کد خبر: 1133863
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

درحالی که کشور‌های غربی این روز‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا با ارسال تانک‌های جدید به اوکراین، راه پیشروی‌های روسیه را مسدود کنند، هشدار‌های مسکو که گفته همه تانک‌های ارسالی را خواهد سوزاند مقامات غربی را مردد کرده است. امریکا با وجود موافقت خود گفته تانک‌های آبرامز را به این زودی به کی‌یف ارسال نمی‌کند و آلمان هم گفته تا ماه‌های آینده خبری از ارسال تانک لئوپارد نیست و فرانسه هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
روند تحولات اوکراین در آستانه ورود به یک‌سالگی آن ابعاد جدیدی به خود گرفته و سطح تنش‌ها بین روسیه و کشور‌های غربی بالا گرفته است. هرچند مقامات روسی از غرب خواسته‌اند با توقف ارسال تسلیحات به اوکراین به روند صلح کمک کنند، اما به نظر می‌رسد امریکا و متحدانش تصمیمی برای پایان جنگ ندارند و تحرکاتی که در هفته‌های اخیر انجام شده است، نشان می‌دهد که آتش جنگ در ماه‌های آینده شعله‌ور‌تر خواهد شد. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بار دیگر تحویل تانک‌ها به اوکراین را یک حماقت گرانقیمت عنوان کرد. به گزارش «اسپوتنیک»، دیمیتری پسکوف روز جمعه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «محموله‌های تانک آبرامز برای اوکراین در واقع هدر دادن پول است.» او گفت: «من مطمئن هستم که بسیاری از کارشناسان پوچ بودن این ایده را درک می‌کنند. این طرح از نظر فناوری فاجعه‌بار است.»‌پسکوف افزود: «این تانک‌ها باعث خواهند شد ارتش اوکراین پتانسیل خود را بیش از حد واقعی ارزیابی کند، هرچند در نهایت این تانک‌ها نیز مانند تانک‌های دیگر نابود خواهند شد.» سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه پایان جنگ اوکراین با دستور رئیس‌جمهور امریکا به کی‌یف ممکن است، گفت، اما کاخ سفید مسیر پمپاژ بیشتر سلاح به این کشور را انتخاب کرده است.
روسیه در هفته‌های اخیر بار‌ها هشدار داده که اگر تانک‌های جدید به اوکراین ارسال شود آن‌ها را قبل از رسیدن به کی‌یف منهدم خواهد کرد. روسیه این اقدام را سبب تشدید تنش‌ها عنوان کرده و از غربی‌ها خواسته به این روند تنش‌زا پایان دهند. روسیه بار‌ها گفته که جنگ‌افروزی‌های غرب روند صلح را مختل می‌کند، اما امریکا و اروپایی‌ها کماکان سعی دارند آتش جنگ را گرم نگه دارند تا بتوانند روسیه را زمینگیر کرده و ضربه سنگینی به رقیب سنتی خود وارد کنند.
تردید غربی‌ها
با وجود اینکه غربی‌ها روی ارسال تانک‌های جدید متفق‌القول هستند، اما باتوجه به هشدار‌های روسیه از آینده درگیری‌ها نگران و به همین خاطر همچنان در این اقدام مردد هستند. امریکا روز سه شنبه موافقت خود را با ارسال تانک‌های آبرامز ام ۱ به اوکراین اعلام کرد و حتی تصاویری از تانک‌ها منتشر شد، اما با این حال امریکا به این زودی قصد ارسال آن‌ها را ندارد. به نوشته روزنامه رأی‌الیوم، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع امریکا تانک‌های رزمی «آبرامز M۱A۲» مازاد برای تجهیز اوکراین ندارد و به همین دلیل چند ماه طول می‌کشد تا تانک‌ها به میدان جنگ در اوکراین برسند. ویکتور نولاند، معاون وزیر خارجه امریکا نیز در این باره تصریح کرد: امریکا تا بهار نمی‌تواند تانک‌های خود را به اوکراین بفرستد. از سوی دیگر، وزیر دفاع آلمان هم روز پنج شنبه گفت که ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین چند ماه طول می‌کشد. کا‌ترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه هم گفت که این کشور هنوز برای ارسال تانک‌های لکلرک به اوکراین تصمیم‌گیری نکرده، اما قول می‌دهد که به نیاز‌های کی‌یف در زمینه سامانه‌های دفاع هوایی پاسخ دهد. وی گفت: «ماکرون به وزیر دفاع دستور داده تا این موضوع را مطالعه کنند. در این زمان، می‌توان گفت که هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما هر راه‌حلی غیرممکن نخواهد بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار