کد خبر: 1133424
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
رییس کل گمرک ایران خبر داد
رییس کل گمرک ایران گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه امسال با رسیدن به ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، رکورد زد.

محمد رضوانی فر اظهار داشت: میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید، بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی، خدمات فنی و مهندسی و برق در ۱۰ ماهه امسال، بالغ بر ۱۰۳ میلیون تن به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: این میزان صادرات غیر نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۲.۹۳ درصدی در وزن و ۱۷.۶۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: میزان واردات کشور در این مدت ۳۱ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۷.۶ درصدی در وزن و افزایش ۱۶.۸۶ درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۵ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته به ۴۴۰ دلار در ۱۰ ماهه سال جاری رسیده است که رشد ۱۴.۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: متوسط ارزش گمرکی کالای وارداتی در هر تن یک هزار و ۵۷۱ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۴۹یک هزار و ۲۴۹ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۲۵.۷۴ درصد رشد داشته است.

رضوانی فر تاکید کرد: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۵.۴ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: بزرگترین مقاصد صادراتی در این مدت کشور‌های چین با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته رضوانی فر، این پنج کشور در مجموع سهمی در حدود ۷۳.۹۶ درصد از وزن و ۷۶.۳ درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود تخصیص داده اند.

وی افزود: اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۷.۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۱.۲ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

رییس کل گمرک تاکید کرد: همچنین انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار، معادل ۴.۷ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های گمرک پنج کشور عمده طرف معامله واردات شامل کشور‌های امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌شود که در مجموع از نظر وزنی ۶۵.۱۹ درصد و از نظر ارزشی ۷۵.۶ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر سیاست گمرک در جهت روان سازی، تسهیل گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی گفت: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۷.۴ درصدی بالغ بر ۱۱ میلیون تن بوده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار