کد خبر: 1137290
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
همزمان با سفر زلنسکی به انگلیس علاوه بر ریشی سوناک رهبر حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، رهبر حزب کارگر و رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس نیز بر حمایت از اوکراین تاکید کردند.

همزمان با سفر از پیش اعلام نشده ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به انگلیس علاوه بر ریشی سوناک رهبر حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، کایر استارمر رهبر حزب کارگر این کشور و اد دیوی رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس نیز بر ضرورت حمایت از اوکراین تاکید کردند.

همزمان با نخستین سفر زلنسکی به لندن از زمان جنگ اوکراین ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس که برای استقبال از زلنسکی و هیئت همراه تا پای پلکان هواپیمای حامل او در فرودگاه استنستد در حومه لندن رفته بود در نشست دولت و نمایندگان مجلس ضمن خوش امد گویی به زلنسکی گفت: انگلیس اموزش نظامیان در نیروی هوایی و دریایی اوکراین را نیز اغاز می‌کند. (پیش‌تر انگلیس اموزش نیرو‌های زمینی و مردمی اوکراین را برعهده داشت).

سوناک در مجلس همچنین افزود: علاوه بر ۱۰ هزار نفر قبلی از امسال اموزش بیست هزار نفر دیگر از نیرو‌های اوکراینی در انگلیس در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: قرار است مربیان اموزش نظامی از ده‌ها کشور، در انگلیس نیرو‌های اوکراینی را اموزش دهند.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما نخستین کشوری بودیم که تانک به اوکراین اهدا کردیم.

سوناک گفت: ما همچنین تا کنون یک میلیارد و چهارصد میلیون پوند کمک‌های انساندوستانه به اوکراین اختصاص دادیم و از این نظر سومین کشور کمک کننده به اوکرانیم.

وی افزود: ما ۲۴ میلیارد پوند طی سال‌های اینده به امور دفاعی و بودجه نظامی خواهیم افزود و برای تقویت ناتو توجه ویژه داریم و دوشادوش اوکراین ایستاده ایم.

نخست وزیر انگلیس گفت: امروز و همزمان با سفر رئیس جمهور اوکراین به کشور ما بر شمار افراد و شرکت‌های تحریم شده می‌افزاییم تا قدرت مالی پوتین را کم کنیم.

سوناک درباره اقدامات بیشتر ضد کرملین و تروریستی دانستن دولت روسیه گفت: درباره تروریستی دانستن دولت روسیه قصد ندارم در ملاء عام صحبت کنم، اما ما کل گروه واگنر را که وابسته به روسیه است تحریم کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنفرانس بازسازی اوکراین و نیز چگونگی استفاده از منابع روسیه برای بازسازی اوکراین گفت ما در این باره با متحدانمان هکاری و رایزنی می‌کنم و قرار است امسال کنفرانسی درباره اوکراین برگزار شود و این موضوع می‌تواند در ان مطرح و تصمیم گیری شود.

سوناک با بیان اینکه اقدام خشن روسیه هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید درباره اقدام حقوقی علیه روسیه نیز افزود: ما با زلنسکی و دیگر متحدان از جمله هلندی‌ها عصر امروز در این باره گفتگو خواهیم کرد.

در ادامه این نشست کایر استارمر رهبر حزب کارگر و رئیس دولت سایه انگلیس نیز با استقبال از حضور زلنسکی در این کشور گفت: این مجلس مفتخر است که زلنسکی در ان سخنرانی کند.

وی با تقدیر از شجاعت ارتش و مردم اوکراین خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما باید یکصدا عمل کنیم و همه باید متحدانه پشت اوکراین بایستیم و مطمئن شویم اوکراین تجهیزات کافی برای دفاع از خود را دارد و تنها راه این است که تجهیزات و امکانات مورد نیاز در اختیار اوکراین قرار گیرد.

رهبر حزب کارگر انگلیس در این نشست با بیان اینکه پوتین باید در دادگاه بین المللی محاکمه شود گفت: ایا موافقید که هزینه بازسازی اوکراین را روسیه بپردازد.

استارمر رهبر اصلی‌ترین حزب رقیت حزب حاکم محافظه کار گفت: برغم اختلافاتی که با حزب محافظه کار داریم در حمایت از ناتو رویکرد مشترکی میان ماست و برغم مشکلاتی که کشور با ان مواجه است باید دوشادوش اوکراین بایستیم.

اد دیوی رهبر حزب لیبرال دموکرات چهارمین حزب بزرگ انگلیس (پس از احزاب محافظه کار، کارگر و حزب ملی اسکاتلند) نیز با استقبال از حضور زلنسکی در انگلیس گفت: خیلی خوب است که مردم انگلیس متحدانه در برابر اشغالگری روسیه ایستاده اند.

وی افزود: از پارسال تلاش کردیم روسیه کشور حامی تروریست و گروه‌های مورد حمایت ان همچون واگنر گروه ترویستی اعلام شود، اما تاکنون نشده است.

رهبر چهارمین حزب بزرگ انگلیس با بیان اینکه از اغاز جنگ اوکراین انگلیس نقش محوری داشته است از تداوم این روند حمایت کرد.

استفن فیلین رهبرنمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس نیز در این نشست ضمن خوش امد گویی به زلنسکی گفت: پوتین را به علت حمله به اوکراین محکوم می‌کنیم.

نیم ساعت پس از پایان نشست هفتگی دولت و نمایندگان مجلس انگلیس ولودیمیر زلنسکی در سالن ورودی پارلمان انگلیس در میان استقبال نمایندگان سخنرانی کرد.

هنگام سخنرانی زلنسکی رهبران احزاب عمده انگلیس و شماری از نمایندگان مجالس عوام و اعیان و روسای این مجالس و نیز سه نخست وزیر قبلی انگلیس حضور داشتند و با دست زدن‌های ممتد از او استتقبال کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار