کد خبر: 1134976
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بهناز قاسمی

در پی جهش قیمت گوشت قرمز در ۱۰ روز گذشته، وزارت جهاد کشاورزی به منظور تنظیم بازار اقدام به عرضه گوشت منجمد داخلی و گوشت گرم وارداتی کرد. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و طی روز‌های آینده نه تنها قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد، بلکه ثبات قیمت‌های مرغ و گوشت تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. حسین دماوندی‌نژاد گرانی مقطعی قیمت گوشت گوسفندی را کاهش عرضه به بازار اعلام و تأکید کرد: در حال حاضر صادرات دام گران‌تر از واردات آن انجام می‌گیرد.
زمانی که تخصیص ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی در اردیبهشت ماه متوقف شد، این تحلیل وجود داشت که قیمت مرغ در پایان سال به ۱۰۰‌هزار تومان می‌رسد، اما با مدیریت صحیح بازار نه تنها قیمت مرغ گران نشد بلکه دو ماهی است قیمت آن به کمتر از نرخ مصوب (هرکیلو ۶۳‌هزار تومان) رسیده است. حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری روز گذشته خود، از ذخیره‌سازی مرغ و گوشت به میزان کافی خبر داد و گفت: دلیل تولید مازاد مرغ در دو ماه گذشته این بود که هم توزیع کالابرگ به تعویق افتاد و هم اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط با مرغ گوشتی خلف‌وعده کردند و تولید را کاهش ندادند. در حال حاضر در تولید و تأمین مرغ و دام بر اساس نیاز بازار کشور مشکلی وجود ندارد و تولیدات داخل پاسخگوی نیاز داخلی هستند.
وی در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز افزود: در نیمه دوم سال به دلیل دوران آبستن شدن دام سبک و به دنیا آمدن بره‌ها در بهمن و اسفند عرضه دام سبک در پاییز و زمستان دچار نوسان می‌شود و از آنجا که دام سبک به مرتع وابستگی دارد در سال‌هایی که مانند امسال بارندگی خوبی وجود دارد، در حالی که انتظار است در بازار با گوشت قرمز مازاد در بخش گوشت گوسفندی مواجه باشیم، برعکس شده و با رویش مناسب مراتع دامداران از کشتار دام خود خودداری می‌کنند، زیرا قادر به تأمین غذای دام‌های خود هستند. به اصطلاح «سیاه بهار» به وجود می‌آید، از این رو تنظیم بازار گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله با چالش‌هایی همراه می‌شود. امسال نیز در دی ماه عرضه کاهش یافت و به دلیل بالا بودن تقاضا قیمت‌ها گران شد.
دماوندی‌نژاد تأکید کرد: عامل دیگر در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، نفوذ دلال‌ها و واسطه‌ها در این حوزه است که متأسفانه این افراد سودجو در هر حوزه‌ای حتی اگر هیچ تخصصی ندارند، وارد می‌شوند و قیمت‌ها را بالا می‌برند. وی با بیان اینکه قیمت گوشت پس از ورود اولین محموله گوشت کاهش یافته و اکنون تثبیت شده است، گفت: روند تثبیت قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. این مسئول درباره میزان گوشت وارداتی و کشور‌هایی که واردات انجام شده است، توضیحاتی ارائه نکرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر مازاد تولید در کشور وجود دارد، چرا ذخیره‌سازی انجام نمی‌شود تا در زمان نیاز به بازار تزریق شود، گفت: اتفاقاً در سال جاری ۴۶‌هزار تومان خرید و ذخیره‌سازی شده که بی‌سابقه است و ما در زمان نیاز به بازار تزریق کرده‌ایم. معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت گرم وارداتی به طور گسترده در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۱۸۰‌هزار تومان توزیع می‌شود، گفت: گوشت منجمد از محل تولید داخل هم به طور نامحدود کیلویی ۱۵۵‌هزار تومان به فروش می‌رود.
دماوندی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در شرایط فعلی جنگ روسیه و اوکراین، سیاست کشور‌ها روی ذخیره‌سازی و محدودیت صادرات است، اما شما همچنان صادرات را ادامه می‌دهید، گفت: ما درآمد صادراتی‌مان از گوشت نسبت به واردات بیشتر است، زیرا اکثر کشور‌ها به دلیل خوش‌خوراک بودن تولید کشور ما تمایل دارند گوشت ایرانی خریداری کنند و به همین دلیل تراز درآمد صادرات ما نسبت به واردات بیشتر است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با اجرای کالابرگ که تقاضا برای مرغ بیشتر می‌شود، از سویی شما برای فروردین ماه جوجه‌ریزی ۱۰۰‌میلیون قطعه را پیشنهاد داده‌اید که تولید نسبت به ماه‌های قبل کمتر خواهد شد، آیا نگران افزایش قیمت نیستید، گفت: ما ذخیره‌سازی‌مان به حدی زیاد است که اکنون دیگر جایی برای ذخیره‌سازی نداریم، به همین دلیل تصورمان این است که اگر توزیع کالابرگ انجام شود، از ذخایر موجود استفاده خواهیم کرد.
جایگاه سوم تا دهم ایران در ۳ محصول اساسی
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان تولیدات محصولات اساسی کشور اشاره کرد و گفت: ایران در تولید سه محصول مهم و اساسی جایگاه سوم تا دهم جهان را دارد. با وجود اینکه ایران در رتبه یکم تحریم‌های جهانی قرار دارد، اما در تولید عسل جایگاه سوم، نوقان هشتم، تخم‌مرغ دهم، مرغ و طیور هشتم و شیر بیست‌ویکم دنیا را دارد. وی به صادرات محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت: به صورت هفتگی هزارو ۵۰۰ تا ۲ هزارو ۵۰۰ تن صادرات تخم‌مرغ وجود دارد و محصولات بر پایه شیرخام هم تاکنون یک‌میلیون تن صادر شده است. وی از صادرات دام سنگین هم خبر داد و گفت: این صادرات به کشور‌های قفقاز و آسیای میانه انجام شده است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: برخلاف دام سبک، در بخش دام سنگین حتی مازاد تولید داریم، از این رو در حال مذاکره با عراق هستیم تا بخشی از دام سنگین زنده به این کشور صادر شود.
دماوندی‌نژاد بالا بودن هزینه‌های تولید را مانع صادرات مرغ عنوان کرد و گفت: در هفته گذشته حدود ۷۰۰ تن صادرات مرغ انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار