کد خبر: 1132880
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پرونده رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ برای تیم‌ملی هندبال ایران بسته شد. لهستان، یکی از دو میزبان این دوره آخرین حریف ما در این رقابت‌ها بود و این تیم با اختلاف چهار گل به پیروزی رسید.
شیوا نوروزی

پرونده رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ برای تیم‌ملی هندبال ایران بسته شد. لهستان، یکی از دو میزبان این دوره آخرین حریف ما در این رقابت‌ها بود و این تیم با اختلاف چهار گل به پیروزی رسید.
ملی‌پوشان هندبال کشورمان برای دومین‌بار یکی از سهمیه‌های آسیا برای حضور در قهرمانی جهان را به دست آوردند و با صعود به جمع ۲۴ تیم برتر دنیا تاریخ‌سازی کردند. انتظار می‌رود بعد از این رقابت‌ها، تیم به حال خود رها نشود و فدراسیون برای تداوم موفقیت‌های تیم بزرگسالان و درخشش بیشتر آن‌ها برنامه‌ریزی کند. البته سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌های بلندمدت نگاه و توجه ویژه مسئولان ارشد ورزش کشور را می‌طلبد.

تیم وسلین وویوویچ در آخرین جدال خود در قهرمانی جهان به مصاف لهستان رفت و بعد از انجام یک بازی سخت ۲۶ بر ۲۲ نتیجه را واگذار کرد. هندبالیست‌های کشورمان در این رقابت‌ها در مرحله گروهی یک برد شیرین به دست آوردند؛ در واقع برد با یک گل بیشتر مقابل شیلی حکم صعودمان را امضا کرد. در مقابل مونته‌نگرو نیز خوب مقاومت کردیم، اما با سه گل کمتر شکست خوردیم. اسپانیا یکی از قدرت‌های هندبال جهان با ۱۴ گل اختلاف تیم ما را مغلوب کرد. با این حال ایران به عنوان تیم سوم گروه A راهی دور اصلی رقابت‌ها شد. در بین ۲۴ تیم حاضر در این مرحله اسلوونی، فرانسه و لهستان رقیب ایران بودند. اختلاف سطح هندبال ما با هر سه تیم اروپایی کاملاً مشهود بود و عملاً کسی انتظار پیروزی از شاگردان وویوویچ را نداشت. در پایان این مرحله فرانسه و اسپانیا به یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها صعود کردند.

سرمربی تیم‌ملی به زودی مذاکراتش را برای ادامه همکاری با فدراسیون هندبال آغاز خواهد کرد. وسلین وویوویچ پس از آخرین بازی تیم کشورمان گفت: «عملکرد خوبی مقابل لهستان داشتیم. به‌خاطر مصدومیت برخی از بازیکنان با تعداد نفرات کمتری در این دیدار حاضر شدیم. در نهایت نتیجه خوبی با توجه به تیم جوانی که داریم، کسب کردیم. تلاش کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم، امیدوارم در تورنمنت‌های بعدی عملکرد بهتری از خود ارائه دهیم.» وویوویچ با اشاره به بحث تمدید قراردادش در خصوص آینده بازیکنان جوان اظهار داشت: «پس از کمی استراحت با رئیس فدراسیون هندبال ایران در خصوص تمدید قرارداد خود جهت سرمربیگری تیم ملی مردان صحبت خواهیم کرد. امیدوارم بهترین نمایش بازیکنان جوان ایران را شاهد بوده باشید. ما بازیکنان جوانی داریم و خوشحالم که در این تورنمنت توانستیم تاریخ‌سازی و به مرحله اصلی رقابت‌ها صعود کنیم. آینده با هندبال ایران است.»
مربی تیم‌ملی نیز عملکرد ملی‌پوشان در مقابل لهستان میزبان را تمجید کرد. شهداد مرتجی با تأکید بر حضور پرتعداد هواداران لهستانی در سالن گفت: «بازی بسیار خوبی را برابر لهستان، میزبان این دیدار‌ها داشتیم. این دیدار در حالی انجام شد که شاهد حضور بیش از ۱۰ هزار تماشاچی بودیم و بچه‌ها زیر فشار این تماشاچیان بازی کردند و تیم روبه‌رو هم با داشتن این امتیاز بازی بسیار خوبی انجام داد. در نیمه دوم توانستیم بسیاری از گل‌های خورده را جبران کنیم و اختلاف شش امتیازی نیمه نخست را به عدد ۴ برسانیم. هرچند در نیمه دوم تیم ما با دو گل بیشتر از لهستان جلو افتاد و پیروز بودیم، اما در نهایت با احتساب گل‌های زده با چهار گل این بازی را واگذار کردیم.» مرتجی رویارویی با بهترین تیم‌های جهان را تجربه‌ای بزرگ برای بازیکنان تیم‌ملی خواند: «تجربه بسیار ارزشمندی را در این رقابت‌ها برابر تیم‌های بزرگ دنیا کسب کردیم. در آخرین دیدار برابر تیم اروپایی لهستان باختیم، اما نتیجه خوبی گرفتیم. با تیم‌های بزرگی، چون فرانسه قهرمان جهان و المپیک، اسلوونی و اسپانیای پرافتخار بازی کردیم. با تیم‌هایی که از قدرت‌های اول هندبال جهان هستند. در مرحله مقدماتی برای اولین‌بار با تیم‌های مطرح دنیا تن به تن شدیم و همین باعث شد در دور دوم با وجود قرار گرفتن برابر فرانسه و لهستان بازی‌های بهتری داشته باشیم و بهتر از دور قبل در رقابت‌ها ظاهر شویم. قطعاً ادامه روند حضورمان در چنین میادینی و حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و بازی با چنین تیم‌هایی در این سطح می‌تواند برای هندبال ایران رویکرد خوب و قابل قبولی در آینده داشته باشد. تیم ما در شرایطی نتیجه آخرین دیدار خود را به تیم لهستان میزبان واگذار کرد که از چهار بازیکن خود به دلیل مصدومیت استفاده نکرد.»

رئیس فدراسیون نیز معتقد است تیم‌ملی عملکرد رضایت‌بخشی در این رقابت‌ها داشته است. علیرضا پاکدل در گفتگو با ایسنا ابراز امیدواری کرد نسل جوان هندبال ایران در آینده به درخشش خود ادامه دهد: «بالاترین سطح مسابقات هندبال در دنیا همین مسابقات قهرمانی جهان است. از این جهت هم که قبل از انتخابی المپیک برگزار می‌شود همه تیم‌های مطرح دنیا با تمام توان آمده بودند. انتظار ما از تیم این بود که از مرحله گروهی صعود کند، چون حضور در جمع ۲۴ تیم برتر دنیا یک فرصت بزرگ برای هندبال هر کشوری است. خوشبختانه وویوویچ تیمی را وارد این مسابقات کرد که چندین بازیکن جوان دارد. صابر حیدری با ۱۸ سال سن در سه رده در هندبال ایران بازی می‌کند. عملکرد تیم هم تا حدود زیادی راضی‌کننده بود. از این پس باید تلاش کنیم فاصله هندبال ایران با سایر کشور‌ها را کمتر و کمتر کنیم. البته این‌ها مستلزم زمان است و یک‌شبه نمی‌شود راه صد ساله را رفت. این دومین حضورمان در مسابقات جهانی است و نمی‌شود انتظار داشت مثل تیم‌های فرانسه و اسپانیا که حضور مستمر در این مسابقات داشتند نتیجه‌ای حاصل شود، حتی تیم‌های آسیایی مثل کره‌جنوبی در بیشتر دوره‌ها حضور داشتند. امیدوارم با این نسل خوبی که ساخته شده، بتوانیم خلأ هندبال را رفع کنیم و در سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار