کد خبر: 1133731
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های این سازمان برای ترخیص کالاها و برچیده شدن صف کامیون‌ها در گمرک آستارا خبر داد.

فرود عسگری در مورد صف کامیون‌ها در گمرک آستارا اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی برای برچیده شدن این صف، 24 ساعته و در سه شیفت کاری هم برای کامیون‌های صادراتی و هم برای کامیون‌های ترانزیتی خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: امسال افزایش قابل توجهی در حوزه صادرات در 10 ماهه داشتیم و در گمرک آستارا از همه ظرفیت‌های این گمرک مرزی برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده می‌شود. 

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر یک دستگاه تصویربرداری ایکس‌ری در گمرک آستارا قرار است تا 20 اسفندماه یک دستگاه دیگر تصویربرداری با اشعه ایکس دیگر نیز نصب شود که سرعت ترخیص کامیون‌ها را افزایش دهد و سرعت خدمات دو برابر می‌شود. 

عسگری این را هم خاطرنشان کرد: از اقدامات دیگری این بود که رئیس کل گمرک ایران با مسئولان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مذاکره کرده تا بتوانیم از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه آستارا برای پذیرش کامیون‌ها استفاده کنیم و بخشی از کامیون‌ها به سمت منطقه ویژه آستارا سوق داده شوند.

وی افزود: از دیگر اقدامات برای حذف صف کامیون‌ها  این است که از واگن‌های باری در منطقه آزاد و از طریق گمرک ریلی برای حمل بار استفاده کنیم. همچنین بارهای ترانزیتی به مقصد آذربایجان و سایر کشورها نیز از طریق ریل جابه‌جا شود.

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رئیس کل گمرک ایران با رئیس گمرک آذربایجان طی مذاکراتی که داشته قول گرفته است که ظرفیت پذیرش کامیونها در گمرک آذربایجان نیز افزایش پیدا کند.

عسگری در مورد اینکه به طور میانگین ظرفیت پذیرش روزانه کامیون‌ها در گمرک آستارا چه میزان بوده است، عنوان کرد: در 10 ماه گذشته به طور میانگین 180 کامیون در روز پذیرش شده که در برخی روزها تا 250 دستگاه کامیون هم می‌رسد. محدودیت عمده در این گمرک مربوط به پل آستارا است که اجازه تردد بیش از یک کامیون نمی‌دهد و یکطرفه است، اما وزارت راه با هکاری وزارت امور خاجه  قول داده است که یک پل در کنار آن احداث شود و سرعت حرکت کامیون‌ها افزایش یابد.

وی همچنین گفت: تعدادی از نیروی انسانی کارشناس و ارزیاب گمرک هم به آستارا اعزام شده تا از نظر نیروی انسانی با کمبود مواجه نباشیم و گمرک جمهوری اسلامی هرچه در توانش است در دستور کار قرار داده تا این مشکل سریع‌تر برطرف شود. ضوابط اجرایی ایکس‌ری هم در گمرک آستارا ابلاغ شده که به زودی نصب می‌شود.

* افزایش تقاضای واردات روسیه برای میلاد مسیح

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امسال به خاطر سال جدید میلادی تقاضای روسیه از کالاهای ایران افزایش یافته از طرفی سیاست‌های تشویقی دولت برای توسعه صادرات باعث شده است حجم کالای صادراتی ما به آستارا بیشتر شود و همه این مسائل دست به دست هم داده تا ازدحام کامیون‌ها در آستارا بیشتر شود.

عسگری در مورد گمرک بندر امام خمینی و معطلی کشتی‌ها گفت: روزانه 1800 تا 2 هزار کامیون خروجی از بندر امام خمینی وجود دارد که هرچه کالا اظهار می‌شود با تعهد ذی‌حسابی ترخیص می‌شود و صرف تعهد شرکت پشتیبانی امور دام برای پرداخت عوارض و ارزش افزوده کشتی‌ها ترخیص می‌شوند.

وی افزود: کالاهای اساسی برای ترخیص نیاز به 3 تا 4 مجوز از وزارت بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی دارند و برخی کشتی‌های دیگر نیز در لنگرگاه منتظر هستند و در حال حاضر 8 میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارد که منتظر ترخیص است.

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی شرایط ترخیص این کالاها را تأمین ارز عنوان کرد و گفت: کشتی‌هایی که در لنگرگاه هستند در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند و هنوز در حوزه گمرکی وارد نشده‌اند. باید ابتدا کالای خود را اظهار کنند و طبق کانون هیأت مقررات‌زدایی و رفع موانع تولید گمرک مؤظف است هفت روزه جواب دهد و تعیین تکلیف کشتی‌ها انجام شود.

عسگری همچنین در مورد کامیون‌های وارداتی گفت: طبق بند «ث» قانون احکام دائمی کامیون‌های دسته دوم وارد می‌شوند که اینها نیاز به مجوز آلایندگی و محیط زیست و استاندارد و همچنین به شرط داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش دارند.

وی با بیان اینکه گمرک برای ترخیص کامیون‌ها آمده است، اظهار داشت: تنها مشکل این کامیون‌ها اسقاط خودروهای فرسوده است و به ازای هر گواهی اسقاط 25 درصد در سود بازرگانی تخفیف می‌گیرند و شرکت‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که با رأی دیوان این بند از مصوبه لغو شود و بنابراین با ترخیص این خودروها می‌توانند به پلیس راهور مراجعه کرده و مجوز پلاک دریافت کنند. 

* واردات فقط 22 خودرو سواری در سال جاری

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به مجوزات واردات خودروی سواری امسال چقدر خودرو وارد شد، گفت: براساس قانون بودجه امسال قرار بود 18 هزار و 850 میلیارد  تومان از محل واردات خودروی سواری درآمد کسب کنیم، اما تا زمانی که مصوبه آن آمده شد، اولین محموله واردات خودرو از طریق بندر لنگه به تعداد 22 دستگاه بود و محموله‌‌های دیگر نیز در راه است.

عسگری گفت: سود بازرگانی این خودروها به صورت علی‌الحساب گرفته می‌شود و این خودرو از طریق بورس کالا به مردم عرضه می‌شود و سود قطعی از آنها گرفته می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار