کد خبر: 1133689
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
در حالی که وزیر آموزش و پرورش تعداد نمازخانه‌های مدارس را امروز ۶۹ هزار نمازخانه اعلام کرد، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، این عدد را ۶۰ هزار نمازخانه عنوان کرد.
اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر با موضوع «نقش مدارس، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگ‌سازی در گسترش فریضه نماز»، اظهار کرد: برای اقامه نماز تمهیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم است؛ تمهیدات سخت‌افزاری به معنای فراهم آوردن زمینه برگزاری نماز در مدرسه، اماکن و مساجد است.

وی ادامه داد: به وجود آوردن این تمهیدات و مقدمات در مدارس با اختصاص مکان‌هایی برای اقامه نماز در مدرسه‌هایی که نمازخانه ندارند، انجام می‌شود؛ مدت‌هاست نقشه ساخت مدارس توسط سازمان نوسازی مدارس به‌گونه‌ای است که قطعاً در آن نمازخانه هم پیش‌بینی می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه بعد از آن، حضور امام جماعت و فراهم کردن مقدمات دیگر نماز است، افزود: به لطف پروردگار بعد از بازگشایی مجدد مدارس که لطمه بزرگی هم در بحث آموزشی و تربیتی بچه‌ها داشت، دوباره برای تجهیز و آماده‌سازی مدارس همت شد و به حمدالله امروز نزدیک ۶۰ هزار مدرسه یا نمازخانه دارد یا مکانی که چند منظوره می‌توان استفاده کرد و مقدمات نماز از این حیث فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در بخش نرم‌افزاری، مجموعه اقداماتی هم توسط آموزش و پرورش و هم توسط بقیه نهادهای همکار فرهنگی آموزش و پرورش باید به وجود آید و اعتراف می‌کنیم که فراهم نشده است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات باعث نشود اولین جایی که بسته می‌شود، مدرسه باشد، ادامه داد: صرف حضور بچه‌ها در مدرسه به جهت مشارکت، تعامل و فراهم آوردن زمینه‌ای برای جلوگیری از حضور دائم بچه‌ها در فضای مجازی است تا زمینه ارتباط مؤثر و روبه رو به وجود آید. 

وی با اشاره به تأثیر معلمان، مربیان و مجموعه کادر آموزشی بر روی دانش‌‌آموزان، گفت: تأکیدمان به همه معلمان، مربیان و فرهنگیان این است که خودشان مقید به اقامه نماز و مجموعه رفتارهای دقیق تربیتی باشند که بیشترین اثر را بچه‌ها از مواجهه مستقیم با مربیان دارند. احساس سپاسگزاری، احساس ستایشگری و احسا رازگویی، ۳ احساسی است که از مواجهه مستقیم با مربی و معلم کسب می‌شود.

باقرزاده تصریح کرد: شیوه‌های مختلف داریم و تلاش می‌کنیم که پیاده کنیم که یکی از روش‌ها، مشارکت فعال بچه‌ها در طراحی موقعیت و مقدمات نماز است؛ در هر مدرسه ای که کار به خود دانش‌‌آموزان سپرده شده است، آن مدرسه نمازش خیلی باشکوه‌تر است از نمازی که کار به دست بچه‌ها سپرده نشده است.

وی درباره زنگ نماز، اظهار کرد: مدرسه در شیفت صبح باید ۵ ساعت و در شیفت بعدازظهر هم ۵ ساعت فعال باشد. ساعت فعالیت در شیفت صبح حدود ۷:۱۵ تا ۱۲:۳۰ است و به جهت اینکه افق برخی استان‌ها با نماز تلاقی ندارد ممکن است در شیفت صبح، زنگ نماز نباشد ولی در شیفت بعدازظهر عمده مدارس تلاش می‌کنند که زنگ اول را با زنگ نماز آغاز کنند و بعد بچه‌ها سر کلاس بروند. 

باقرزاده با تأکید بر اینکه نماز خروجی یک سری کارها و مقدمات است و باید برای آشنایی دانش آموزان با فلسفه نماز آماده شویم، ادامه داد: آشنایی با فلسفه نماز در هر دوره و متناسب با جنسیت تفاوت دارد و باید از افراد با تجربه در شیوه‌های جذب نماز بهره‌مند شویم و تجربیات را در برنامه‌های فوق برنامه درسی و کتب درسی داشته باشیم. 

وی درباره شیوه‌های جذب دانش‌آموزان به نماز، گفت: ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس حضور دارند که ۱۰ هزار نفر با کمک مرکز تخصصی نماز ذیل ستاد اقامه نماز تحت پوشش آموزش‌های شیوه‌های جذب بچه‌ها به نماز قرار گرفتند و ان‌شاءالله مابقی ائمه جماعات هم در آموزش‌ها شرکت می‌کنند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و با اشاره به همکاری والدین در اقامه نماز بیان کرد: کمک اول ما خانواده است؛ پدر و مادری که اهتمام به نماز داشته باشند قطعا فرزندشان هم اهتمام به نماز می‌کند. نکته دیگر کمک به برنامه‌های مدرسه در نماز است که امسال با اجرای بسته نور چشم، حرکت خوبی انجام شد.

وی اضافه کرد: همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) جشن تکلیف برای دانش‌آموزان دختر پایه سوم به صورت  مدرسه‌ای و منطقه‌ای با عنوان جشن فرشتگان برگزار شد که فضای نشاط آفرینی برای اقامه نماز ایجاد شد؛ از ۱۵ بهمن و همزمان با ولادت امیرالمومنین (ع) جشن تکلیف پسران پایه نهم  آغاز می‌شود. 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار