی و اجتماعی فرد خود را با او همسان کند تا سریعتر اعتماد وی را به دست آورد.
مدیونسازی: کمک مادی و حمایت معنوی از مهمترین شاخصهای روش مدیونسازی برای جلب همکاری از جانب سازمانهای اطلاعاتی است.
ایرانیان مقیم: یکی از بسترهای اطلاعاتی سازمانهای جاسوسی با ایرانیان بهرهبرداری از «ایرانیان مقیم» است. اکثر ایرانیان مقیم افرادی فرهیخته و ارزشمندی هستند که میتوانند به عنوان فرصت محسوب شوند، اما با توجه به اینکه بهرهبرداری سرویسهای اطلاعاتی از ایرانیان مقیم آسانتر است، لذا اطلاعات نامتعارف و طرح موضوعات محرمانه درباره آسیبپذیری و نقاط ضعف یا سازمان میتواند مورد سوءاستفاده آنان قرار گیرد.
کارمندان محلی: یکی از شیوههای سازمان جاسوسی بهرهبرداری از کارمندان محلی سفارتخانههاست. با عنایت به اینکه همه امور کارمندان محلی از قبیل اقامت، تحصیل و درمان در کشور محل اقامت آنان صورت میگیرد، سازمانهای جاسوسی از طریق این قشر اقدام به جمعآوری اطلاعات و حتی جلب همکاری افراد مورد نظر میکنند.
گفتنی است این نمایشگاه در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و در نوبت عصر از ساعت۱۴ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.