کد خبر: 1133609
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
رئیس فراکسیون بدر عراق تأکید کرد که این کشور باید نیاز خود را به دلار کاهش دهد و در معاملات تجاری با کشور‌های همسایه از جمله ایران، از دینار استفاده شود.

مهدی تقی آمرلی رئیس فراکسیون پارلمانی بدر عراق امروز پنجشنبه تأکید کرد که باید در خصوص تعامل اقتصادی با ایالات متحده آمریکا، گام‌های روشنی برداشته شود.

آمرلی به پایگاه خبری المعلومه گفت: وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که دولت السودانی با آن روبروست، بزرگ بوده و نیازمند راهکار عملی است؛ به ویژه اینکه فشار‌های خارجی [آمریکا]مستقیما بر اقتصاد تأثیر گذاشته و باعث به هم ریختن قیمت دینار در برابر دلار شده است.

این نماینده عراقی با بیان اینکه این مسائل، بر بازار و وضعیت معیشتی طبقات آسیب‌پذیر و فقیر، تأثیر منفی گذاشته است، خاطر نشان کرد: مسئولان باید برای کنترل قیمت دلار و حمایت از پول ملی اقداماتی انجام دهند، از جمله استفاده از دینار برای تعاملات تجاری با کشور‌های منطقه از جمله ایران، ترکیه و سوریه.

وی با تأکید بر اینکه در تبادلات تجاری، عراق باید از ارزی دیگری به عنوان جایگزین دلار استفاده کند، تصریح کرد، برای اینکه نیاز به دلار کم شود، عراق باید از بازار‌های یورو، روسیه یا چین، در فروش نفت و خرید کالا‌ها استفاده کند.

آمرلی خاطر نشان کرد، عراق باید فورا دست به کار شود و به واشنگتن فشار وارد کند که به تعهدات اقتصادی خود در راستای توافقنامه راهبردی عمل کند و در غیر این صورت، بغداد باید به سمت لغو این توافقنامه حرکت کند.

در همین ارتباط، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، یکشنبه هفته جاری گفت که دولت این کشور در تلاش برای حل مشکل دلار است. حسین در این باره اظهار داشت: «دولت عراق به افزایش ارزش ارز عراق در برابر دلار اهتمام دارد. ما هر روز با محمد شیاع السودانی و کمیسیون اقتصادی برای حل این مشکل که مرتبط با بانک مرکزی است، جلسه داریم.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق برای بازگردان قیمت دینار عراق در برابر دلار با ایالات متحده در ارتباط است و ما به‌زودی برای این مسئله به واشنگتن سفر خواهیم کرد.»

نخست‌وزیر عراق هم «مصطفی غالب مخیف» رئیس کل بانک مرکزی را برکنار کرده. محمد شیاع السودانی، «علی محسن العلق» را به عنوان سرپرست بانک مرکزی این کشور منصوب کرد.

طی هفته‌های گذشته دینار عراق دست‌خوش نوسانات ارزشی دربرابر دلار شده و به نظر می‌رسد همین مسئله به برکناری رئیس کل بانک مرکزی این کشور منجر شده است. یکی از وعده‌های نخست وزیر عراق در زمان تصدی این مقام، تقویت دینار در برابر دلار بوده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار