کد خبر: 1132897
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸

در دولت قبل، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز اقدام به ارزپاشی و هدررفت منابع ملی کرد، اما این سیاست موفق نبود، در این راستا ضرورت دارد امروز هم بانک مرکزی در سیاست عرضه ربع‌سکه بورسی برای کنترل قیمت سکه بازنگری کند، زیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه ارز و سکه پایین‌تر از قیمت بازار آزاد توسط بانک مرکزی، تأثیر چندانی در زمینه کنترل قیمت نخواهد داشت.
به گزارش فارس، بانک مرکزی هفته گذشته به مدت سه روز از طریق بورس کالا اقدام به فروش ربع سکه کرد، این اقدام بانک مرکزی همزمان با افزایش چشمگیر حباب ربع سکه در بازار طلا و سکه بود. طی سه روز عرضه ربع سکه در بورس در هفته قبل، حدود ۵۰‌هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف‌شده در فرایند ثبت سفارش به روش حراج تک‌قیمتی معامله شد. به این ترتیب قیمت روز اول، تعداد ۲ هزارو ۸۰۰ سکه با قیمت ۷ میلیون‌و۲۰۰‌هزار تومان، روز دوم، ۱۷ هزارو ۲۰۰ سکه با قیمت ۷ میلیون‌و۹۰‌هزار تومان و روز سوم تعداد ۳۰‌هزار سکه با قیمت ۷ میلیون‌و۵۰‌هزار تومان بود. با کشف قیمت ربع سکه در بورس کالا، قیمت آن در بازار آزاد یک میلیون تومان کاهش یافت و به قیمت ۷ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان معامله شد، اما با نزدیک شدن به آخرین روز عرضه این سکه‌ها، روند افزایش قیمت ربع سکه نیز دوباره فعال شد، به این ترتیب در آخرین روز فروش ربع سکه در بورس، ربع سکه در بورس ارزان‌تر از روز‌های قبل عرضه شد، ولی در بازار آزاد شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.
اوج‌گیری قیمت سکه با اتمام عرضه در بورس
کشتی‌آرای، فعال بازار طلا و جواهر گفته بود: عرضه سکه در بورس موجب کاهش حباب انواع قطعات سکه شده است. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت سکه امامی ۲۵ میلیون‌و ۱۵۳‌هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی ۲۳ میلیون‌و ۷۰۸‌هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون‌و‌۹۰۰‌هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز ۱۰ میلیون‌و ۳۰۰‌هزار تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حباب سکه امامی ۴ میلیون‌و ۶۰۰‌هزار تومان، حباب سکه تمام بهار آزادی ۳ میلیون‌و ۱۸۰‌هزار تومان، حباب نیم‌سکه ۴ میلیون‌و ۶۴۰‌هزار تومان و ربع سکه ۵ میلیون‌و ۱۶۰‌هزار تومان بوده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه ارز و سکه پایین‌تر از قیمت بازار آزاد توسط بانک مرکزی، تأثیر چندانی در زمینه کنترل قیمت نخواهد داشت.
رانت‌ها به جیب چه اشخاصی می‌رود
در همین زمینه، محمد صادقی، کارشناس اقتصاد ایران در گفتگو با فارس، در زمینه عرضه سکه در بورس گفت: عرضه سکه در بورس با فاصله زیاد از قیمت بازار آزاد می‌تواند توزیع‌کننده رانت باشد. بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه و کاهش حباب نباید منابع خود را اینچنین وارد بازار آزاد کند. این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در دوره‌های گذشته بانک مرکزی، ارزپاشی برای کنترل نرخ دلار یک سیاست اشتباه بوده که منابع ارزی بانک مرکزی را با چالش روبه‌رو کرده است. همتی به عنوان رئیس کل اسبق بانک مرکزی از این سیاست استفاده کرده است.
صادقی تصریح کرد: این سیاست نیز در صورتی که موجب سکه‌پاشی در بازار شود و عده‌ای از این رانت سود ببرند، نمی‌تواند راه به جایی ببرد. حباب قیمت سکه باید با مدیریت تورم و کنترل تقاضا انجام شود. طبق اطلاعیه بانک مرکزی ۴۵۰‌هزار سکه ربع بهار آزادی از امروز عرضه خواهد شد و این عرضه به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار