کد خبر: 1132802
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کارگران بیشترین مشکلات اقتصادی را تجربه می‌کنند، زیرا که حقوقشان ثابت است، اما قیمت کالا‌ها هر ماه گران‌تر می‌شود. به علاوه اینکه نبود امنیت شغلی و دلهره از دست دادن کار در پایان هر سال به جان آنها می‌افتد.
محیا حسینی

سرویس جامعه جوان آنلاین: وضعیت اقتصادی که با مشکل مواجه می‌شود اولین سختی‌ها گریبان کارگران را می‌گیرد؛ آن‌ها که در آغاز هر سال چند درصدی به حقوقشان اضافه می‌شود باید تا پایان سال با همان حقوق سر کنند به همین دلیل تورمی که هر ماه اتفاق می‌افتد را با کوچک‌تر کردن سفره‌شان جبران می‌کنند. علاوه بر آن نبود امنیت شغلی و دلهره از دست دادن کار در پایان هر سال به جانشان می‌افتد! البته این در شرایطی است که کارفرما با کارگر قرارداد بسته باشد در غیر این صورت یک کارفرما هر ماه از سال که دلش بخواهد می‌تواند آنها را اخراج کند بدون اینکه حق و حقوق قانونی‌شان را بدهد! 

گلایه کارگران
کارگران بیشترین مشکلات اقتصادی را تجربه می‌کنند، زیرا که حقوقشان ثابت است، اما قیمت کالا‌ها هر ماه گران‌تر می‌شود. آقای دریاباری یکی از کارگرانی است که با حداقل حقوق در یک کارخانه صحافی کار می‌کند، او درباره نبود امنیت شغلی و البته حقوق کافی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «۱۴ سال سابقه کار در این صحافی را دارم، اما حقوق حداقلی را می‌گیرم. اعتراض هم کنم باید نگران تعدیل نیروی پایان سال باشم.»
او ادامه می‌دهد: «حدود ۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و ۴ میلیون تومان آن را برای اجاره خانه می‌دهم. یک فرزند محصل و یک فرزند دانشجو دارم و برای مدیریت مخارج زندگی همیشه هشتم گروی نهم است.»
این کارگر صحاف با گلایه از گرانی‌های ماه به ماه و ثابت ماندن حقوق کارگران طی یکسال اظهار می‌دارد: «هر سال چند درصد به حقوق ما اضافه می‌شود، اما حقوق تعیین شده تا پایان سال ثابت می‌ماند. این در حالی است که اقلام خوراکی و سایر کالا‌ها هر ماه و هر هفته تغییر می‌کند و گران می‌شود. در چنین شرایطی من و همکارانم راهی به جز اینکه سراغ شغل دوم و سوم برویم نداریم. البته برخی از کارگرانی که خودرو دارند برای پرداخت مخارج زندگی مسافرکشی می‌کنند و در ساعاتی که از کارخانه تعطیل می‌شوند در شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشغول به کار می‌شوند.»
آقای ثابتی نیز یکی دیگر از کارگرانی است که در کارخانه تولید درب و پنجره کار می‌کند. او نیز با گلایه از نبود امنیت شغلی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «حقوقمان در برابر تورمی که ماه به ماه اتفاق می‌افتد، کم است و بدتر اینکه با رسیدن به پایان سال نگران تعدیل نیرو هستیم تا مبادا شب عیدی از کار بیکار شویم.»
او ادامه می‌دهد: «قرارداد‌هایی که بین ما و کارفرما امضا می‌شود یک قرارداد کاملا یکطرفه است. به این صورت که ما قرارداد را امضا می‌کنیم و تعهد می‌دهیم، اما نسخه‌ای از قرارداد که تعهد کارفرما نسبت به کارگر باشد را به ما نمی‌دهند.»

برای امنیت شغلی و حقوق کارگران باید فکر عاجل شود
کارگران دو مشکل بسیار مهم دارند که یکی امنیت شغلی و دیگری مزد آن‌ها است که لازم است برای رفع آن‌ها تدبیری اساسی اندیشیده شود. در این رابطه علی بابائی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته: «هم‌اکنون کارگران به دلیل وضعیت اقتصادی موجود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند به همین دلیل ما در مجلس تلاش می‌کنیم که با رفع مشکلاتشان، شرایط زندگی آن‌ها را ارتقا بخشیم کما اینکه در این دوره از مجلس اقداماتی در این راستا انجام شد که تصویب اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی یکی از این موارد بود.»
او ادامه داده: «تضمین امنیت شغلی کارگران یکی از دغدغه‌های چندین ساله کارگران است که در دولت‌های مختلف شعار‌های بسیاری پیرامون آن داده شده است، اما هیچ کدام از این شعار‌ها تحقق پیدا نکرده است. مزد کارگران نیز از دیگر مشکلات این قشر است که در حال پیگیری رفع این مشکل این بخش هستیم تا به نتیجه مطلوبی منتهی شود.»
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشته: «من به عنوان رییس فراکسیون کارگری از رییس جمهور محترم درخواست کردم تا حداقل دوبار در سال نشستی با تشکل‌های کارگری داشته باشند و با توجه به اینکه وی به دنبال تحقق عدالت در تمام جغرافیای کشور است و تلاش می‌کند فضای زندگی تمام اقشار جامعه به سمت مثبت برود دستور لازم را در این زمینه صادر کردند.»
به گزارش جوان آنلاین، «اخراج بی‌قاعده»، «عدم پرداخت حقوق به موقع» و «قرارداد‌های سلیقه‌ای کارفرما» از جمله کار‌هایی است که علاوه بر صدمه زدن به امنیت شغلی و امنیت روانی کارگران، امکان مطالبه بدیهی‌ترین حقوق آنان را نیز تا حد زیادی سلب می‌کند. به همین دلیل نیاز است تا رفع مشکلات و دغدغه‌های کارگران بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد تا مرهمی بر زخم‌های آن‌ها در شرایط پرتلاطم اقتصادی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار