کد خبر: 1136878
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ رشد اقتصادی به ۴‌درصد برسد، اعلام کرد: از شامگاه ۱۷بهمن گام نخست مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با افزایش دوبرابری کمک‌هزینه نانوایان سراسر کشور آغاز شد.
سیداحسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به آمار منتشرشده در حوزه اشتغال و بیکاری، آن را تأییدکننده مسیر رشد و سرمایه‌گذاری در کشور دانست و گفت: نتایج مرکز آمار ایران از میزان اشتغال در فصل پاییز امسال نشان می‌دهد در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از ۵۳۰هزار نفر افزایش خالص اشتغال در کشور صورت گرفته است. وی تأکید کرد: خالص اشتغال کشور در پاییز۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از ۵۳۰‌هزار نفر افزایش دارد و مجموع شاغلان به ۲۴‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار نفر رسیده که این آمار همزمان با رشد ۱/۰ درصدی نرخ مشارکت است. سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در پاییز ۱۴۰۱ میزان اشتغال در بخش صنعت با ۲‌درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸‌میلیون و ۳۲۹‌هزار نفر بالغ شده که ۶۶۶‌هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ است.
جزئیات افزایش کمک‌هزینه نانوایان
سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان نخستین گام از مرحله دوم طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان، کمک‌هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد. خاندوزی با تأکید بر اینکه طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها نیز به اجرا درخواهد آمد، اظهار داشت: طی دو ماه آینده شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام می‌شود که نانوایی‌ها بدون محدودیت و با میزان عملکرد می‌توانند آرد بگیرند.
وی توضیح داد: در این مرحله محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده است، می‌تواند به مردم بفروشد و به‌علاوه‌درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعد آرد یارانه‌ای دریافت کند. وزیر اقتصاد تأکید کرد: یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچ‌گونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد. عضو هیئت دولت سیزدهم این را هم گفت که میزان یارانه نان از ۷۰‌هزار‌میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۵‌هزارمیلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
رایزنی دولت با مراجع قانونی در رقابتی کردن بازار خودرو
وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی دولت نسبت به دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره خودرو‌های سواری که باعث شد بورس در واکنش به آن ریزش داشته باشد و چگونگی رقابتی ساختن آن گفت: هرچند شورای رقابت وظیفه تشخیص انحصار در بازار‌ها را دارد، اما جزئیاتی که در دستورالعمل این شورا اعلام شد، مباحث کاملی نبود و این دستورالعمل می‌توانست کمک‌کننده‌تر به اقتصاد کشور باشد.
خاندوزی در تکمیل پاسخ خود گفت که دولت در حال رایزنی با مراجع قانونی نظیر مجلس است تا مشابه رویه‌ای که کمیسیون تلفیق مجلس با مراجع قانونی در مورد عرضه خودرو‌ها در بورس کالا تصویب کرد، به عنوان رویکرد قانونی در دستور کار قرار گیرد.
عرضه ۶/۲‌میلیارد دلار در سامانه نیما در ۴۵روز
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به عرضه ارز مورد نیاز واردکنندگان در سامانه نیما اشاره کرد و گفت: از ابتدای دی ماه تا ۱۵بهمن در مجموع ۶/۲‌میلیارد دلار ارز در این سامانه عرضه شده که شامل ۱/۲‌میلیارد دلار ارز حوزه نفتی، ۱/۷‌میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها و ۳/۳‌میلیارد دلار ارز صادرکنندگان می‌شود.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: نرخ ارز کشور برای واردات همان نرخی است که در بازار نیماست و نرخ ارز در بازار متشکل هم وجود دارد، اینکه به کالا‌هایی خارج از سامانه نیما ارز به قیمتی دیگر پرداخت شود، نه در مصوبات و نه در بودجه سال‌های۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وجود ندارد.
عرضه زمین دولتی ۹۹ساله ادامه خواهد یافت
وزیر اقتصاد درباره سیاست‌های دولت در حوزه مسکن نیز با تأکید بر اینکه عرضه زمین دولتی ۹۹ساله ادامه خواهد یافت، این نکته را گفت که دولت تلاش دارد با تداوم ساخت‌وساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد.
به گفته خاندوزی، در یک سال اخیر ۲۴‌هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرک‌های مسکونی به شهر‌ها الحاق شده که به دلیل حذف قیمت زمین اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت.
یارانه نقدی افزایش نمی‌یابد
از سخنگوی اقتصادی دولت درباره رقم یارانه نقدی در بودجه سال آینده سؤال شد که وی توضیح داد: در لایحه بودجه۱۴۰۲ در خصوص پرداخت یارانه‌ها هیچ افزایشی پیش‌بینی نشده است، بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد، در سال آینده شاهد افزایش یارانه‌ها نخواهیم بود.
پیش‌بینی رشد اقتصادی ۴‌درصدی برای سال ۱۴۰۱
خاندوزی درباره پیش‌بینی دولت از نرخ تورم و رشد اقتصادی در سال آینده اظهار داشت‌: پیش‌بینی تورم سال آینده را باید به بعد از تصویب بودجه موکول کنیم. وی افزود: درخصوص رشد اقتصادی و تورم در سال۱۴۰۱، بررسی مراکز رسمی نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۴‌درصد خواهد بود و نرخ تورم تا پایان سال حدود ۴۵‌درصد قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار