کد خبر: 1135512
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
وزیر خارجه نیکاراگوئه در دیدار همتای ایرانی خود با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و نیکاراگوئه ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار و گفتگو با مقامات نیکاراگوئه و در رأس هیأتی سیاسی عصر چهارشنبه به وقت محلی وارد این کشور شد و مورد استقبال همتای خود و مشاور ارشد رئیس جمهور نیکاراگوئه و تعدادی دیگر از مقامات این کشور قرار گرفت، چهارشنبه شب ۱۲ بهمن ماه و به وقت محلی با «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. 
 
در این دیدار که با حضور «لائورآنو اورتگا» دستیار ارشد رئیس جمهور در امور سرمایه گذاری، تجارت و همکاری‌های بین‌المللی انجام شد، دو طرف با ارزیابی مثبت از مناسبات فیمابین بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها در ابعاد مختلف آن به ویژه حوزه‌های اقتصادی و علمی و فناوری تأکید کردند.
 
مرتضی محمودوند نماینده مجلس شورای اسلامی، عیسی کاملی دستیار وزیر ور مدیرکل آمریکا، علی چگنی مدیرکل دفتر دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، عبدالله نکونام قدیری معاون سخنگو و مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای، مجتبی بنی اسدزاده دستیار وزیر در امور اجرایی و رضا نظرآهاری مشاور وزیر حسین امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح مناسبات دو کشور، روابط فیمابین در حوزه سیاسی را در سطح ممتاز ارزیابی کرد و گفت: همکاری‌های تجاری و اقتصادی یکی از موضوعات اولویت دار دو کشور است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. 
 
امیرعبداللهیان برنامه جامع همکاری‌های دو کشور که در جریان آخرین سفر وزیر خارجه نیکاراگوئه به تهران به امضا رسید را نقشه راه جدید و راهبردی برای گسترش روابط دو کشور برشمرد و یادداشت تفاهم مکانیسم همکاری و مشورت‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های خارجه دو کشور که در ابتدای این دیدار به امضا رسید را نیز بستر مناسبی برای همکاری بین دو وزارت امور خارجه ارزیابی کرد که می‌تواند در چارچوب این مشورت‌ها طراحی نحوه ارتقای همکاری‌ها در دستورکار قرار گیرد.
 
دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، از همکاری و همبستگی ایران و نیکاراگوئه در مجامع بین‌المللی و در برابر یکجانبه گرایی ابراز خرسندی کرد. 
 
وزیر خارجه نیکاراگوئه با اشاره به اسناد امضا شده بین دو کشور در یک سال اخیر، ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
 
به گزارش فارس، یاداشت تفاهم مکانیسم همکاری و مشورت‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه توسط حسین امیرعبداللهیان و دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه امضا شد. در سفر «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه به تهران در ۲۷ آذر ماه سند برنامه جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسیده بود.
 
حسین امیرعبداللهیان همچنین قرار است امروز با «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار و گفتگو کند. وی پیش از این هم سفری به موریتانی داشت و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد و قرار است در ادامه سفرش به آمریکای لاتین به ونزوئلا نیز برود.
 
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه مهرماه سالجاری نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و دو طرف آخرین تحولات در روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند. امیرعبداللهیان در آن دیدار با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست نیکاراگوئه و مرور روند همکاری‌های جاری تأکید کرد: در چارچوب سیاست خارجی متوازن، سیاست ایران در قبال آمریکای لاتین و از جمله نیکاراگوئه بر توسعه و تعمیق همکاری‌ها و اجرایی کردن تفاهمات متمرکز است.
 
وزیر خارجه نیکاراگوئه هم ضمن تأکید بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و هرگونه هژمونی، بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد. دنیس مونکادا ضمن با اهمیت خواندن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم، فناوری، دفاعی و توسعه همه جانبه بر موضع حمایتی کشورش از ایران در تعمیق بخشیدن به همکاری‌ها در حوزه‌های گوناگون و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.
 
گفتنی است نیکاراگوئه جزو کشور‌هایی بود که در نشست اخیر اکوسوک به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی منفی داد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار