کد خبر: 1133298
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
۲۰ سال قبل که مقالاتم درباره واکسن‌های ژنی را در کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه می‌کردم، دانشمندان غربی به شدت موضع می‌گرفتند و می‌گفتند: «شما با چه جرأتی می‌خواهید ژن ویروس را به بدن انسان تزریق کنید؟! چطور نمی‌ترسید از اینکه این DNA وارد ساختار ژنتیکی سلول آن فرد شود و در آینده بلایی سرش بیاورد؟ مثلاً سلول را سرطانی کند...»، اما همین‌ها با استفاده از فرصت کرونا، واکسن ژنی با فناوری mRNA را تولید و عرضه کردند. حالا بعد از دو سال، عوارض واکسن فایزر، اشتباه و خیانت آن‌ها را اثبات کرده است.
پرده‌ها زودتر از آنچه تصور می‌شد، افتاد. آنچه متخصصان دلسوز با اتکا به تحقیقات دقیق علمی، در خشت خام واکسن‌های mRNA می‌دیدند، بعد از گذشت 2 سال، در آینه واکسن فایزر برای همه مردم دنیا علنی شد. حالا در پایان سومین سال شیوع کرونا کار به جایی رسیده که بعد از رکوردشکنی کشورهای واکسینه شده با فایزر در آمار مبتلایان و فوت شدگان، از یک طرف خیابان‌های برخی از این کشورها به صحنه تجمعات اعتراضی آسیب‌دیدگان واکسن فایزر تبدیل شده و از طرف دیگر، مدیر این شرکت بزرگ دارویی از دست خبرنگارانی که با سئوالات انتقادی درباره عوارض این واکسن او را به چالش می‌کشند، فرار می‌کند.
*فرار مدیر شرکت فایزر از دست خبرنگاران منتقد واکسن فایزر

مردم خشمگین و نگرانِ آسیب‌دیده از کرونا و در رأس آنها خبرنگاران، از مسئولان این شرکت می‌پرسند: چرا هرچه می‌گذرد،‌ از اثربخشی واکسن فایزر در مقابل ویروس کرونا کاسته می‌شود؟ آیا مسئولان این شرکت می‌دانستند این واکسن، انتقال ویروس را متوقف نمی‌کند و تا قبل از علنی شدنش در رسانه‌ها، آن را مخفی نگه داشته بودند؟ درآمد شرکت فایزر از محل فروش واکسن کرونا چقدر بوده و چه میزان دُز تکمیلی این واکسن کافی است تا گردانندگان این شرکت از درآمدهایشان به رضایت برسند؟ آیا شرکت فایزر عوارض جانبی واکسن خود را بر عهده می‌گیرد و به کشورهایی که آن را خریداری کرده‌اند، غرامت پرداخت خواهد کرد؟ و... اما همانطور که «آلبرتا بورلا»، مدیر اجرایی شرکت فایزر بدون ارائه پاسخ به سئوالات خبرنگاران کانادایی و استرالیایی، فرار را بر قرار ترجیح داد، سئوالات افکار عمومی جهان هم درباره اثربخشی ضعیف این واکسن و عوارض ناشی از آن، همچنان بی‌پاسخ مانده است.

تجمع آسیب دیدگان واکسن فایزر در لندن

جالب‌تر از همه اما سکوت مشتاقان واکسن فایزر در ایران است؛‌ همان‌ها که با وجود هشدارهای متخصصان درباره ساختار واکسن‌های ژنی و عوارض احتمالی آن بر سلامت انسان، دو سال قبل با جنجال و هیاهو، به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی ایراد وارد کرده و آمار بالای فوت‌شدگان کرونا در آن مقطع را با این موضوع مرتبط دانستند. اما حالا که به لطف خدا و در نتیجه واکسیناسیون گسترده با واکسن‌های تولید داخل و واکسن‌های غیرآمریکایی، آمار فوتی‌های کرونا در ایران به صفر و تک رقمی رسیده و در مقابل،‌ آمریکا و مشتریان واکسن فایزر هنوز با کابوس چند صد فوتی روزانه کرونا دست به گریبانند، صدایی از این مدعیان به گوش نمی‌رسد؛‌ گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته!

به بهانه افشای بی‌اثر بودن واکسن فایزر در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و افزایش نگرانی‌ها درباره عوارض این واکسن، به سراغ دکتر «علی کرمی»، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک با 30 سال سابقه تحقیق در زمینه واکسن رفتیم که از ابتدای شروع بحث واکسن کرونا تلاش کرد با ارائه اسناد محکم علمی، جامعه ایران را از خطرات واکسن‌های mRNA مطلع کند. این روزها که هشدارهای این متخصص حوزه بیوتکنولوژی رنگ واقعیت به خود گرفته، بار دیگر با او به گفت‌وگو نشستیم...

*آقای دکتر! شما یکی از متخصصانی بودید که با شروع واکسیناسیون کرونا، تمام‌قد به مخالفت با واکسن‌های mRNA ازجمله فایزر پرداختید و نسبت به عواقب واردات این واکسن به کشور هشدار دادید. در یک مقطع هم که بحث واردات واکسن فایزر برای واکسیناسیون مادران باردار مطرح شد، شما در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به شدت به انتقاد از این تصمیم پرداختید و همان صحبت‌ها منجر به لغو آن تصمیم خطرناک شد. حالا بعد از گذشت دو سال، وضعیت نابسامان کرونایی کشور آمریکا و دیگر خریداران فایزر، بر هشدارهای متخصصانی مانند شما درباره این نوع واکسن مهر تأیید زده است. از همین‌جا شروع کنیم...

- من در آن زمان با روشنگری درباره ماهیت واکسن‌های mRNA به وظیفه خودم در مسیر گفتن حقیقت به مردم، عمل کردم. هرچند چه حمله‌ها که گروه‌هایی به ما نکردند... نمی‌دانید بعضی از این افراد غربگرا و عاشق آمریکا با ما چه کردند! همان افرادی که فکر می‌کردند فقط با ورود واکسن آمریکایی به ایران، کرونا ریشه‌کن خواهد شد. اما من به‌عنوان یک متخصص حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، با علم به ساختار این واکسن‌ها، از عواقب آن بر سلامت انسان مطلع بودم و نمی‌توانستم ساکت و بی‌تفاوت بنشینم.

دکتر «علی کرمی»، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک با 30 سال سابقه تحقیق در زمینه واکسن

*شاید برای برخی از مخاطبان این سئوال مطرح شود که با توجه به جدید بودن تکنولوژی واکسن‌های mRNA، متخصصانی مانند دکتر کرمی با چه استدلالی به مخالفت با این واکسن‌ها پرداختند؟ براساس چه اطلاعاتی؟

- من 30 سال است در زمینه واکسن تحقیق می‌کنم و جالب است بدانید تحقیقاتم روی همین نوع واکسن یعنی واکسن‌های ژنی متمرکز بوده است. من در سال 1380 بعد از پایان دوران تحصیل و تحقیقات علمی، وقتی که به کشور برگشتم، پروژه‌ای را در ایران در زمینه واکسن‌های ژنی شروع کردم. واقعیت این بود که می‌دانستم آینده ایران به این دانشی که ما در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک اخذ کرده‌ایم، نیاز خواهد داشت. همین‌جا فرصت را مغتنم می‌شمارم برای بیان این نکته که من واقعاً افتخار می‌کنم رهبری داریم که در هر سخنرانی که در حوزه علوم و فناوری‌ها بوده، از این فناوری راهبردی نام برده و بر توسعه آن تأکید کرده‌اند.

رشته بیوتکنولوژی یا فناوری زیستی، یک رشته راهبردی و استراتژیک است که الان در تمام ابعاد زندگی انسان ورود کرده است؛ در غذا، انرژی، محیط زیست، صنعت، کشاورزی و... درواقع، بشر متوجه شده که این فناوری‌هایی که دارد توسعه پیدا می‌کند اگر مبتنی بر زیست و حیات بشر و محیط زیست نباشد، مخرب می‌شود که می‌بینیم شده است. از آن طرف، من فوق تخصص در مهندسی ژنتیک هستم. ما از مهندسی ژنتیک برای تولید واکسن، تولید داروهای نوترکیب، برای تشخیص بیماری‌ها، حتی برای فهمیدن علت بیماری‌ها، ریشه بیماری‌ها و ژنوم انسان استفاده می‌کنیم. بنابراین من در سال 80 که عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) بودم، پروژه واکسن‌های ژنی را کلید زدم و بعدها، نتایج آن را برای آگاهی علاقه‌مندان بر بستر اینترنت قرار دادم. دقت کنید که تاریخ این تحقیقات، چه زمانی است؛ 1380. یعنی 21 سال قبل...

*جالب است. موضوع این پروژه تحقیقاتی شما دقیقاً چه بود؟

- اساس پروژه این بود که آیا می‌شود واکسن‌های نسل چهارمی بسازیم که ساختار آن به طور کلی، با واکسن‌های موجود، متفاوت باشد؟ همانطور که می‌دانید اساس واکسن‌های موجود در دنیا یا ویروس کشته است، یا باکتری کشته، یا ویروس زنده ضعیف‌شده و غیرفعال. اگر هم با بیوتکنولوژی ساخته شده باشد، پروتئین‌های نوترکیب است. این‌ها واکسن‌هایی است که از صد سال پیش تا امروز به مردم ایران هم زده شده است؛ از واکسن آبله و فلج اطفال تا همین واکسن برکت و واکسن‌های پروتئین نوترکیب که خوشبختانه دانشمندان ما هم اینها را ساخته‌اند. من در سال 80 یک ایده جدید دادم. گفتم چرا بیاییم کل پیکره ویروس را به انسان‌ها تزریق کنیم؟ چون یک ویروس، خیلی بزرگ است. یا چرا بیاییم پروتئین ویروس را وارد بدن کنیم؟ ما می‌توانیم ژن ویروس را به انسان‌ها تزریق کنیم.

کتاب «مقدمه‌ای بر واکسن‌های ژنی»، نوشته دکتر علی کرمی

آنجا بود که پروژه VACCINE DNA (واکسن مبتنی بر DNA) را کلید زدم. دقت بفرمایید پروژه فایزر چیست؟ VACCINE mRNA. واکسن mRNA است. به عبارت دیگر، واکسن‌های فایزر، مدرنا و بایونتک، مبتنی بر mRNA هستند که برادرزاده DNA است. یعنی تکنولوژی آنها یکسان است. ازآنجاکه همه این واکسن‌ها برگرفته از «ژن» است، به آنها واکسن‌های ژنتیکی یا ژنی هم می‌گوییم. بنده 20 سال قبل در دانشگاه امام حسین (ع) شروع به تحقیق درباره یکی از انواع واکسن‌های ژنی به نام واکسن DNA کردم و کتابی هم در همین زمینه با عنوان «مقدمه‌ای بر واکسن‌های ژنی» نوشتم. خوب است بدانید این کتاب به صورت رایگان بر بستر اینترنت در دسترس علاقه‌مندان است. https://www.researchgate.net/publication/351284238_mqdmhay_br_waksn_hay_zhny

بنابراین این ایده را مطرح کردم که می‌توانیم ژن ویروس را به انسان تزریق کنیم؛ حالا می‌خواهد DNA باشد یا mRNA. ایده من این بود که چرا در واکسن‌ها می‌آییم ویروس را به بدن انسان تزریق می‌کنیم؟ ویروس واکنش‌های التهابی می‌دهد. می‌توانیم به جای آن، ژن ویروس را وارد بدن انسان کنیم. تحقیقات را شروع کردم و حتی فاز مطالعات حیوانی را هم پشت سر گذاشتم. البته این ایده قبل از من مطرح شده بود ولی کسی در آسیا و در خاورمیانه چنین پروژه‌ای را کار نکرده بود.

اما خیلی عجیب و دردآور بود که درحالی‌که ما در ایران پیشقراول این حوزه بودیم ولی در ماجرای کرونا، واکسن ژنی را با نام آن دانشمند ترکیه‌ای مطرح کردند. رسانه‌های خودمان کلی روی این موضوع مانور کردند که چند سال قبل در یکی از جشنواره‌های ایران به او جایزه داده شده و تا توانستند نام او را بزرگ کردند. اما هیچ‌کس به بنده مراجعه نکرد که بگوید: آقای دکتر شما 20 سال قبل روی این واکسن ژنی کار کردید. تمام اسناد و مقالات این مسئله، موجود است و نشان می‌دهد ما در این حوزه پیشرو بوده‌ایم. این ماجرا نشان داد هنوز هم در جامعه ما، خارجی‌ها نسبت به سرمایه‌های انسانی داخلی، اولویت دارند؛ حتی در دانشگاه و فضای علمی.

*سرنوشت آن تحقیقات درباره واکسن ژنی چه شد؟ نتیجه تحقیقاتتان را در مجامع علمی بین‌المللی هم ارائه کردید؟

- بله. این مقدمه را مطرح کردم که به همین‌جا برسم. در آن سال‌ها در کنفرانس‌های بین‌المللی متعددی شرکت کردم و مقالاتم درباره واکسن‌های ژنی را ارائه کردم. جالب است بدانید در آن کنفرانس‌ها، دانشمندان آمریکایی و اروپایی در مقابل من به شدت موضع می‌گرفتند و می‌گفتند: «دکتر کرمی! شما با چه جرأتی می‌خواهید DNA یا mRNA را وارد بدن انسان کنید؟! آیا به عواقب خطرناک کاری که دارید می‌کنید، فکر کرده‌اید؟ چطور نمی‌ترسیی از اینکه این DNA برود و وارد ساختار ژنتیکی سلول آن فرد شود و در آینده بلایی سرش بیاورد؟ مثلاً سلول را سرطانی کند. یا ژنتیکش را جهت دهد و این جهش، مطلوب نباشد.»

من با توجه به تحقیقاتی که انجام داده بودم، دلایل زیادی برای قانع کردن آنها و اثبات درستی ایده‌ام می‌آوردم اما در نهایت هرگز وارد فاز مطالعات انسانی نشدم و آن پروژه را متوقف کردم. می‌دانید چرا؟ چون به این نتیجه رسیدم که ورود ژن ویروس به بدن انسان، می‌تواند عوارض و خطراتی برای او داشته باشد. بنابراین آن صحبت‌هایی که در ابتدای آمدن فایزر کردم، براساس دانش و تخصصم در زمینه واکسن‌های ژنی بود. خدا را شکر می‌کنم امروز همه به درستی نقدهایی که به واکسن فایزر وارد کردم، پی برده‌اند.

*اما در سمت مقابل، ماجرا کاملاً متفاوت پیش رفت. همان‌ها که به ایده واکسن ژنی شما انتقاد می‌کردند، خودشان اولین واکسن ژنی را در دوران کرونا وارد بازار کردند و واکسیناسیون جمعیت بزرگی را با آن انجام دادند!

- بله. ماجرا این است که آمریکا یک ادعایی دارد. می‌گوید: من پیشقراول علوم زیستی در جهان هستم و اجازه نمی‌دهم در این زمینه، کسی از من جلوتر بیفتد. یعنی هر چیزی را من اول در حوزه علوم زیستی ابداع می‌کنم و دیگران از من تقلید می‌کنند. این خیلی خوب است ولی یک خطر در آن وجود دارد. یعنی همین اتفاقی که درباره واکسن فایزر شاهدش بودیم. اصلاً می‌دانید فناوری mRNA برای چه ساخته شده بود؟ 20 ـ 25 سال از ظهور این فناوری می‌گذرد. قرار بود از فناوری mRNA برای درمان بیماری‌های خطرناک مثل سرطان‌ها استفاده شود. همین الان ما هم در ایران داریم این کار را انجام می‌دهیم. یعنی اصلاً فناوری mRNA با هدف تولید واکسن ساخته نشده بود. آمریکا با کمال تأسف از فرصت کرونا استفاده کرد و وقتی دید آنهمه تعداد کشته‌ها زیاد است و همه دنبال واکسن هستند، با همان ذهنیت «من پیشقراول علم هستم»، آمد واکسن mRNA را تولید و عرضه کرد.

جالب است در همان دوره اوج مباحثات واکسنی، در یک گروه علمی در کلاب هاوس بحث می‌کردیم، یکی از دانشمندان فایزر را به اتاق گفت‌وگو آوردند که با من مناظره کند چون آن روزها به خاطر مخالفت‌هایم با واکسن mRNA، مرا ضد علم و ضد فناوری و فناوری‌ستیز معرفی می‌کردند؛ مثل همان کاری که سرکردگان تراریخته با من کردند و چه توهین‌ها که نکردند. یعنی من که بیوتکنولوژی را در ایران راه‌اندازی کردم را فناوری‌ستیز و فناوری‌هراس معرفی می‌کردند. من به آن دانشمند شرکت فایزر گفتم: من فقط یک سئوال از شما دارم. آیا می‌توانید فقط یک سند ارائه بدهید که قبل از کمپانی فایزر، این فناوری mRNA به‌عنوان واکسن در یک جمعیت انسانی استفاده شده و فازهای مطالعات بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته است؟ ایشان از گروه فرار کرد و رفت. چون چنین چیزی وجود ندارد.

از افرادی که طرفدار فایزر هستند هم می‌خواهم یک سند به من بدهند که نشان دهد قبل از اینکه شرکت فایزر در دوران کرونا به پشتوانه بودجه میلیاردی آقای ترامپ، واکسن mRNA را روی جمعیت انسانی امتحان کند، چنین موضوعی وجود داشته. یک سند بدهند که قبلاً هم چنین واکسنی وجود داشته. نمی‌توانند. چون قبلاً چنین واکسنی امتحان خود را پس نداده است. هدف فایزر این بود که واکسن کرونایش را در زمانی ارائه کند که ترامپ بتواند از آن در انتخابات استفاده کند و رأی بگیرد. ایده‌ای که به افتضاح کشیده شد...

*چه افتضاحی؟

- مراکز علمی صادرکننده مجوز واکسن به ما چه می‌گویند؟ می‌گویند واکسن تولیدی شما باید چهار مرحله فاز تحقیقاتی و فاز یک، دو و سه بالینی را در بازه زمان مشخص و با جمعیت مشخصی پشت سر بگذارد. بعد از آن، اگر ببینیم عارضه ندارد و اثربخشی آن خوب است، به واکسن شما مجوز می‌دهیم. این مراحلی است که برای واکسن‌های ایرانی طی شد، مقالات آن هم موجود است. اما در مورد فایزر نمی‌خواهم بگویم این فازها را طی نکردند ولی با آن سرمایه میلیارد دلاری که دولت آمریکا گذاشت، این مراحل چنان پرشتاب طی شد تا واکسن فایزر بتواند به‌سرعت از FDA مجوز بگیرد. بنابراین با فشار دولت آمریکا بود که مجوز FDA را با عجله به این واکسن دادند...

*بله. در رسانه‌ها آمده بود که در ماه دسامبر سال 2020 رییس کارکنان کاخ سفید در تماس تلفنی به رییس سازمان غذا و دارو آمریکا گفته بود یا فایزر را تأیید کند یا آماده استعفا شود. و این هشدار باعث شد این سازمان، زمان‌بندی تأیید واکسن فایزر را زودتر اعلام کند.

- دقیقاً. بنابراین این کار، سیاسی بود. یعنی نگذاشتند کار تولید واکسن فایزر، روال عادی علمی خود را طی کند. ببینید هنوز سازمان جهانی بهداشت WHO واکسن‌های ما را به صورت رسمی تأیید نمی‌کند. چرا؟ مقالات واکسن‌های ما که در بهترین مجلات علمی منتشر شده؛ از برکت تا نورا. دو مورد از مقالات واکسن نورا (ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)) در دو مجله فوق معتبر دنیا منتشر شده است. پس چرا آن را approve نمی‌کند؟ همه فازهای مطالعاتی آن هم با موفقیت انجام شده است. پس معلوم است آنها موضوع کرونا و واکسن کرونا را سیاسی کردند برای بهره‌برداری‌های اقتصادی و سیاسی خودشان و درآمد هنگفتی هم از آن به دست آوردند.

*اما گذر زمان نشان داد واکسن فایزر فاقد اثربخشی لازم است و نمی‌تواند از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کند...

- بله. ما در این دو سال، گزارش‌های تمام کشورهایی که از فایزر استفاده کردند را رصد می‌کردیم. رژیم صهیونیستی قبل از همه کشورها واکسن فایزر خریداری کرد و کل جمعیتش را با چهار دز از آن واکسینه کرد. اما جالب است بدانید مقالات بسیاری از رژیم صهیونیستی منتشر شد که نشان می‌داد تعداد مبتلایان کرونا در آنجا نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه روند افزایشی داشت. حالا دیگر به همه ثابت شده که فایزر نه‌تنها باعث کنترل کرونا در جهان نشد، بلکه مشتریان آن الان در بدترین وضعیت کرونایی هستند؛ آمریکا بالاترین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را دارد. ژاپن و کره که فایزر زدند، آمار بالایی دارند. کشورهای اروپایی که از فایزر استفاده کردند هم همینطور.

همه این موارد نشان می‌دهد واکسن فایزر آن کارایی که ادعا می‌کردند را نداشت. چند روز قبل هم مدیر شرکت فایزر از دست خبرنگاران فرار کرد چون نمی‌توانست جواب سئوالات و انتقادهای آنها را بدهد. همه دارند فایزر را متهم می‌کنند که به سلامت مشتریانش خیانت کرده است. چون نه‌تنها واکسن فایزر نتوانسته مانع ابتلای مردم به کرونا شود بلکه عوارض این واکسن در افراد روند افزایشی پیدا کرده است و موارد متعددی از سکته‌های قلبی در افراد مسنی که واکسن فایزر تزریق کرده بودند، گزارش شده است.

نمونه اسلایدهایی که دکتر کرمی برای تشریح عملکرد واکسن های ژنی تهیه کرده است

*الان فرصت مناسبی است برای اینکه بیشتر درباره عوارض واکسن‌های ژنی ازجمله واکسن فایزر بدانیم. عوارضی که شما نگرانش بودید و امروز اثبات شده، چه مواردی بود؟

- سئوال خوبی است. بسیاری از مردم نمی‌دانند mRNA وکسین در بدن ما چه کار می‌کند و فرق آن با واکسن برکت، نورا، فخرا، اسپایکوژن و... چیست. ببینید برای مثال، واکسن برکت که برگرفته از ویروس کشته کروناست، هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. چون ویروسی است که غیرفعال شده؛ نه می‌تواند رشد کند و نه امکان فعالیتی در بدن دارد. فقط در بدن آنتی بادی تولید می‌کند. اما واکسن mRNA خیلی متفاوت است. mRNA درواقع، پیام‌بر است. پیام را به سلول می‌رساند. وقتی واکسن فایزر به عضله تزریق می‌شود، این وارد هسته سلول می‌شود و در سیتوپلاسم سلول، پروتئین اسپایک را درست می‌کند. یعنی mRNA شروع می‌کند در داخل سلول یک سری فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

mRNAکاملا با ویروس کشته فرق دارد. mRNA وقتی داخل سلول می‌شود، فرماندهی سلول را به دست می‌گیرد. بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ اختلالی در داخل ژن‌ها و سنتز پروتئین‌ها ایجاد می‌شود که منجر به تولید فاکتورهایی می‌شود که پلاکت‌ها در رگ‌ها شروع می‌کنند به گرفتن. در نتیجه، لخته خون ایجاد می‌شود و در مواردی منجر به مرگ انسان می‌شود. این عارضه هم در واکسن فایزر ایجاد شد و هم در واکسن انگلیسی و متاسفانه جان برخی از افراد را گرفت.

نمونه اسلایدهایی که دکتر کرمی برای تشریح عملکرد واکسن های ژنی تهیه کرده است

این همان دلیلی بود که باعث شد من سراغ تست انسانی واکسن DNA نرفتم. چون بعد از سال‌ها تحقیق به این نتیجه رسیدم که وقتی ژن ویروس را وارد بدن انسان می‌کنم، ممکن است اتفاقاتی که من نمی‌دانم در سلول‌های انسان رخ بدهد. اما متاسفانه سازندگان فایزر این ملاحظه را نکردند و با عجله این واکسن را روی جمعیت انبوه به کار بردند. به این موضوع فکر نکردند این mRNA که وارد بدن انسان می‌شود، ممکن است اتفاقاتی را در درون سلول‌ها ایجاد کند و در درازمدت عوارض جبران‌ناپذیری مثل ایجاد سرطان داشته باشد.

الان اثبات شده یکی از عوارض واکسن فایزر، ایجاد اختلالات جدی در روند انعقاد خون است. وقتی این اختلال در داخل رگ قلب صورت بگیرد، باعث سکته قلبی می‌شود و اگر در داخل رگ مغز اتفاق بیفتد، سکته مغزی را به دنبال دارد. عوارض درازمدت این نوع واکسن هم دور از انتظار نیست. ممکن است فرد 6، 7 سال بعد از تزریق واکسن همچنان با عوارضی مثل بدن درد دست به گریبان باشد... می‌دانید، در ماجرای واکسن کرونا، مردم آمریکا و اروپا، نه‌تنها حق انتخاب نداشتند بلکه هیچ اطلاعاتی هم درباره عوارض واکسنی که در اختیارشان قرار گرفته بود، به آنها داده نشد؛ درست برخلاف ایران...

6واکسن ایرانیِ کرونا

*لطفاً بیشتر توضیح دهید.

- ببینید، ما در ایران علاوه‌بر واکسن‌های وارداتی، 6 نوع واکسن ایرانی هم در اختیار مردم گذاشتیم. حتماً یادتان است که وقتی وارد مراکز واکسیناسیون می‌شدیم، در قسمت‌های مختلف نوشته شده بود: واکسن سینوفارم، واکسن برکت، واکسن نورا، واکسن پاستوکووک و... اما در آمریکا مردم امکان انتخاب نداشتند. آن‌ها فقط می‌توانستند واکسن‌های mRNA ازجمله فایزر را تزریق کنند. آن وقت به این می‌گویند دموکراسی! دموکراسی در داخل ایران بود که فرد می‌توانست واکسن خود را از میان واکسن وارداتی و 6 واکسن ایرانی انتخاب کند. بعد، این‌هایی که یک واکسن در اختیار مردم‌شان گذاشتند و همه را مجبور کردند همان را تزریق کنند، به ما می‌گویند دیکتاتور!

در همان دوران، خانم‌ها و آقایان ایرانی و حتی خارجی از اروپا و آمریکا با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند: آقای دکتر، ما هیچ آپشنی برای انتخاب نداریم. می‌گفتم: اما ما اینجا کلی آپشن داریم؛ من می‌توانم نورا بزنم، می‌توانم فخرا بزنم، می‌توانم سینوفارم یا برکت یا اسپایکوژن و... بزنم. طیف گسترده‌ای از مردم آمریکا و اروپا ناچار فقط فایزر دریافت کردند و متاسفانه امروز دچار این وضعیت هستند.

*اصرار شرکت فایزر برای گنجاندن بند معافیت از پرداخت غرامت برای عوارض احتمالی واکسن کرونا در قرارداد با خریداران هم در همین راستا تفسیر می‌شود؟ آیا می‌شود اینطور نتیجه گرفت که آنها از اثربخشی پایین و عوارض واکسن‌شان اطلاع داشتند و به همین دلیل زیر بار پرداخت غرامت نمی‌رفته‌اند؟

- از نکته‌ای که می‌خواهم بیان کنم، متاسفم. ممکن است بسیاری از غرب‌زده‌ها با من مخالفت کنند. ولی من ازآنجاکه در اروپا و آمریکا زندگی کرده‌ام و تفکرات دولتی آمریکا را می‌شناسم، با اطمینان می‌گویم کمپانی‌های دارویی آمریکایی، فقط به فکر سود مالی خود هستند. دروغ می‌گویند که هدف ما ارتقای safety و ایمنی مردم است. من می‌توانم فهرستی از داروهای آمریکایی مورد تأیید FDA به شما ارائه کنم که بعد از 20 سال معلوم شد عوارض وحشتناک داشته است؛ عوارضی مثل سرطان، سقط جنین و... واقعیت همان است که عرض کردم؛ این‌ها دنبال تجارت و سود هستند. منفعت مالی برای آنها مهم‌تر از جان انسان‌هاست. این کمپانی‌ها عجله می‌کنند در تبدیل یک فناوری و یک دانش به دارو و تجارت با آن. یعنی بحث تجاری کردن دارو، شکست دادن و از بین بردن رقبا و اول شدن در دنیا، برای اینها فوق العاده مهم است.

در همین بحث mRNA، اشاره کردم که این فناوری برای درمان سرطان‌ها آمده بود. ما با mRNA می‌توانیم به دارو فرمان بدهیم برو فقط سلول‌های سرطانی را پیدا کن و وارد آنها شو. یک سوئیچ off آنجاست. سلول‌های سرطانی را خاموش کن. دیگر خود آنها خودشان را می‌کشند. یعنی راحت می‌توانیم بگوییم طرف سلول سالم نرو. این ایده بسیار خوبی است و در آینده کمک فراوانی به درمان بیماران خواهد کرد ولی آمریکا حق نداشت این فناوری را با عجله به واکسن تبدیل کند و به میلیاردها انسان تزریق کند که به دو سال نرسیده، به این روز بیفتد. حتماً در خبرها خوانده و شنیده‌اید امروز مردم در آمریکا و اروپا به دلیل کم‌اثر بودن واکسن فایزر و جدی شدن عوارض آن بر روی برخی افراد مثل سالمندان به شدت عصبانی هستند. با همین اتفاقات، یکبار دیگر تفاوت ایران و آمریکا در حوزه علم و دانش مشخص و اثبات شد.

*برایمان بگویید ما و آمریکا در حوزه علم چه تفاوتی داریم؟

 - ببینید برای مثال، یک شرکت دانش بنیان در ایران هم دارد روی فناوری واکسن mRNA کار می‌کند و الان هم در مرحله فازهای بالینی است. اما بدانید قطعاً مجوز آزمایش روی بدن انسان به آن داده نخواهد شد. با توجه به اینکه در ایران اسلامی، اخلاق مداری در حوزه علم حاکم است، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. به قول شهید مطهری که می‌گفت: انسان دو بال پرواز دارد؛ علم و اخلاق. بنابراین برای سعادت انسان، این دو نباید از هم جدا شوند. درباره محصولات تراریخته هم همین اتفاق افتاد و قانون ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد.

باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است که اینقدر برای سلامت مردم خود و حفظ محیط زیست احترام قائل است. در مقابل، آمریکا برای جان مردم، ارزش قائل نیست. فناوری جدید را می‌آورد تزریق می‌کند، میلیاردها دلار پول به جیب می‌زند بی‌آنکه برایش اهمیت داشته باشد مثلاً 100 هزار نفر هم بمیرند، عده‌ای سکته کنند و دچار عوارض شوند. بعد هم می‌گوید: من که در قرارداد گفته بودم هیچ غرامتی نمی‌دهم.

چرایی ممنوعیت واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی

*... و صحبت پایانی؟

- یک بار دیگر می‌گویم من افتخار می‌کنم به داشتن چنین رهبری که به حرف دانشمندان کشورش اهمیت می‌دهد و برخلاف دولتمردان آمریکا که دنبال سود و منفعت هستند، ایشان با تاکید بر اخلاق، حافظ جان و سلامتی ملت ایران است. واقعاً خدا رهبر خردمند ما را حفظ کند. اگر ایشان آن دستور درباره ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را صادر نمی‌کردند، در آن مقطع افراد و گروه‌هایی به شدت داشتند به امثال من حمله می‌کردند و می‌گفتند شما ضد علم هستید و نمی‌گذارید واکسن فایزر به ایران بیاید. به لطف آن دستور رهبری، جلوی واردات این واکسن‌ها گرفته شد. حالا بعد از دو سال که کشورهای واکسینه شده با فایزر با این مشکلات مواجه شده‌اند، به همه اثبات شده که ما فقط دغدغه سلامت مردم ایران را داشتیم.

ما در ایران از واکسن‌های داخلی تولید دانشمندان ایرانی و واکسن‌های وارداتی غیرآمریکایی استفاده کردیم و الحمدلله آمار فوتی‌های کرونایی‌مان از 700 نفر در دولت قبل، به آمار تک رقمی رسیده است و بسیاری از روزها را هم به لطف خدا بدون فوتی کرونا سپری کردیم. جالب است برایتان بگویم من و تعدادی از اساتید دانشگاه بعد از آنکه واکسن‌های ایرانی تزریق کردیم، آزمایش دادیم. آنقدر آنتی بادی تولید شده در بدن ما خوب بود که منِ متخصصِ واکسن، از کارآیی خوب این واکسن‌ها حیرت می‌کردم. همه اینها نشان می‌دهد بی‌دلیل نبوده هنوز مجوز واکسن‌های ایرانی صادر نشده. قطعاً کارآیی بالای واکسن‌های ما برای آنها هم اثبات شده و اگر مجوز را صادر می‌کردند، مطمئن باشید تمام کشورهای دنیا برای خرید واکسن‌های ایرانی درخواست می‌دادند. موضوع را سیاسی کردند تا ایران بیش از این بزرگ نشود؛ ایرانی که صد سال سابقه واکسن سازی دارد و دانشمندان جوان آن می‌توانند هر نوع واکسنی را با بهترین کیفیت بسازند و رقیب امثال فایزر شوند.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
0
0
درود بر دکتر کرمی:
حق با آقای دکتر کرمی هست از زمان شروع کرونا تاکنون من تمام صحبت های آقای دکتر رو تو روزنامه ها بویژه جوان دنبال کردم کاملا درست گفتن ولی غرب زده ها غربگدا ها گوش شنیدن ندارن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار