کد خبر: 1136567
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تمرکز بر برنامه کاهش ضایعات بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ توسط این سازمان خبر داد.

«سید مجتبی خیام نکویی» امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) افزود: رقم ۳۰ درصدی ضایعات زیبنده کشور ما نیست؛ بنابراین این برنامه با حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارایه راهکار‌هایی برای تبدیل پسماند‌ها برای تولید خوراک دام در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات اظهار داشت: سازمان تات رفته رفته در ریل جدید قرار گرفته و شعار اصلی آن پاسخگویی به نیاز‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی است و این به عنوان رسالت پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز شاهد تحولی بزرگ در ارتباط معاونت‌های اجرایی با سازمان تحقیقات هستیم به طوری که بر این باورم معاونین وزیر که رییس شورا‌های راهبردی تحقیقات هستند، در فرصت مناسبی گزارش‌هایی از اتفاقات بزرگ در این بخش ارایه دهند.

خیام نکویی گفت: موسسات ما کاملا در اختیار بخش اجرا قرار گرفته و ارتباطات خوبی ایجاد شده است. در حوزه زیرمجموعه‌های مرتبط با دامپزشکی اتفاقات بزرگی در حوزه تحقیقات دامپزشکی کشور رخ داده است.

وی افزود: اکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت کل سازمان تحقیقات در مجموعه موسسات و استان‌ها همه در اختیار دامپزشکی قرار گرفته است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: امروز ورود به عرصه دامپزشکی توسط محققان ما برای پیگیری موضوعات اولویت دار آزاد شده و ما متقابلا تمام مواردی که رییس سازمان دامپزشکی تصویب می‌کنند، به عنوان مصوبه شورای تات می‌پذیریم و موسسات ملزم به اجرای آن‌ها هستند.

به گفته وی، اکنون این موضوع در سازمان حفظ نباتات و سازمان شیلات نیز همزمان اتفاق افتاده است.

خیام نکویی تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین اتفاقی که در بخش تحقیقات کشاورزی ایران رخ داده این است که همکاران ما برای بکارگیری دستاوردهایشان در بخش اجرا احساس خوبی دارند.

پیشنهاد طرح کشت در یک میلیون هکتار مناطق شور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات گفت: نقشه شوری خاک توسط همکاران ما در موسسه آب و خاک رونمایی می‌شود؛ بنابراین طرح کشت در ۱۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار مناطق شور کشور پیشنهاد شده است.

وی اضافه کرد: این طرح مانند نهضت کاشت یک میلیارد اصله نهال است که جزئیاتش بزودی اعلام می‌شود.

خیام نکویی اظهار داشت: به طور حتم سال آینده و سال‌های آتی اتفاقات خوبی در حوزه امنیت غذایی رخ خواهد داد.

وی درباره الگوی کشت گفت: الگوی کشت را دو قسمت کردیم یکی که نیازمند بسته حمایتی است که با ۱۳۰ تا ۱۴۰ همتی که پیش بینی شده، محقق می‌شود و بسته دیگر که نیاز بحث بهره‌وری است که جز وظایف ذاتی این سازمان قلمداد خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت، رییس جهاد هر استان باید تعهد بدهد برای سال ۱۴۰۲ تولید گندم خود را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم افزایش دهند، که این تعهد را از مراکز استانی نیز می‌گیریم.

به گفته وی، درحال حاضر اقدامات خوبی در زمینه زارعت، جنگل و مرتع، بخش دامی، شیلات، منابع پایه آب و خاک، مکانیزاسیون و صنایع غذایی در راه است.

در مراسم رونمایی از دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تات ۷ دستاورد تحقیقاتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار