کد خبر: 1134973
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از حضور روسیه در آسیا تا بلاتکلیفی تیم امید
اشرف رامین

ورزش ایران برای موفقیت در بازی‌های آسیایی هانگژو به بودجه بیشتری نیاز دارد. جلسه هیئت اجرایی کمیته‌ملی المپیک دیروز برگزار شد و مهم‌ترین مسئله بیان مشکلات اقتصادی در مسیر حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک بود.
مناف هاشمی پس از پایان این جلسه بار دیگر بر اعزام کیفی کاروان به هانگژو تأکید کرد. دبیرکل کمیته‌ملی المپیک با تشریح بودجه در نظر گرفته شده برای ورزش در سال آینده اظهار داشت: «بودجه کمیته‌ملی المپیک سال قبل در سه ردیف بوده؛ ردیف اصلی ۲۳۰ میلیارد، متفرقه ۸۰  میلیارد تومان و عمرانی هم عددی مختصر بود. تلاش کردیم برای دو رویداد مهم سال آینده بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک بودجه بگیریم. برای بازی‌های آسیایی با کاروان کیفی اعزام خواهیم شد و با فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و خلاصه گزارش را در قالب مکاتبات متعدد به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم و هر سه ردیف بودجه را ارتقا دادیم. ردیفی برای بازی‌های آسیایی در نظر گرفتند، هرچند کافی نیست، اما همین که این مقدار را در نظر گرفتند اتفاق خوبی است. ۸۰ تا ۸۵ درصد رشد داشته‌ایم، اما اعتبار کمیته برای کادر‌های فنی، حضور در مسابقات، استعدایابی و اقدامات زیرساختی کافی نیست. اگر گشایشی در بودجه ایجاد شود شاید در ردیف متفرقه کمک بیشتری کنند تا در سال آینده دچار مشکل نشویم. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو که چهارم شدیم، آن زمان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مسابقات بود و دلار هم زیر هزار تومان بود. بر مبنای قیمت امروز دلار، ۵۰ میلیون دلار یا ۲ هزارمیلیارد تومان برای بازی‌های آسیایی نیاز داریم تا با رقبا رو‌به‌رو شویم. رشد این بودجه کافی نیست.»
درخواست حمایت از دولت و مجلس
هاشمی در ادامه به کسری بودجه کمیته اشاره کرد: «اگر با ارز نیمایی حساب کنیم، نیاز ما بیش از هزار میلیارد تومان بودجه است و اگر با ارز ۴۲ هزار تومانی حساب کنیم، نیاز بودجه‌ای ما ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. در حال حاضر با ارز نیمایی هم حساب کنیم  ۹۰۰ میلیارد و خرده‌ای کسری داریم. در ادوار گذشته چهارم، سپس پنجم و در دوره قبل هم ششم شدیم. اگر می‌خواهیم جایگاه ششم را حفظ کنیم باید دولت و مجلس  حمایت کنند.»
حضور روسیه در هانگژو
دبیرکل کمیته، حضور کاروان ورزش روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی هانگژو را قطعی و آن را به سود ورزشکار ایران خواند: «این تصمیم شورای المپیک آسیا و IOC است. به ما اعلام کردند آن‌ها با کاروان ۵۰۰ نفره شرکت می‌کنند، ولی در جداول و مدال حساب نیستند. اگر در مدال سهم داشته باشند رتبه ما ممکن است کاهش یابد و اگر لحاظ نکنند این حسن را دارد که ورزشکاران ما در رقابت با آن‌ها می‌توانند تمرین کنند و تیم‌هایمان تقویت خواهند شد.»‌
خودشان گزینه بدهند
مناف هاشمی از فدراسیون فوتبال خواست تا هرچه سریع‌تر تکلیف تیم امید را مشخص کند: «بر اساس انتظارات مردم و جایگاه کمیته به فدراسیون قول کمک دادیم. ترکیب سرپرست و کادرفنی باید زودتر مشخص شود. زمان کمی داریم و این مطالبه بیش از ۴۰ ساله مردم است و این توان در فوتبال برای کسب سهمیه المپیک وجود دارد. دو بار با فدراسیون فوتبال جلسه داشتیم و حبیب کاشانی را معرفی کردیم. اینکه چه مسائلی است که ما خبر نداریم باید از فدراسیون بپرسید، حتی اگر گزینه ما را قبول ندارند، گزینه دیگری را مطرح و کار را شروع کنند. عملاً فرصت‌ها با ادامه این روند از بین می‌رود. از عزیزان در فوتبال استدعا دارم زودتر تصمیم بگیرند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار