کد خبر: 1135700
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
وزیر امور خارجه اوکراین در تداوم ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بار‌ها از سوی مقامات کشورمان رد شده است تهدید به قطع روابط دیپلماتیک با تهران کرد.

دمیتری کولبا در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی عنوان کرد که طرح قطع روابط با ایران را به ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهوری اوکراین ارائه کرده و این «موضوع همچنان باز است.»

وی مدعی شد: «بسته به رفتار‌های بیشتر ایران، هر لحظه امکان تصمیم‌گیری در این رابطه وجود دارد».

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین با چشم‌پوشی از موضع عجیب و مغرضانه مشاور دفتر ریاست جمهوری این کشور در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان ادعا کرد که نمی‌داند چه کسی این عملیات را صورت داده است. کولبا مدعی شد: ما در طول تاریخ هیچ بدی به ایران نکرده‌ایم. اما آن‌ها شروع به ارسال پهپاد‌های کامیکازه به روسیه و از حد عبور کردند.

وزیر امور خارجه اوکراین در تداوم مواضع مغرضانه علیه ایران و تکرار ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین گفت: هرچقدر همکاری با روسیه علیه اوکراین سودآور باشد، به شما اطمینان می‌دهم که پیامد‌های منفی آن به طور قابل توجهی از هر سودی فراتر خواهد رفت.

این درحالی است که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه، هرگز به طرف‌های جنگ سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی‌ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

اما چندی پیش میخائیل پودولیاک مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بعد از حمله تروریستی در اصفهان در توییتی ضمن اتهام‌زنی دوباره به ایران درباره مشارکت در جنگ اوکراین، به طور غیرمستقیم به مشارکت کی‌یف در حمله شنبه شب در اصفهان اشاره کرد و نوشت «شب انفجاری در ایران ... اوکراین به شما هشدار داد».

در پی انتشار موضع عجیب و مغرضانه از سوی مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان، وزارت خارجه ایران کاردار اوکراین را برای ارائه توضیحات احضار کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم دوشنبه دهم بهمن با محکوم کردن موضع خصمانه و تحریک‌آمیز مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، اظهارات وی در خصوص اقدام مخرب اخیر علیه یک مرکز نظامی در اصفهان را مشکوک توصیف کرد. وی خواستار توضیح رسمی و شفاف دولت اوکراین در این رابطه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران، ضمن توجه به اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، همواره بر تحقق امنیت ملی و حفاظت از منافع و مصالح خود تأکید کرده و در این مسیر با هیچ طرفی مماشات نخواهد کرد.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق مشروع و قانونی خود را برای اقدام متقابل نسبت به طرف‌هایی که در اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل مشارکت داشته‌اند، محفوظ می‌دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار