کد خبر: 1134053
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
بررسی عملکرد تیم‌ملی هندبال در قهرمانی جهان در گفتگو با جلال کوزه‌گری، رئیس سابق فدراسیون
تیم‌ملی هندبال ایران در دومین تجربه حضورش در قهرمانی جهان رتبه بیست‌و‌چهارم را به دست آورد. هندبالیست‌های کشورمان به رهبری وویوویچ در این رقابت‌ها شرکت کردند و موفق به صعود به مرحله دوم نیز شدند. تعداد تیم‌های شرکت‌کننده امسال بیشتر شده بود و همین مسئله کمک بزرگی کرد به اینکه تاریخ‌ساز شویم و با کسب یک پیروزی صعود به دور دوم را تجربه کنیم. از طرفی تیم‌ملی با رقبای قدرتمندی، چون فرانسه و اسپانیا نیز مصاف داد و اگرچه شکست خوردیم، اما تجربه خوبی نصیب بازیکنان جوان شد. نباید به کسب یک برد و صعود به دور دوم قانع شویم و باید به فکر پیشرفت هندبال ملی باشیم. برای بررسی عملکرد تیم‌ملی سراغ جلال کوزه‌گری، رئیس سابق فدراسیون هندبال رفتیم. 
شیوا نوروزی
 
 ارزیابی شما از نتایج تیم‌ملی به دست آمده در لهستان چیست؟
روزبه‌روز بهتر شدند و هر مسابقه کیفیت بهتری از بازی را ارائه می‌دادند. این مسئله به اردو‌های برگزارشده برمی‌گردد. حضور در رقابت‌هایی در سطح جهانی به همه نشان داد برنامه‌ریزی، برگزاری اردو‌های تمرینی و دیدار‌های تدارکاتی تا چه اندازه می‌تواند در عملکرد تیم‌ها تأثیرگذار باشد. وقتی با تیم‌های بزرگ و مدعی دنیا مواجه می‌شویم تازه نقاط ضعف‌مان مشخص می‌شود. طی دیدار‌هایی که در قهرمانی جهان انجام دادیم، به همه ثابت کردیم جوانان هندبال ایران چه توانایی‌هایی دارند، چه کار‌های بزرگی می‌توانند انجام دهند و در صورت رسیدگی و سرمایه‌گذاری لازم چه نتایج درخشانی کسب خواهند کرد. فدراسیون باید برای مسابقات آتی برنامه‌ریزی کند. همچنین همه بازی‌ها و عملکرد تک‌تک نفرات باید به صورت دقیق آنالیز شوند و نتایجش در برنامه‌ریزی‌ها و اهداف بعدی مورد استفاده قرار گیرند. در مجموع عملکرد تیم ایران در این دوره خوب بود و ثابت کردیم در هندبال جهان زنگ تفریح نیستیم. ملی‌پوشان مستعد و آینده‌دار ما پتانسیل خود را به نمایش گذاشتند، گل زدند و تاکتیک‌های دفاعی را در زمین پیاده کردند. شاید در برخی دیدار‌ها ضعیف بوده و اشتباهاتی مرتکب شده‌ایم، اما این توپ لو دادن‌ها و اشتباهات حاصل کمبود دیدار‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ بوده است. در صورتی که شرایط برای انجام بازی‌های تدارکاتی بیشتر فراهم شود، مطمئن باشید سیر پیشرفت‌مان شتاب بیشتری خواهد گرفت.
 
 کسب تنها یک پیروزی آن هم در مواجهه با تیم‌های مدعی و قدرتمند جهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هر دوره تیم‌های قدرتمند دنیا با تمام قوا به قهرمانی جهان پا می‌گذارند. فرانسه، اسپانیا و چند تیم دیگر عناوین جهانی دارند. شاید هیچ وقت فرصت رویارویی با این تیم‌ها نصیب تیم‌ملی ایران نمی‌شد، اما رقابت‌های قهرمانی جهان این مهم را محقق ساخت. دیدار با شیلی خوب بود و موفق به پیروزی مقابل این تیم شدیم، حتی در مصاف با لهستان هم نسبتاً خوب ظاهر شدیم، به ویژه در نیمه دوم. درست است که با چهار گل اختلاف نتیجه را واگذار کردیم، اما نمی‌توان منکر بازی خوب تیم در بازی آخر شد. باز هم تأکید می‌کنم بازی‌های دوستانه می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت بازی‌های تیم‌ملی داشته باشد. 
 
 شکست با اختلاف اندک به رقبای قدرتمند نشان از عملکرد خوب تیم دارد؟
بازی در قهرمانی جهان کار راحتی نیست. از همه دیدار‌هایی که انجام دادیم و شکست خوردیم، چه با اختلاف زیاد چه با اختلاف کم، باید تجربه کسب کنیم. هدف‌مان باید این باشد که ضعف‌ها و قوت‌های‌مان را شناسایی و روی آن‌ها کار کنیم. نه اینکه برای نتایج کسب‌شده برخی استدلال‌ها را مطرح کنیم و دنبال اگر‌ها باشیم، باید دنبال پیشرفت باشیم. تمام دیدار‌ها با هر نتیجه‌ای باید آنالیز شوند. همیشه به ملی‌پوشان و هندبال ایران اعتقاد داشته و دارم. تیم ما با توجه به پتانسیلی که دارد همیشه می‌تواند در آسیا مقام بیاورد و سهمیه قهرمانی جهان را کسب کند. در صورتی که در قاره آسیا نتوانیم در بین پنج تیم اول باشیم آن وقت است که باید بگوییم عملکردمان ضعیف بوده است. 
 
 از نظر شما تیم ایران در مقابل کدام حریف بهترین عملکرد را داشت؟
جدال با شیلی که سختی‌های خودش را داشت و خوشبختانه به هدفی که داشتیم، رسیدیم، منتها بازی با لهستان بهتر از همه بود. نیمه اول اشتباهاتی داشتیم و امتیاز‌های زیادی از دست دادیم و با اختلاف شش گل بازی تمام شد، اما در نیمه‌دوم بچه‌ها بهتر ظاهر شدند و اختلاف را کمتر کردند. 
 
 در این دوره کدام یک از بازیکنان تیم‌ملی در حد پدیده یا ستاره ظاهر شدند؟
بدون شک در پست دروازه‌بانی خیلی خوب بودیم و محمد سیاوشی سیو‌های فوق‌العاده‌ای داشت. در بازی با شیلی هم عنوان بهترین بازیکن میدان را از آن خود کرد. اورعی نیز یکی بهترین‌های ما در این دوره بود. بچه‌های ما خودشان را نشان دادند و از این پس بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید. 
 
 برای تداوم سیر پیشرفت فدراسیون باید به همکاری با سرمربی خارجی ادامه دهد؟
وسلین وویوویچ کارش خوب بوده و می‌توان با او ادامه همکاری داد، البته وسلین مدت کوتاهی است که هدایت تیم‌ملی را پذیرفته و با شش ماه حضور ارزیابی دقیقی نمی‌توان داشت. در کل وویوویچ گزینه خوبی برای تیم ملی است. در جریان رقابت‌ها، هر بازی‌مان بهتر از بازی قبل بود. وسلین به جوانان میدان داد و این ریسک بزرگ را پذیرفت، ضمن اینکه بازیکنان جوان ما تا حدود زیادی پاسخ این اعتماد سرمربی را دادند، این یعنی عملکرد سرمربی رضایت‌بخش بوده است. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و در آینده پیشرفت بیشتری از آن‌ها ببینیم. 
 
 برای دومین‌بار سهمیه جهانی گرفتیم. فکر می‌کنید باز هم بتوانیم این سهمیه را به دست بیاوریم؟
گرفتن سهمیه جهانی مستلزم کار و کوشش زیاد است. معتقدم با توجه به سطح هندبال ایران همواره استحقاق قرار گرفتن بین سه تیم برتر آسیا را داریم. در این صورت می‌توانیم سهمیه را به راحتی بگیریم، البته با شرایط فعلی قاره آسیا صاحب پنج سهمیه جهانی است و ما باید یکی از این سهمیه‌ها را حتماً به دست بیاوریم. در غیر این صورت عملکردمان ضعیف بوده است. 
 
 در رشته هندبال به جایگاهی رسیده‌ایم که خودمان را فراتر از آسیا ببینیم؟‌
نمی‌توانیم بگوییم فراتر از آسیا هستیم، اما همواره این اعتقاد را دارم که یکی از سه تیم برتر قاره هستیم. 
 
سرمایه‌گذاری در این رشته و توجه به هندبال ملی در مقایسه با فوتبال کافی بوده است؟
سرمایه‌گذاری شده، اما توجهات باید بیشتر از این‌ها باشد. وزارت ورزش و کمیته‌ملی المپیک باید کمک‌حال هندبال باشند. درست است که فدراسیون اسپانسر جذب کرده است، اما اگر از نظر اقتصادی مشکلات این رشته حل نشود، قطعاً تیم‌ملی نمی‌تواند بازی‌های خوب تدارکاتی داشته باشد. این تفاوت‌ها طبیعی است و داستان فوتبال با سایر رشته‌ها فرق می‌کند، منتها چنانچه به هندبال توجه و رسیدگی کافی شود، قطعاً راه دوری نخواهد رفت و ثمره آن را خواهیم دید. 
 
 می‌توان انتظار داشت تعداد لژیونر‌های هندبال کشورمان در آینده بیشتر شود؟
چراکه نه. در گذشته وقتی تیم‌ملی به مسابقات جهانی راه یافت، شاهد حضور چند بازیکن ایرانی در لیگ‌های خارجی بودیم. قاعدتاً بازی در قهرمانی جهان این فرصت را می‌دهد تا همه دنیا عملکرد بازیکنان ما و استعدادشان را ببینند. دیده شدن بچه‌ها در جهانی مهم است و احتمال لژیونر‌شدن‌شان وجود دارد. همیشه آینده هندبال را مثبت ارزیابی می‌کنم و کاملاً می‌توان به موفقیت‌های بیشتر امیدوار بود. عمرم را در این رشته گذاشته‌ام و هیچ وقت دلم نمی‌خواهد آسیبی به هندبال وارد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار