کد خبر: 1133759
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور:
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: تالاب زریوار یک سرمایه ملی است و از تمام ظرفیت ها برای حفاظت از این منبع مهم طبیعی و زیست محیطی بهره می بریم.
علی سلاجقه پنجشنبه شب در سفر یک روزه خود به کردستان اظهار داشت: استان کردستان یکی از استان‌های بسیار مهم در بحث محیط زیست است و امیدواریم در راستای توسعه به سمت حفظ شاخص‌های مطلوب محیط زیستی پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه مردم کردستان دوستداران محیط زیست هستند، گفت: استان کردستان از جهت تنوع گیاهی و جانوری در وضعیت خوبی بوده و امیدواریم در شورای عالی محیط زیست بتوانیم این مناطق حفاظت شده را ارتقا دهیم.

سلاجقه عنوان کرد: در این سفر وضعیت ترابری، حمل و نقل و انتقالات استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در جواب خبرنگاران استان مبنی بر اینکه چه برنامه‌های برای حل معضل نیزارهای زریوار و ورود فاضلاب روستاها به این دریاچه، دارید، خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌های اساسی استان اجرای سریع تکالیف وزارت نیرو و شهرداری‌ها در راستای حل معضل دریاچه زریوار است و به عنوان یک دستگاه ناظر اصلاً نارضایتی و مشکلات مردم را نخواهیم پذیرفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: اجازه هیچ گونه ورد فاضلاب به هیچ سد و دریاچه‌ای نخواهیم داد لذا شهرداری‌ها باید عوارض آلاینده را به مسائل محیط زیست از جمله فاضلاب و پسماند اختصاص دهند.

سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب زریوار یک سرمایه ملی است و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در کنار محیط زیست کشور خالصانه است، گفت: این تعامل باید بیش از پیش تقویت شود و بتوانیم مشکلات توسعه‌ای از جمله گردشگری در مریوان منطبق با شاخص‌های محیط زیستی باشد.

وی به بحث تأمین علوفه مناطق حفاظت شده استان و کشور اشاره کرد و افزود: در فصل سرد و بارش برف انبارهای علوفه با مشکل مواجه بوده و با ورود حیات وحش به داخل شهر متأسفانه حیات وحش دچار تعرض خواهد شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: تعداد مناطق حفاظت شده کشور حدود ۳۰۹ مورد و ۱۱ درصد مساحت کشور است که نسبت به آمار جهانی بسیار پایین است.

وی گفت: اساسنامه خیرین و واقفین محیط زیست تدوین شده و خوشبختانه طبق مراجعات دوستداران محیط زیست در این راستا تاکنون فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.

سلاجقه خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در کلانشهرها آلودگی هواست و سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر از سال ۹۶ با ابلاغ قانون هوای پاک، طبق ۱۶ آئین نامه مکلف است به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و دستگاه‌های اجرایی بر مبنای این بحث محاسبه خواهد کرد.

تنها ۱۰ درصد مفاد قانون هوای پاک در کشور اجرا شده است

وی بیان کرد: متأسفانه در سطح کشور از ۲۲۰ حکم قانونی کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک اجرا شده و دستگاه‌ها کار خود را انجام نداده اند.

سلاجقه عنوان کرد: رویکرد حاکم بر کشور افزایش شاخص‌های هوای پاک است و در این راستا وزارت نفت طرح مطلوبی در بحث بهینه سازی و کیفی سازی سوخت کشور انجام داده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به ریزگردهای استان کردستان اشاره و بیان کرد: شاداب‌ترین استان‌های کشور از لحاظ محیط زیستی باید استان کردستان باشد اما وجود ریزگردها بسیار نگران کننده است و اقدامات بین المللی طبق نشست برگزار شده تأسیس سازمان منطقه‌ای محیط زیست بوده و اساسنامه آن تأیید شده است.

سلاجقه گفت: خوشبختانه اکنون کمک‌هایی در قالب صندوق منطقه‌ای محیط زیستی در بحث ریزگردها انجام شده و کار عملیاتی در خارج از کشور از جمله عراق و سوریه خواهیم داشت.

به ازای هر چهار خودرو جدید باید یک خودرو فرسوده اسقاط شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به بحث اجرایی نشدن طرح اسقاط خودروها اشاره کرد و گفت: به طور میانگین سالانه حدود ۲۵ هزار خودرو اسقاط می‌شود اما باید به ازای هر چهار خودرو وارده به بازار یک خودرو اسقاط شود که درحال پیگیری این موضوع هستیم.

سلاجقه با اشاره به لزوم ایجاد صندوق خیرین حوزه محیط زیست، اظهار کرد: با راه اندازی این صندوق عزم عمومی و همگانی برای حفاظت از ظرفیت‌های محیط زیست فراهم می‌شود و این مهم باید به طور جدی در استان کردستان نیز دنبال شود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار