کد خبر: 1132872
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
معاون وزیر راه و شهرسازی:
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شهرهای جدید با تاکید بر برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی شهرهای جدید، از رونمایی وب‌سایت حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شهرهای جدید در دهه مبارک فجر خبر داد.

کمیته هوشمندسازی شهرهای جدید با دستور کار بررسی شرح خدمات حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین با حضور «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و اعضای این کمیته برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تاکید بر اهمیت این اقدامات زیربنایی در حوزه هوشمندسازی، بیان‌داشت: در این مسیر باید شهرهای مولد و همچنین بحث آرمان شهر جهانی و شهر ایرانی- اسلامی را نیز به حوزه هوشمندسازی متصل کرده و آن‌ها را در کنار هم پیش ببریم.

وی همچنین از رونمایی وب‌سایت حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شهرهای جدید در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: وظیفه اصلی این وب‌سایت، جلوگیری از بروز موازی کاری‌های به وجود آمده در این حوزه است و در این راستا همه طرح‌هایی که به گونه‌ای به شهر هوشمند مربوط می‌شود باید از طریق این وب‌سایت انجام شود.

«حامد نجفی» مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه هوشمندسازی نیز با ارائه مقدماتی از آخرین وضعیت شهرهای جدید در بخش فناوری‌های نوین در این خصوص، اظهار داشت: با توجه به سیاست گذاری‌های انجام شده تاکنون، شهرها علاوه بر کنترل تراکم و هدایت جمعیت در کلان شهرها، باید در زمینه‌های گوناگون یک مرتبه از شهرهای مادر، بالاتر می‌بودند.

وی افزود: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، اما تاکنون واژه «جدید» معنای واقعی خود را به‌دست نیاورده است، بر این اساس سعی داریم تا با به‌کارگیری فناوری‌های نوین گامی موثر و کاربردی در حوزه‌های انرژی، محیط زیست، حمل و نقل، مدیریت منابع آب، پسماند و غیره برداریم.

نجفی با تأکید بر اینکه بدون تعامل و همکاری همه نهادها و دستگاه های ذی‌ربط دسترسی به شهر هوشمند سخت خواهد بود، گفت: به‌طور قطع در این مسیر ایجاد و افزایش قوانین و آیین نامه‌های مربوط به هوشمندسازی، به حداکثر رساندن مشارکت و ارتباط علم با صنعت و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، نخبگان و سایر فعالان در این عرصه از عوامل رو به پیشرفت در این زمینه به شمار می روند.

وی ادامه داد: در همین راستا تصمیم بر این شد تا در گام نخست، شرح خدماتی با عناوین مصرف بهینه انرژی، مدیریت منابع آبی، حمل و نقل، زیرساخت هوشمند، کشاورزی هوشمند، مدیریت پسماند هوشمند، ایمنی و سامانه های کاربردی به شرکت های وابسته ابلاغ کنیم تا بتوانیم به طراحی یک الگوی بومی هوشمندسازی که تا حد زیادی با زیست بوم شهرهای جدید همخوانی دارد برسیم.

به گفته نجفی، این شرح خدمات تا پایان امسال به همه شرکت‌های وابسته ابلاغ خواهد شد که تمامی آن‌ها نیز موظفند از آغاز سال ۱۴۰۲ همه امور الزامی و اولویت دار اعم از مصرف بهینه انرژی، مدیریت منابع آبی، حمل‌و نقل و محیط زیست را اجرایی و بقیه را با توجه به ظرفیت های موجود در شرکت و شهر مورد نظر در دستور کار قرار دهند، زیرا در غیر این صورت بحران کنونی ناشی از عدم برنامه ریزی در حوزه فناوری‌های نوین به فاجعه‌ای بزرگ و مشکل ساز تبدیل خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار