کد خبر: 1135365
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکل زمین‌های قولنامه‌ای در کشور گفت: این شورا در این زمینه طرحی آماده کرده که می‌تواند زمینه همکاری با وزارت کشور برای سنددار کردن زمین‌های ‌قولنامه‌ای در کشور باشد.

نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها روز چهارشنبه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و محمدرضا صمیمی مدیرکل دفتر شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد.

پرویز سروری رییس شورای عالی استان‌ها در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به وزیر کشور و معاونان وی و ابراز خوشحالی از حضور وزیر کشور برای دومین بار در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها اظهارکرد: اینکه وزیر کشور توجه خاصی به شورای عالی استان‌ها دارند بسیار امید بخش است و از اینکه وزیر کشور علاقه نشان داده‌اند هر فصل یک‌بار در اجلاس شورای عالی استان‌ها حضور داشته باشند، باعث خرسندی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ما راه‌های زیادی را برای ارتقای جایگاه شورای عالی استان‌ها و مدیریت شهری پیمودیم درعین حال افزود: اما همچنان راه درازی در این زمینه داریم و در این مسیر به کمک دیگران نیازمندیم.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره همکاری شورای عالی استان‌ها با وزارت کشور گفت: حوزه آموزش شوراها یکی از بخش‌های مهمی است که کارشناسان شورای عالی استان‌ها با کارشناسان وزارت کشور اجرایی و با عنایت وزیر محترم کشور برای اجرا ابلاغ شد.

سروری اضافه کرد: همچنین وزیر کشور اولین وزیری بود که بعد از حضور رییس جمهور در اجلاس یازدهم شورای عالی استان‌ها مفادی که به وزارت کشور مربوط می‌شد به استان‌ها ابلاغ کردند و به نوعی قسمتی از دستورات ریاست محترم جمهور را اجرایی کردند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که ریاست محترم جمهوری در اجلاس از ما خواستند و تاکید کردند که این موضوع را با وزارت کشور پیگیری شود، بحث مدیریت یکپارچه شهری بود که از همان زمان همکاری گسترده با وزارت کشور شروع شد.

سروری توضیح داد: در این خصوص با مجلس نیز همفکری کردیم و خواهش کردیم فعلا تصویب طرح به منظور تجمیع نظرات شوراها و انجام کار کارشناسی دقیق تر به تعویق افتد و تا رسیدن به یک طرح جامع و کامل این طرح تصویب نشود.

وی یکی از نکات مهم را خارج شدن پیگیری این طرح از انحصار شورای عالی استان‌ها دانست و افزود: در حال حاضر این مهم به دغدغه دولت و مجلس نیز تبدیل شده و تلاش ما نیز این است که در این زمینه یک تفاهم مشترکی بین شورای عالی استان‌ها و دولت و مجلس ایجاد شود تا نتیجه مطلوب برای کشور محقق شود.

سروری ادامه داد: باید به اینجا برسیم که وظایف ممکن را به مدیریت شهری واگذار کنیم و البته پیش از این باید به شکل آزمایشی و در محدوده کوچک تری آن را اجرا کنیم تا هم امکان واگذاری ایجاد شود و هم مدیریت شهری برای پذیرش این مسوولیت آمادگی پیدا کند.

وی همچنین نکته مهمی دیگری که در جلسه با ریاست محترم جمهور مطرح شد را بحث رفع تبعیض ذکر کرد و افزود: در اصل 101 قانون اساسی هم به وضوح به آن اشاره شده و اولین وظیفه ای است که قانون گذاران برای شورای عالی استان‌ها قائل بودند.

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در این زمینه با همکاری وزارت کشور کار مناسبی انجام دادیم که شروع خوبی برای آغاز رفع تبعیض در کشور است و به زودی اجرایی می‌شود.

سروری همچنین با اشاره به اسناد ‌قولنامه‌ای تصریح کرد: این هم موردی است که در جلسه با رییس جمهور مطرح شد و ایشان موافقت خود با این مسئله را اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این یک کار کارشناسی در این زمینه در وزارت کشور انجام شده بود که ما هم آن را تصویب کردیم اما اکنون از سرنوشت آن خبر نداریم و از آنجا که مهمترین شعار ریاست محترم جمهور بحث مسکن بود که به اعتقاد ما رفع مسئله املاک بدون سند یا با سند ‌قولنامه‌ای کمک بزرگی برای همین وعده رئیس جمهور است و کمکی است که می توان در این حوزه به دولت کرد و از وزارت کشور درخواست داریم که این حوزه را تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور در چند استان برای رفع مشکل زمین‌های ‌قولنامه‌ای تاکید کرد: باید یکبار برای همیشه این مشکل مهم کشور را رفع کنیم و در این زمینه اقداماتی در شورای عالی استان‌ها انجام شده و طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم و نظر ما این است که این موضوع می‌تواند به عنوان یک اقدام راهگشا برای کل کشور باشد و می‌توانیم با همکاری دولت و مجلس به یک راهکار برسیم.

سروری از سوی شورای عالی استان ها پیشنهاد کرد طرحی که در این شورا تهیه شده به عنوان مبنا در نظر گرفته شود تا بتوانیم با همکاری یکدیگر مشکل زمین‌های ‌قولنامه‌ای را رفع کنیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار