کد خبر: 1135068
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره درخواست‌های نظامی این کشور گفتگو می‌کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که قصد دارد با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود درباره درخواست‌های کی‌یف برای دریافت تسلیحات نظامی پیشرفته از واشنگتن گفتگو کند.

بایدن در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: ما با هم گفتگو خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این، در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن به دنبال ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین است، پاسخ داد: خیر

بایدن همچنین سفر خود به اروپا در ماه فوریه به مناسبت یک سالگی جنگ میان روسیه و اوکراین را دقیقا تایید نکرد، اما تایید کرد که قصد دارد به لهستان سفر کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته است که کشورش برای مقابله با حملات روسیه به موشک‌های دور برد نیاز دارد.

وی شنبه شب در پیام ویدیویی خود گفت: اوکراین به موشک‌های دوربرد نیاز دارد تا اشغالگر امکان آن را نداشته باشد، پرتابگر‌های موشکی خود را در خط مقدم قرار داده و شهر‌های اوکراین را نابود کند.

زلنسکی تاکید کرد که اوکراین به موشک‌های آمریکایی ATACMS نیاز دارد. این موشک‌ها حدود ۳۰۰ کیلومتر برد دارند، اما آمریکا از ارسال آن‌ها به اوکراین خودداری کرده است.

در عین حال، اوکراین خواهان دریافت جنگنده از غرب است. رسانه‌ها می‌گویند که احتمال می‌رود کی‌یف بتواند ۲۴ جنگنده اف-۱۶ از غرب دریافت کند.

اما «یوری ایهنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: اوکراین در حال مذاکره برای دریافت جنگنده است و مدل و تعداد آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

«جان فاینر» معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه گفت که آمریکا درباره تحویل جنگنده به اوکراین «بسیار بادقت» عمل می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار