کد خبر: 1136489
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
معاون وزیر میراث فرهنگی:
در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور معاون گردشگری و معاون صنایع‌دستی کشور، از در نظر گرفتن بودجه ویژه ایران برای مقابله با ایران هراسی در صنعت گردشگری صحبت شد.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بعد از کرونا اولین سالی است که شروع آرامش بخشی در آغاز نمایشگاه گردشگری خواهیم داشت، گفت: این نمایشگاه محفلی برای حضور فعالان گردشگری است و برخلاف نمایشگاه‌های چند ماه اخیر با استقبال مناسب مخاطبین خود مواجه شد.

بودجه ویژه برای مقابله با ایران هراسی

او ادامه داد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی با فضایی دو برابر سال گذشته و در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار متر مربع برگزار می‌شود. گردشگری موضوعی و گردشگری دسترس پذیر و گردشگری سلامت نیز با حضور بیش از ۷۰ مرکز سلامت برگزار خواهد. میزهای گردشگری، حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی را نیز خواهیم داشت. مشارکت کنندگان خارجی چه در قالب غرفه دار چه بازدید کننده رنگ و بوی دیگری دارد و بیش از ۲۰۰ بازدیدکننده و غرفه دار از ۴۷ کشور مختلف حضور خواهند داشت.

او همچنین در خصوص ایران هراسی و تاثیری که بر حوزه گردشگری دارد گفت: در بسیاری از سایت‌های سفارتخانه‌های خارجی توصیه عدم سفر به ایران آورده شده. ما سعی کردیم با طرح لغو روادید با بیش از ۵۰ کشور را در نظر گرفتیم تا بازارهای نو ظهور را داشته باشیم. کشورهای همسایه در لیست قرار دارند‌. همکاری با صندوق ضمانت صادرات را هم داریم. بند مشخصی در بودجه برای مبارزه با ایران‌هراسی در نظر گرفتیم و به مجلس ارائه دادیم که می‌تواند موثر باشد.

در صادرات صنایع دستی ضعیف هستیم

سخنران بعدی این نشست؛ مریم جلالی معاون صنایع‌دستی بود. وی گفت: نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه‌های خود را با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی آغاز کرده است و سعی ما آن است تا از نمایشگاه به عنوان حلقه وصل هنرمندان و خریداران استفاده کنیم. نمایشگاه امسال هدف گذاری شده است و بیش از ۳ هزار متر مربع از نمایشگاه حمایتی خواهد بود و علاوه بر آن بخش فروش خواهیم داشت.

جلالی تصریح کرد: سیاست ما اعتماد به بخش خصوصی است. رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مد نظر داریم. صنایع دستی مدتها بی صدا بوده و نیازمند حمایت بیشتر است.

جلالی درخصوص حمایت از هنرمندان گمنام نیز گفت: بسته‌های حمایتی و غرفه رایگان در اختیار این هنرمندان قرار دادیم و با طیف جدیدی از هنرمندان با ایده های جدید روبه رو خواهیم بود.

معاون صنایع دستی گفت: در حوزه صادرات صنایع دستی خیلی ضعیف هستیم و با وجود تنوع فراوان در این حوزه، ایران فقط ۵ صدم درصد میزان صادرات صنایع در دنیا را به خود اختصاص داده است.

زمینه‌های موضوعی برای غرفه استان‌ها

در ادامع مصطفی فاطمی، دبیر نمایشگاه گردشگری درخصوص رویکرد نمایشگاه گفت: استان محوری و گردشگری موضوعی را مد نظر داریم و هر استان با تم خاصی حضور خواهد داشت برای مثال خراسان رضوی، گردشگری مذهبی و گلستان، گردشگری دسترس پذیری و گیلان گردشگری خوراک را مد نظر خواهد داشت. آذربایجان شرقی گردشگری ادبی و اصفهان گردشگری الکترونیک را مد نظر دارد. تمام استان‌ها با زمینه‌های موضوعی خود در نمایشگاه گردشگری حضور خواهند داشت.

فرزاد اوجانی، مدیرکل بازرگانی و تجاری سازی معاونت صنایع‌دستی نیز گفت: ۱۶ هنرمند نوآور در سالن ۲۷ به معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی خواهند پرداخت. امسال هنرمندان درجه یک و دو هنری را نیز خواهیم داشت. فروش برندها را خواهیم داشت و به منظور مقایسه کیفیت ها راسته بازار در نظر گرفتیم که شامل چوب، سفال، زیورآلات و... می‌شود.

او ادامه داد: ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در زنجیره صنایع دستی نیز حضور خواهند داشت‌. استان همدان به صورت ویژه حضور خواهد داشت و چرم و سفال و... را ارائه می‌دهد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار