کد خبر: 1135057
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
شورای جهانی طلا امروز اعلام کرد که بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۲ معادل ۷۰ میلیارد دلار طلا خریدند که بالاترین میزان از سال ۱۹۶۷ تاکنون محسوب می‌شود.

شورای جهانی طلا امروز گزارش داد که در سالی که گذشت، بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان ۱۲۳۶ تن طلا به ارزش ۷۰ میلیارد دلار از بازار خریداری کرده‌اند.

این آمار نشان‌دهنده تغییر در رفتار بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان نسبت به دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی است. در آن زمان به خصوص بانک‌های مرکزی کشور‌های اروپای غربی دست به فروش صد‌ها تن ذخایر طلای خود زدند.

از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹ بانک‌های مرکزی کشور‌های اروپایی فروش ذخایر طلای خود را متوقف کردند و برخی کشور‌ها نظیر روسیه، ترکیه و هند دست به جمع کردن طلا از بازار زده‌اند.

بانک‌های مرکزی جهان از آن جهت به سمت خرید طلا رفته‌اند که انتظار دارند در زمان بحران‌های مالی ارزش خود را حفظ کند و برخلاف اوراق قرضه یا ارز‌های ملی به دولت‌ها یا نهاد‌های صادرکننده وابسته نیستند.

طلا همچنین به بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان این امکان را می‌دهد تا از دارایی‌های دلاری نظیر اوراق قرضه یا ارز دلار فاصله بگیرند.

کریشان گاپوآل، کارشناس شورای جهانی طلا، می‌گوید: سال گذشته شاهد تداوم یک روند بودیم.

در حالی که در زمان شیوع کرونا شاهد کاهش خرید طلا در جهان بودیم، اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ این روند سرعت گرفت و بانک‌های مرکزی کشور‌های جهانی در ماه‌های جولان تا دسامبر ۸۶۲ تن طلا خریده‌اند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار