کد خبر: 1133440
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اژه‌ای و آموزش‌وپرورش:
رئیس‌قوه قضائیه در یک ورود بسیار بجا و درس‌آموز حکم داد که مدارس باید پول غذا و رفت‌وآمد و آموزش تکمیلی و خدماتی را که برایش پول گرفته‌اند، اما در این تعطیلی‌ها کاری نکرده‌اند، به مردم بازگردانند و به هرطریق آن را جبران کنند. وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز در پی این حکم به مدارس ابلاغ کرد مبالغی را که در ازای آن کاری نکرده‌اند، به والدین بازگردانند. این یکی از بهترین اقدامات و قدرت‌نمایی‌های رئیس دستگاه قضا بود. اما از همین حالا کاربران مجازی نسبت به ضمانت اجرای این دستور ابراز تردید کرده‌اند. این می‌تواند یک آزمون باشد. بهتر است آموزش‌وپرورش یا یک نهاد نظارتی، میزان اثرگذاری این قدرت‌نمایی و فایده‌بخشی آن را گزارش کنند. سنت دیرینه مدارس و خیلی از بخش‌های دیگر این است که پولی را که گرفتند دیگر پس نمی‌دهند و بهانه‌ها برای آن می‌تراشند. باید دید در این آزمون مدنی چقدر موفق می‌شویم.
صادق پارسا

یک کار خوب فراقوه‌ای برای احقاق حقوق عامه: قوه قضائیه دستور برگشت مبالغ اضافی دریافت شده از سوی مدارس را صادر کرد و آموزش و پرورش اجابت کرد. حالا بنا بر بخشنامه‌ای که وزارت آموزش و پرورش صادر کرده‌است، مدارس باید مبالغ گرفته‌شده از اولیای دانش‌آموزان را که در ازای آن اقدامی نکرده‌اند، به نحو مقتضی جبران کنند. آفت این کار خوب، نظارت نکردن بر نحوه برگشت پول‌های به‌ناحق گرفته شده‌است. دچار نشدن به سرنوشت مصوبه دولتی اجاره‌بها و چندین و چند مصوبه دیگر، می‌تواند این اقدام بجا را الگوی سایر کار‌های مشابه کند.
شهریه‌های چند میلیونی مدارس غیردولتی به کنار، چندسالی می‌شود که مدارس دولتی هم از والدین پول تحصیل می‌گیرند؛ پول کدام تحصیل؟! سال تحصیلی‌ای که در آن هستیم بیشتر از آنکه آموزش داشته باشد، به دلیل سرما و آلودگی تعطیل بود! یکی دو سال گذشته هم مدارس پول‌هایی را دریافت می‌کردند، اما به‌دلیل کرونا کلاس‌ها تعطیل می‌شد. در همه این تعطیلی‌ها، خبری از بازگشت پول‌های کلاس‌های تعطیل‌شده نبود.
رئیس قوه قضائیه پیشگام شد
برخی مدارس علاوه بر کلاس‌های رفع اشکال و فوق‌برنامه و اردو، برای غذا و سرویس دانش‌آموزان هم به‌صورت متمرکز از والدین هزینه‌هایی دریافت می‌کردند. در دو سال گذشته خیلی از این کلاس‌ها و برنامه‌ها تعطیل شد، اما پولی که بابت دایر بودن این کلاس‌ها و برنامه‌ها گرفته شده‌بود، برنگشت. غلامحسین محسنی اژه‌ای در این رابطه گفت: به استثنای موضوعات مرتبط با مضامین آموزشی و تربیتی که در محل خود قابل بررسی است، یکی از مشکلاتی که به واسطه تعطیلی متکثر مدارس در سال تحصیلی جاری رخ داد، مقوله دریافت وجوه از اولیای دانش‌آموزان برای هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه محصلان بود.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بعضاً اولیای دانش‌آموزان گلایه دارند که با توجه به تعطیلی زیاد مدارس در این سال تحصیلی، پول دریافت‌شده از آن‌ها برای سرویس رفت و آمد و همچنین تغذیه دانش‌آموزان، به آن‌ها مسترد نمی‌شود و حتی در مواردی مدارس برای وصول این چک‌های دریافتی از والدین دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.
وی تأکید کرد: بر همین مبنا مطلوب است دادستان کل کشور ضمن شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و همچنین اولیا، تدابیر لازم را پیرامون رفع این مشکل اتخاذ کند.
آموزش و پرورش اجابت کرد
بعد از تصریح رئیس دستگاه قضا به بازگشت پول‌های اضافه گرفته‌شده از سوی مدارس که دامنگیر بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، وزارت آموزش و پرورش هم به قضیه ورود کرد.
دفتر وزارتی آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد: نظر به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری، به‌صورت مکرر و به دلایل مختلف از جمله برودت و آلودگی هوا فعالیت مدارس به‌صورت غیرحضوری بوده‌است، مبالغی که مدارس (دولتی و غیردولتی) برای انجام خدماتی خاص از اولیا دریافت کرده‌اند و در ازای آن‌ها به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها، اقدامی صورت نگرفته است، به‌نحو مقتضی جبران شود. این هماهنگی فراقوه‌ای، اعتمادزا و امیدآفرین است، البته اگر به نتیجه مطلوب برسد و به سرنوشت سایر تصمیمات مشابه که بدون ضمانت اجرا رها شده‌اند، دچار نشود.
تردید مردم
برخی کاربران فضای مجازی از این اقدام استقبال کرده‌اند، اما نسبت به اجرای آن هم هشدار داده‌اند.
این کاربران نوشته‌اند: دلسوزی جناب اژه‌ای و پیگیری آموزش و پرورش قابل تقدیر است، اما احتمالاً هر چقدر بخشنامه‌های کرونایی (در باب موجر و مستأجر) اجرایی شد و مابه التفاوت بلیت‌های هواپیما در چند وقت اخیر عودت داده شد، این بخشنامه نیز عملی خواهد شد! احتمالاً بعد از چنین درخواستی، اگر والدین شاهد به سخره گرفته شدن نباشند، (درصورت پافشاری) ملزم به انتخاب مدرسه دیگری برای فرزندشان خواهند شد!
کار خوب عودت دادن مبالغ بی‌جهت اخذ‌شده که نمایشی از بلوغ مدنی جامعه و مسئولان ایرانی است، در صورت نظارت مستمر و به سرانجام نهایی رسیدن، می‌تواند به عنوان الگویی برای تعمیم به سایر حوزه‌ها در نظر داشته شده و به یک نهضت امیدآفرین تبدیل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
راننده سرویس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
باسلام لطفا حقوق معلم ها را با توجه به پایین امدن سطح اموزش دانش اموزان کم کنید و پرسنل اموزش و پرورش چون کار محوله را انجام نداده حقوقشان را به بیت المال برگردانند
مجید توکل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
با سلام تکلیف رانندگان سرویس مدارس که شغل خود را از دست میدهند چه میشود ایا معلم ها و پرسنل آموزش و پرورش نیز به خاطر پایین آمدن سطح دانش آموزان نباید بهای پرداخت نکردن حقوق و استرداد ان را بدهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار