کد خبر: 1136768
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول بسیج سازندگی کشور 
اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در روستا‌هایی که کمتر مسئولی به آن‌ها سر می‌زند، نیازمند برنامه و حمایت است و مدتی است بسیج سازندگی کشور با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در اقصی نقاط کشور گام بزرگی در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی برداشته است. به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور این سازمان از میان ۲۹‌هزار صندوق قرض‌الحسنه فعال و اشتغال‌زا در سراسر کشور از ۱۰‌هزار صندوق حمایت کرده که حاصل آن ایجاد ۳۰‌هزار شغل بوده است. به همین بهانه سراغ سردار محمد زهرایی رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
محمد‌رضا هادیلو
 
هم اکنون چند صندوق در کشور وجود دارد که مشغول خدمات‌رسانی به مردم است؟
در کل استان‌های ایران مجموعاً بیش از ۲۹‌هزار صندوق قرض‌الحسنه فعال وجود دارد که بسیج سازندگی از ۱۰‌هزار صندوق مردمی اشتغال‌زا حمایت و برای ادامه کار‌ها برای‌شان برنامه‌ریزی کرده است. این صندوق‌ها حدود یک‌میلیون‌و۳۰۰‌هزار نفر عضو دارند. این اعضا با پول‌های پاک و حق عضویتی که داده‌اند با دریافت تسهیلات کم‌بهره امسال نزدیک ۳۰‌هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. 
 
 آیا این صندوق‌ها گامی در جهت تقویت و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی هستند؟
دقیقاً همین طور است. صندوق‌ها برای ایجاد انگیزه و حمایت از جوانان و خانواده‌هایی هستند که در مناطق خود می‌توانند کاری کنند، اما سرمایه ندارند. سازمان بسیج مستضعفین در گام دوم در ذیل سند اعتلای بسیج برای مقاوم کردن اقتصاد و تحقق تئوری اقتصاد مقاومتی در انقلاب اسلامی، قرارگاه اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده است. هم اقشار بیست‌ودوگانه بسیج طرح‌های اشتغال‌زا و تولیدمحور دارند و هم صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌هایی که مردمی هستند، از این رو به سمت اشتغال و به سمت تکمیل زنجیره‌های ارزش در محصولات مزیت‌دار پیش رفته‌اند. 
 
 با این تفاسیر صندوق‌ها می‌توانند اقتصاد مقاومتی را به صورت شبکه‌ای پیش ببرند. 
بله. وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، منظورمان ظرفیت‌های دیده‌نشده در روستا‌ها و مناطق دورافتاده است. شبکه عظیم اقتصاد مقاومتی که توسط مردم در اقتصاد نقش‌آفرین شده، در حال نشان دادن آثار مثبت خودش است و به همین دلیل چندی قبل همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور برگزار شد تا دوستان ما بتوانند با تبادل تجربیات خود، با قدرت و انسجام پیش بروند که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی اقتصاد از روستا‌ها باشیم. 
 
 در این همایش چه کسانی حضور داشتند؟
در همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه، تسهیل‌گران، راهبران شغلی، کار‌آفرینان و گروه‌های جهادی که در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند، حضور داشتند. در کنار این همایش ملی نیز نمایشگاهی کوچک از عرضه و فروش محصولات صندوق‌های قرض‌الحسنه حضور داشتند. 
اما باید توضیح بدهم که کار و تلاش جهادگران تنها این‌ها نیست بلکه در حوزه‌های دیگری در اقتصاد مردم‌پایه فعالیت گسترده‌ای دارند و این حضور جهادگران تنها گلی است که از باغ بزرگ چیده و در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. 
 
 ویژگی نمایشگاه‌های بسیج چیست؟
آموزش و توانمند‌سازی مردم بر مبنای فرهنگ کار و تلاشی که دارند بسیار ارزشمند است، اما وقتی ایمان و تعهد به آن اضافه می‌شود، ارزشی دوچندان می‌گیرد. 
تمام موارد فوق برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و مزیت اصلی نمایشگاه‌ها این است که محصولاتی که به فروش می‌رسد، در همان منطقه تولید شده است و هیچ وابستگی‌ای به جا‌های دیگر ندارد. 
در حال حاضر محصولات وارداتی به اقتصاد کشور ضربه مهلکی زده‌اند، با این حال ما هرگز سراغ اقتصاد کلان نمی‌رویم و می‌خواهیم هر منطقه به اندازه داشته‌هایش توانمند و قوی شود. 
 
 صندوق‌ها بر اساس چه قانونی به پرداخت وام می‌پردازند؟
از تبصره۱۶ تسهیلات کم‌بهره و فردمحور تا سقف ۱۵۰میلیون تومان به تولیدکنندگان کمک می‌شود، ضمن اینکه به صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که در مناطق مختلف افتتاح می‌شوند، بدون تصدی‌گری و کاملاً به صورت تسهیل‌گری خدمت‌رسانی می‌شود. همچنین برای حمایت مردم ارتباط بین صندوق‌ها، بانک‌ها و دولت را برقرار کرده‌ایم و امسال هم با دولت محترم برای حمایت ۱۰‌هزار صندوق مردمی اشتغال‌زا تفاهم شده است و کار‌ها شروع شده‌اند. 
 
 آیا بسیج برای شروع به کار دوباره کارگاه‌هایی که به دلایل مختلف چراغ‌شان خاموش شده است هم برنامه‌ای دارد؟
احیای صنایع متوسط و رو به پایین در دستور کار بسیج سازندگی قرار دارد. بر همین اساس تفاهم بازگشت به چرخه تولید هزار واحد صنعتی متوسط رو به پایین با دولت بسته شده که عارضه‌یابی، شناسایی نیازها، رفع موانع تسهیل‌گری و تشکیل پرونده بر عهده بسیج است و آنجا که به حقوقی و تسهیلات می‌رسد، دولت باید وارد عمل شود. برای هر واحد صنعتی یک‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 
همچنین برای احداث نیروگاه‌های کوچک خانگی پنج‌کیلوواتی خورشیدی بر مبنای اقتصاد مقاومتی با مجلس و دولت به نتیحه رسیده‌ایم که طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با دولت برای اجرایی‌شدنش تفاهم شده است. 
در توضیح نحوه انجام برخی کار‌ها هم باید اعلام کنم که شیوه‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و پایگاه‌های بسیج جهت شناسایی افرادی که در حوزه اقتصادی فعال هستند به امضا رسیده و دو سامانه برای ثبت‌نام پنل‌های خورشیدی و تسهیل‌گری برای فعال کردن صنایع تولیدی ایجاد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار