کد خبر: 1135093
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
در آستانه دهه مبارک فجر، مجموعه ای از اسناد و دست‌نوشته‌های منتشر نشده سردار شهید حسن باقری موجود در گنجینه رضوی در یکصد و پنجاه و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر حضرت رضا(ع) معرفی و رونمایی شد.
سیده سمیه ناصری

این مراسم رونمایی هم‌زمان با سالگرد شهادت سردار غلام‌حسین افشردی معروف به حسن باقری؛ از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری این آستان مقدس برگزار شد. 
 سردار فتح‌الله جعفری از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه از نیروهای شهید حسن باقری بوده است، اظهار کرد: این شهید بزرگوار از فرماند‌هانی بود که در بحرانی‌ترین شرایط جنگ ایران و عراق، بهترین تصمیمات را گرفت و حتی می‌توان گفت جنگ را از شکست نجات داد. 
وی با اشاره بر اینکه حسن باقری دانشجوی ممتاز رشته حقوق بود و از طرف اطلاعات سپاه به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی همکاری می‌کرد، گفت: باقری با آغاز جنگ در اولین اقدام، اتاق فکر جنگ را راه‌اندازی کرد. بدین ترتیب او چراغ اطلاعات و عملیات را روشن کرد تا دشمن، به خوبی شناسایی و همچنین توان و نیروی خودی نیز ارزیابی شود. 
سردار جعفری با بیان اینکه باقری، حافظه بسیار قوی و هوش بسیار بالایی داشت و زبان عربی را در مدت شش ماه فرا گرفت، افزود: همچنین او تنها فرمانده‌ای است که داشته‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش در مسائل نظامی به عنوان یک الگو در دانشگاه امام حسین(ع) به دانشجویان تدریس می‌شود.
این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: باقری برای اولین‌بار «ایمان محوری» را به جای «تجهیزات محوری» مطرح کرد. همچنین توجه خاصی به نقش و حضور نیروهای مردمی در جنگ داشت و مربی‌های آموزشی از استان‌های مختلف را برای آموزش نیروها در خوزستان فرا خواند. 
وی با اشاره به برخی از وقایع دوران دفاع مقدس و طرح‌های عملیاتی باقری تصریح کرد: او با آغاز انجام عملیات‌های محدود که منجر به کادرسازی می‌شود، جنگ‌های شبانه غافلگیرانه با هدف دور زدن دشمن و گرفتن اسیر به جای کشتن نیروهای دشمن، در جنگ موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرد، اما هیچ‌گاه دچار غرور نشد و در نهایت در بهمن 1361 به درجه رفیع شهادت نائل شد.  
 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار