کد خبر: 1133366
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
خزعلی:
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت:بایددستگاه‌هایی که در فضای مجازی همکار هستند تقسیم کار کنند چرا که عملا فضای مجازی را رها کردیم.

در نشست بررسی ابعاد «کودک کار مجازی» مستندی با موضوع فعالیت کودکان کار در زمینه مدلینگ، به کارگردانی محمدثقفی و تهیه‌کنندگی مهدیه سادات محور پخش شد. بعد از پخش مستند، افراد حاضر در جلسه نکات و نظرات و همچنین راهکار‌های خود پیرامون موضوع کودکان کار فضای مجازی را مطرح کردند.

در ادامه نشست کبری خزعلی؛ نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: تلاش زمینه‌سازی برای رشد است، ولی مانع آزادی نیست. ما باید برای از بین بردن کجی‌ها تلاش کنیم و این مانع آزادی افراد نیست. حضرت علی (ع) می‌گویند برای اینکه جامعه را متحول کنیم و به راه درست برگردانیم باید ببینید کجی و زشتی از کجا آمده است.

وی افزود: اکنون با آمدن متاورس فرزندان ما دیگر در واقعیت تربیت نمی‌شوند. اگر درست کار کنیم کار فطری جای خودش را باز می‌کند. پس بنابراین باید پیش‌بینی و پیشگیری کرد. بعضی والدین در مواجهه با خطرات فضای مجازی می‌ترسند و نگران بچه‌ها می‌شوند، درحالی که به جای ترس باید با آگاهی برنامه‌ریزی کرد.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نیاز‌های طبیعی زود پاسخ می‌گیرند، اما اگر نیاز‌های فطری و روحی را پاسخ بدهیم، پایدارتر هستند. الان ما نیاز‌های فطری کودک خود را رها کرده‌ایم و او به سمت غریزه رفته است. والدین باید آموزش ببینند تا نحوه ارتباط اثرگذار و مطلوب با نوجوان را یاد بگیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید دستگاه‌هایی که در فضای مجازی همکار هستند تقسیم کار کنند، گفت: عملا فضای مجازی را رها کردیم. با اینکه شورای عالی فضای مجازی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، اما در عمل رها شده است. دو سه سند در داخل وجود دارد، اما سندی که بین‌المللی و مغایر اسلام باشد، غیرقابل اجراست. باید ببینیم کدام بند‌ها مغایر اسلام است و دستگاه ناظری که بررسی کند این موضوع انجام می‌شود یا خیر کجاست؟ و این شرط‌های مغایر با اسلام را چه کسی شناسایی کرده و چه کسی بر آن نظارت می‌کند؟ پس ما در این مدت در اجرای کنوانسیون حقوق کودک خلاف می‌کردیم، زیرا اصلا وارد نشدیم حال آنکه مطابق با شروط باید ورود می‌کردیم.

زینب اختری؛ مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور به عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: ما به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک متعهد هستیم. اما این تعهد یک پیش شرط دارد و آن این است که هیچکدام از مفاد آن نباید با شرع مقدس اسلام تضاد داشته باشد.

اختری افزود: بعد از آمدن آقای رئیسی در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی کودک و نوجوان تصویب شد. در این سند ابعاد حقوقی مختلفی مثل حق امنیت، سلامت و... برای کودکان آمده است. بهتر است از این سند برای برنامه اقدام و عمل برسیم.

رابعه امامی رضوی، مشاور زنان آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه بحث کودکان کار مجازی به عنوان یک مسئله مهم مطرح است، گفت: دختران دانش‌آموز زنان آینده و فعال فرهنگی و اجتماعی خواهند بود و نقش مادری و همسری را در آینده خواهند داشت. پس در آموزش و پرورش باید به بحث آینده پژوهی توجه کنیم.

وی افزود: ما یک طرح پژوهشی داریم که به ۶ کلان روند توجه دارد. بحث پیشرفت فناوری، رشد اقتصادی و بهبود سلامت بشر، افزایش تحرک و فرهنگ‌زدایی، این کلان روند‌ها هستند. سالهاست روی بحث فرهنگ‌زدایی در جامعه کار می‌شود و ما تبعات و اثرات آن را در جامعه دیدیم. اما امور زنان به سهم خود فعالیت خود را با همراهی انجمن اولیا و مربیان و معاونت پرورشی و تربیتی در این زمینه انجام می‌دهند تا روی بحث فرهنگ کار شود و جلوی فرهنگ زدایی گرفته شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار