کد خبر: 1135336
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 «جوان» بررسی کرد
تعطیلی‌های پی در پی ناشی از آلودگی هوا، سرما و بارش برف سال تحصیلی جاری را با مشکلات بسیاری مواجه کرد که بزرگ‌ترین آن‌ها غیرحضوری شدن مدارس و بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل حضوری بود. این مشکل سبب شد تا به عنوان نمونه در کلانشهر تهران دانش‌آموزان تا پایان دی‌ماه حدود یک سوم روز‌های سال تحصیلی را در مدرسه سپری کنند. افت تحصیلی و افزایش آسیب‌های ناشی از آموزش مجازی یک طرف، اما یکی از مطالبات خانواده‌ها تعیین‌تکلیف پول خدماتی بود که ابتدای سال تحصیلی برای مواردی، چون سرویس ایاب و ذهاب، تغذیه و کلاس‌های فوق برنامه دریافت شده‌است، اما به دلیل تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس امکان ارائه به دانش‌آموزان نبوده‌است. 
محسن پورعرب
 
 
پس از این، رئیس قوه قضائیه به ماجرا ورود کرد و دستور داد تا مدارس پول خدماتی را که در روز‌های تعطیل و غیرحضوری به دانش‌آموزان ارائه‌نشده به والدین پس دهند. غلامحسین محسنی اژه‌ای در این رابطه گفت: به استثنای موضوعات مرتبط با مضامین آموزشی و تربیتی که در محل خود قابل بررسی است، یکی از مشکلاتی که به واسطه تعطیلی متکثر مدارس در سال تحصیلی جاری رخ داد، مقوله دریافت وجوه از اولیای دانش‌آموزان برای هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه محصلان بود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بعضاً اولیای دانش‌آموزان گلایه دارند که با توجه به تعطیلی زیاد مدارس در این سال تحصیلی، پول دریافت‌شده از آن‌ها برای سرویس رفت و آمد و همچنین تغذیه دانش‌آموزان، به آن‌ها مسترد نمی‌شود و حتی در مواردی مدارس برای وصول این چک‌های دریافتی از والدین دانش‌آموزان اقدام می‌کنند. 
وی تأکید کرد: بر همین مبنا مطلوب است دادستان کل کشور ضمن شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و همچنین اولیا، تدابیر لازم را درباره رفع این مشکل اتخاذ کند. 
 دادستانی کل اطلاعیه داد
پس از دستور رئیس قوه قضائیه، دادستانی کل کشور در مورد تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورش برای رسیدگی به شکایات از مدارس مبنی بر دریافت هزینه‌هایی که در قبال آن خدماتی ارائه نشده‌است، اطلاعیه‌ای صادر کرد. 
دادستانی کل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر رسیدگی به شکایات از مدارس و با توجه به تأکیدات ریاست محترم قوه قضائیه و نیز بررسی‌ها و مکاتبات قضایی با وزیر محترم و دیگر مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر دریافت هزینه‌هایی که در قبال آن خدماتی ارائه نشده‌است، از قبیل دریافت کامل سرویس رفت و آمد، غذا و سایر امور مرتبط که با وجود تعطیلی‌های متعدد ناشی از برف و سرما و آلودگی هوا یا کمک به مدارس، وزارت مذکور مکلف است ضمن بررسی دقیق موارد و گزارش‌ها با مراکز و مدارس متخلف برخورد قانونی کند و ترتیبی اتخاذ نماید تا وجوه دریافتی غیر‌قانونی به اولیای محترم دانش‌آموزان مسترد و نتیجه اقدامات به عمل آمده را به اطلاع عموم برساند. 
در صورتی که اولیا محترم پس از انعکاس موضوع به واحد‌های نظارتی وزارت آموزش و پرورش به نتیجه نرسیدند با مراجعه به سامانه گزارشات مردمی معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور به نشانی www. dadsetani. ir نسبت به طرح شکایت و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. دادستانی کل کشور در اجرای تکالیف قانونی خود ضمن انجام اقدامات قضایی و انعکاس گزارشات و شکایات دریافتی به وزارت آموزش و پرورش تصمیمات لازم را نسبت به مراکز و مدارس مذکور اتخاذ و در صورت احراز تخلف حسب مورد نسبت به تعقیب قانونی مسئولان مربوط اقدام خواهد کرد. 
 آموزش و پرورش تمکین کرد
بعد از تصریح رئیس دستگاه قضا و اطلاعیه دادستانی کل کشور نسبت به بازگشت پول‌های اضافه گرفته‌شده از سوی مدارس که دامنگیر بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، وزارت آموزش و پرورش هم به قضیه ورود کرد. 
دفتر وزارتی آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد: نظر به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری، به صورت مکرر و به دلایل مختلف از جمله برودت و آلودگی هوا فعالیت مدارس به‌صورت غیرحضوری بوده‌است، مبالغی که مدارس (دولتی و غیردولتی) برای انجام خدماتی خاص از اولیا دریافت کرده‌اند و در ازای آن‌ها به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها، اقدامی صورت نگرفته است، به‌نحو مقتضی جبران شود. 
 یک هفته گذشت؛ چه خبر؟
اکنون بیش از یک هفته از دستور رئیس قوه قضائیه و اطلاعیه دادستانی کل کشور و بخشنامه وزارت آموزش و پرورش گذشته است. متأسفانه پیگیری‌های خبرنگار روزنامه جوان از آموزش و پرورش درباره میزان اجرا شدن بخشنامه اخیر به نتیجه‌ای نرسید و انگار دغدغه روز‌های نخست والدین درست بوده‌است، چراکه برخی والدین معتقد بودند بخشنامه بازگشت پول خدمات در روز‌های تعطیل و غیرحضوری ضمانت اجرایی کافی ندارد و مشخص نیست این بخشنامه چه زمانی عملیاتی شود. علاوه بر این، طبق آنچه در پورتال خبری دادستانی کل کشور قابل رصد است، خبری با این عنوان «دادستان قزوین دستور بازگرداندن هزینه‌های آموزشی دریافت‌شده را در ایام تعطیلی مدارس ابلاغ کرد» روز گذشته در پورتال دادستانی کل کشور منتشر شده که حاکی از این است دستور رئیس قوه قضائیه و بخشنامه وزارت آموزش و پرورش از صدور تا اجرا راه درازی را باید طی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار