کد خبر: 1136881
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه هنوز آب کشاورزان حجمی داده نمی‌شود و ۱۵۰‌هزار چاه کشاورزی برقی نشده است، گفت: از برنامه دوم توسعه وزارت نیرو مکلف به برقی کردن چاه‌های کشاورزی بوده است. اگر وزارت نیرو به قانون عمل کند و چاه‌های کشاورزی به کنتور مجهز شوند، اختلاف وزارت جهاد و نیرو بر سر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی برطرف می‌شود.
بهناز قاسمی


صفدر نیازی در نشست خبری از عدم‌تحویل آب حجمی به کشاورزان از سوی وزارت نیرو انتقاد کرد و گفت: با اینکه این وزارتخانه از چهار برنامه گذشته موظف به برقی‌سازی چاه‌های کشاورزی شده، اما هنوز ۱۵۰‌هزار چاه کشاورزی کشور برقی نشده‌اند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان مصرف آب کشاورزی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو محل بحث و اختلاف است، اظهار داشت: در صورتی که وزارت نیرو به تکلیف خود برای تحویل آب حجمی به کشاورزان عمل کند، این اختلاف هم وجود نخواهد داشت و دقیقاً میزان مصرف آب کشاورزی مشخص می‌شود.
وی افزود: وزارت نیرو مدعی است ۸۷‌میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، در حالی که بر اساس بررسی‌ها و پژوهش‌های مؤسسه فنی و مهندسی آب و خاک کشور که روی ۳۲ محصول انجام شده این رقم ۷۱‌میلیارد مترمکعب است.
نیازی راندمان مصرف آب در کشور را ۴۶‌درصد عنوان کرد که تکلیف شده است ۵‌درصد دیگر به این راندمان اضافه شده و به ۵۱‌درصد برسد. وی بهره‌وری و افزایش راندمان مصرف آب کشاورزی را مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: هر آبی که از مبدأ به سمت مزارع سرازیر می‌شود، باید تلاش کنیم با کمترین پرتی به اطراف ریشه خاک برسد که این راندمان مصرف آب است و همچنین باید تلاش کنیم از میزان آبی که به گیاه می‌رسد، بیشترین ماده خشک را تولید کنیم که این تعریف بهره‌وری آب در بخش کشاورزی است.
دستور رئیس‌جمهور برای تجهیز ۲‌هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سامانه پیشرفته آبیاری
نیازی راندمان آب در بخش کشاورزی را ۴۶‌درصد عنوان کرد که قرار است با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته در بخش آب افزایش یابد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آخرین تکنولوژی‌ای که برای افزایش بهره‌وری آب استفاده می‌شود، قرار دادن آب به صورت قطره در ۲۰ سانتیمتری زیر زمین در اطراف ریشه است و این طرح در ۱۶ نقطه کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا می‌شود. رئیس‌جمهور دستور داده است ۲‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این سامانه پیشرفته مجهز شود. نیازی در ادامه خرد شدن اراضی را مشکل عمده در افزایش بهره‌وری و راندمان خاک عنوان کرد و گفت: تاکنون یک‌میلیون‌و ۶۰۰‌هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی تقریباً به صورت یکپارچه و به تجهیزات مدرن مجهز شده است. به گفته این مسئول تاکنون ۹/۲ میلیون هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که حدود نیمی از زمین‌های زراعی کشور را شامل می‌شود. نیازی همچنین از وجود ۴۴۰‌هزار چاه مجاز و حدود ۴۰۰‌هزار چاه غیرمجاز در کشور خبر داد و گفت: به گفته وزارت نیرو ۵۵‌درصد آب کشاورزی از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.
فاز دوم طرح ۵۵۰‌هزار هکتاری مقام معظم رهبری
در حال مطالعه
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پایان فاز نخست طرح ۵۵۰‌هزار هکتاری در سطح ۲۹۵‌هزار هکتار در خوزستان و ایلام خبر داد و گفت: فاز دوم این طرح در حال مطالعه است و نیاز به ۶۰‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار دارد و تقاضا کرده‌ایم که از طریق مجلس و با اذن رهبری از محل صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.
نیازی از مطالعه طرح جلوگیری از خروج آب از سه استان شمالی خبر داد و گفت: این طرح در حال مطالعه است و سالانه ۹‌میلیارد مترمکعب آب از این سه استان به خزر می‌ریزدکه برای مقابله با آن ۷۶‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی از کاهش اعتبارات آب و خاک در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ انتقاد کرد و گفت: در حالی که سال گذشته ۳ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته بود، امسال این رقم تنها به ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، البته صفدری از اعتبار ۲۶‌هزار‌میلیارد تومانی مصوبات سفر‌های استانی هم گفت که قرار است این اعتبارات طی دو سال آینده تأمین شود. وی همچنین از تعیین اعتباراتی از محل تهاتر نفت به بخش آب و خاک خبر داد و گفت: از این محل هزار‌میلیارد تومان به احیای قنوات منظور شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار