کد خبر: 1133832
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹

در حال حاضر ۸‌میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارد که منتظر ترخیص است.
فرود عسگری، معاون گمرک در گفتگو با فارس در مورد صف کامیون‌ها در گمرک آستارا اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی برای برچیده شدن این صف، ۲۴‌ساعته و در سه شیفت کاری هم برای کامیون‌های صادراتی و هم برای کامیون‌های ترانزیتی خدمات ارائه می‌کند. وی افزود: امسال افزایش قابل توجهی در حوزه صادرات در ۱۰ ماهه داشته‌ایم و در گمرک آستارا از همه ظرفیت‌های این گمرک مرزی برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده می‌شود.
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر یک دستگاه تصویربرداری ایکس‌ری در گمرک آستارا قرار است تا ۲۰ اسفندماه یک دستگاه دیگر تصویربرداری با اشعه ایکس دیگر نیز نصب شود که سرعت ترخیص کامیون‌ها را افزایش دهد و سرعت خدمات دو برابر می‌شود. عسگری این را هم خاطرنشان کرد: از اقدامات دیگر این بود که رئیس کل گمرک ایران با مسئولان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مذاکره کرده است تا بتوانیم از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه آستارا برای پذیرش کامیون‌ها استفاده کنیم و بخشی از کامیون‌ها به سمت منطقه ویژه آستارا سوق داده شوند.
وی افزود: از دیگر اقدامات برای حذف صف کامیون‌ها این است که از واگن‌های باری در منطقه آزاد و از طریق گمرک ریلی برای حمل بار استفاده کنیم. همچنین بار‌های ترانزیتی به مقصد آذربایجان و سایر کشور‌ها نیز از طریق ریل جابه‌جا شود. معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رئیس کل گمرک ایران با رئیس گمرک آذربایجان طی مذاکراتی که داشته قول گرفته است که ظرفیت پذیرش کامیون‌ها در گمرک آذربایجان نیز افزایش پیدا کند.
عسگری در مورد اینکه به طور میانگین ظرفیت پذیرش روزانه کامیون‌ها در گمرک آستارا چه میزان بوده است، عنوان کرد: در ۱۰ ماه گذشته به طور میانگین ۱۸۰ کامیون در روز پذیرش شده است که در برخی روز‌ها تا ۲۵۰ دستگاه کامیون هم می‌رسد. محدودیت عمده در این گمرک مربوط به پل آستارا است که اجازه تردد بیش از یک کامیون نمی‌دهد و یک‌طرفه است، اما وزارت راه با همکاری وزارت امور خارجه قول داده است یک پل در کنار آن احداث شود و سرعت حرکت کامیون‌ها افزایش یابد.
وی همچنین گفت: تعدادی از نیروی انسانی کارشناس و ارزیاب گمرک هم به آستارا اعزام شده است تا از نظر نیروی انسانی با کمبود مواجه نباشیم و گمرک جمهوری اسلامی هر چه در توانش است در دستور کار قرار داده است تا این مشکل سریع‌تر برطرف شود. ضوابط اجرایی ایکس‌ری هم در گمرک آستارا ابلاغ شده که به زودی نصب می‌شود.
افزایش تقاضای واردات روسیه برای میلاد مسیح
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امسال به خاطر سال جدید میلادی تقاضای روسیه از کالا‌های ایران افزایش یافته، از طرفی سیاست‌های تشویقی دولت برای توسعه صادرات باعث شده است حجم کالای صادراتی ما به آستارا بیشتر شود و همه این مسائل دست به دست هم داده است تا ازدحام کامیون‌ها در آستارا بیشتر شود.
عسگری در مورد گمرک بندر امام خمینی و معطلی کشتی‌ها گفت: روزانه هزارو ۸۰۰ تا ۲ هزار کامیون خروجی از بندر امام خمینی وجود دارد که هر چه کالا اظهار می‌شود با تعهد ذی‌حسابی ترخیص می‌شود و صرف تعهد شرکت پشتیبانی امور دام برای پرداخت عوارض و ارزش افزوده کشتی‌ها ترخیص می‌شوند.
وی افزود: کالا‌های اساسی برای ترخیص نیاز به سه تا چهار مجوز از وزارت بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی دارند و برخی کشتی‌های دیگر نیز در لنگرگاه منتظر هستند و در حال حاضر ۸‌میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارد که منتظر ترخیص است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار