کد خبر: 1136555
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
فعالان سیاسی و حقوقی از عفو گسترده رهبر معظم انقلاب می‌گویند
عفو عزتمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که به گفته مسئولان عالی قضایی براساس آن ده‌ها هزارنفر از محکومان و متهمان حوادث اخیر آزاد خواهند شد، در محافل سیاسی و حقوقی کشور با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و صاحبنظران این اقدام را در شرایط کنونی وحدت بخش و دشمن شکن ارزیابی کردند. 
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در نطق پیش از دستور خود از عفو رهبر معظم انقلاب به عنوان جلوه دیگری از رویکرد محبت آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود یاد کرد و گفت: موافقت رهبر حکیم انقلاب، از موضع قدرت نظام اسلامی که سیره پیامبران و ائمه (ع) است و نقشه دشمنان برای تنبیه جوانان و نوجوانان معترض و فریب‌خورده با آشوبگران سازمان‌یافته را سد کرد. بر همه مسئولان واجب است تا با تأسی از رویکرد ایشان، ترمیم اجتماعی را سرلوحه کار خویش قرار دهند و با مواضع و رفتار محبت آمیز خود اجازه ندهند دشمنان و آشوبگران سازمان‌یافته مانع از احیای اتحاد ملی شوند. 
 
 امیدوارکننده بود
دبیر مجمع محققین قم هم در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه، فرمان عفو رهبر انقلاب موجب امیدواری بیشتر به آینده می‌شود، گفت: من به نوبه خودم از این فرمان عفو رهبر انقلاب خوشحال هستم و از ایشان تشکر می‌کنم. 
سیدحسین موسوی تبریزی اضافه کرد: من بار‌ها گفته‌ام خیلی از این جوان‌ها دچار اشتباه شدند و برخی دیگر شاید راه اعتراض و نقد کردن را بلد نبودند. لازم است که حکومت با این بچه‌ها پدرانه برخورد کنند؛ این‌ها هم اشکال و اعتراض دارند و معاند یا ضدانقلاب نیستند. دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در پایان گفت: فرمان عفو اقدام خیلی خوبی بود که قطعاً در انسجام اجتماعی مؤثر است. 
 
 عفو بزرگ و بسیار خوشحال کننده
نعمت احمدی، وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی در گفتگو با مهر گفت: فرمان عفو ده‌ها هزار نفری مقام معظم رهبری بسیار خوشحال‌کننده و مثبت است. این عفو بزرگ از گسترده‌ترین عفو‌هایی است که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است. وی افزود: کشور حوادثی را پشت سر گذاشت که طی آن جامعه به التهاباتی رسید. بر اساس آن قوه قضائیه به صورت طبیعی به امور مربوطه رسیدگی کرد. خوشبختانه دایره شمول آن در دومین سالگرد ریاست آقای اژه‌ای بر قوه قضائیه بسیار گسترده بوده است و برخی تنگ نظری‌های قبلی را ندارد. 
این استاد سابق دانشگاه تصریح کرد: منظور از عفو این است که آرامش برقرار شود و افرادی که دستگیر شده بودند به زندگی خود برگشته و دیگر درست زندگی کنند. البته افرادی که سابقه داشتند مورد عفو واقع نشدند و این طبیعی است، چون دوباره شرایطی را فراهم می‌کنند که دوباره دستگیر شده و به زندان برگردند. احمدی استفاده از واژه متهم برای عفوشدگان را بسیار ایده‌آل دانست و اظهار داشت: در اعلام عفو اخیر استفاده از واژه «متهمین» رو به جلو و سازنده است. به این معنا که این افراد محکومیت قطعی پیدا نکردند. در واقع فقط آن افرادی مجرم و محکوم هستند که به پرونده آن‌ها رسیدگی شده، حکمشان اعلام و حتی بخشی از دوران محکومیت خود را طی کرده باشند. 
احمدی با تشریح موارد عفو در امور قضایی کشور تصریح کرد: دو گونه عفو در کشور داریم که از اختیارات مقام معظم رهبری است و با درخواست قوه قضائیه صورت می‌گیرد. یک مورد آن عفو‌های خاص است که کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه، بر اساس بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی که از اختیارات رهبری است، صورت می‌گیرد. بر اساس آن لیستی از افراد واجد شرایط را خدمت مقام معظم رهبری، ارائه کرده و تقاضای عفو می‌شود. در شش تا هفت مناسبت مانند عید فطر و عید نوروز اینگونه عفو‌های موردی صورت می‌گیرد. مورد دوم عفو عمومی است که با در نظر گرفتن شرایطی در خصوص بسیاری از افراد، صورت می‌گیرد و اینگونه به اصلاح عامیانه می‌گویند، زندان جارو و تخلیه می‌شود!
وی تأکید کرد: جامعه باید متوجه شود که اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت نهادی هست که با او برخورد می‌شود. محکومین باید متنبه شوند، چون در زندان شاه و گدا یکسان هستند؛ اما باید چهره‌ای نرم مهربانانه و توأم با رأفت از دستگاه قضایی، ضابطین قضایی و حتی نیروی انتظامی نشان داده شود. اینگونه طبیعتاً نگاه مردم تغییر پیدا می‌کند. 
 
 قلم عفو پدرانه و مهربانانه بر جرایم
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم در گفتگو با فارس با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، گفت: اقدامی که قوه قضائیه کرد و درخواستی که از مقام معظم رهبری داشت در رابطه با عفو زندانیان حوادث اخیر که عده کثیری از کسانی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند، عفو عمومی بشوند یک تصمیم انقلابی و بسیار خوب بود. 
باهنر ادامه داد: در این رابطه، فقط آن‌هایی که رابطه رسمی و اثبات شده با گروهک‌ها و شبکه‌های ضدانقلابی داشتند، مورد عفو قرار نگرفته وگرنه به غیر از آن‌ها عمده این بازداشتی‌ها با این عفو عمومی آزاد شدند. وی ادامه داد: در این عفو، حتی کسانی که مجرم بودند و بیانیه داده بودند و در اغتشاشات شرکت کرده بودند نیز مورد عفو و رأفت مقام معظم رهبری قرار گرفتند و آزاد شدند و زندانیان دیگری هم که از قبل جرائم سیاسی داشتند و یا جرائم دیگری داشتند و قابل عفو بودند، عفو شدند و یک تعدادی هم کسر مجازات شدند و در مجازات‌شان تخفیف لحاظ شد. 
باهنر افزود: من فکر می‌کنم به لطف خدا یک تصمیم بسیار خوبی در دهه فجر انقلاب اسلامی گرفته شد و نظام جمهوری اسلامی آن روی رأفت و عطوفت خود را نشان داد و امید داریم هم آزادشدگان و هم دوستان آن‌ها و هم اقوام و خویشان آن‌ها واقعاً قدردان این مسئله رأفت و عطوفت نظام اسلامی باشند و بر همه این عزیزان و ملت بزرگ ایران مبارک باشد. 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه بعضی‌ها از تعبیر آشتی ملی استفاده می‌کنند، گفت: ملت ما که هیچ وقت و در هیچ زمانی با یکدیگر قهر نبوده‌اند که بعضی‌ها از این تعبیر یاد می‌کنند. بحث این است که تعدادی بودند که مجرم بودند و خطایی مرتکب شده بودند که با یک نگاه پدرانه و مهربانانه توسط رهبر انقلاب قلم عفو بر جرائم آن‌ها کشیده شد و ان‌شاءالله که این‌ها قدردان باشند. باهنر خاطرنشان کرد: آن چیزی که در فضای سیاسی کشور می‌بینم، این موضوع خوب منعکس شده و بسیاری از گروه‌های سیاسی استقبال خوبی از این موضوع کرده و از این اقدام و تصمیم تشکر کرده‌اند. 
 
 تحریکات ضد انقلاب را بی اثر می‌کند
محسن هاشمی رفسنجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: این تصمیم، موجب خوشحالی است چراکه تعداد زیادی از خانواده‌های درگیر را خوشحال می‌کند. همچنین می‌توان گفت جلوی بهانه‌های حقوق بشری، که اخیراً در سطح جهان نسبت به ایران زیادتر هم شده، می‌گیرد. خصوصاً آزادی محکومان و متهمان حوادث اخیر فرصتی را به دست می‌آورد که می‌تواند آتش زیر خاکستری هم اگر باقی‌مانده، به نوعی خاموش کند. وی همچنین اضافه کرد: این اقدام می‌تواند آرامش نسبی ایجاد کند؛ به صورتی که تحریکات ضدانقلاب را بی‌اثر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار