کد خبر: 1132722
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس جبرانی تعطیلات اخیر گفت: اگر تعطیلی برخی از دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس، کمتر باشد.

محمدمهدی کاظمی ضمن هشدار درباره اُفت تحصیلی دانش‌آموزان درباره برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات اخیر مدارس اظهار کرد:  تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به هیچ عنوان مطلوب نیست و مورد رضایت وزارت آموزش و پرورش و خانواده دانش‌آموزان نبوده و همه نسبت به این وضعیت گلایه دارند چرا که آموزش مجازی در بهترین شرایط حداکثر 60 درصد می‌تواند اثربخش باشد.

وی افزود: علاوه بر آموزش، موضوع تربیت دانش‌آموزان نیز دارای اهمیت است باید توجه داشت که مسائل تربیتی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان فقط از طریق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن شکل می‌گیرد.

ادارات را تعطیل کنید ضرر آن کمتر از تعطیلی مدارس است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از تمام مسئولان به خصوص استانداران تقاضا داریم تا موضوع تعطیلی مدارس به عنوان آخرین راهکار درنظر گرفته شود حتی اگر تعطیلی برخی از دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد.

تعطیلی مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد

کاظمی ادامه داد: تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا در تمام کشور فراگیر نیست و در کلان‌شهرها به ویژه استان تهران شاهد این موضوع هستیم، از سوی دیگر در موضوع صرفه‌جویی در مصرف سوخت شاهد تعطیلی اکثر مدارس کشور بودیم اما اگر دانش‌آموزان در مدرسه حضور یابند می‌توان فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی را انجام داد ضمن اینکه غیرحضوری شدن مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد.

نوبت عصر و روزهای پنجشنبه برای جبران تعطیلات

وی درباره جبران تعطیلی اخیر مدارس گفت: برای جبران اُفت تحصیلی و آسیب‌های یادگیری دانش‌آموزان باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد یکی از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه به عنوان تنها زمان در اختیار آموزش و پرورش برای جبران اُفت یادگیری در طول سال تحصیلی است و باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها پیش‌بینی منابع لازم انجام شود.

حق‌الزحمه جبران یادگیری سال گذشته پرداخت نشد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: تابستان امسال بعد از دو سال تعطیلی آموزش حضوری به دلیل شرایط کرونا، در ستاد کرونا و با تأیید رئیس‌جمهور، اجرای طرح "تعمیق و تثبیت یادگیری" برای جبران اُفت یادگیری مصوب شد اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار، حق‌الزحمه معلمان هنوز پرداخت نشده است! امیدواریم تا پایان سال 1401 نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام شود.

کاظمی ادامه داد: برای کلاس‌های جبرانی تعطیلات اخیر نیز باید پیگیر باشیم و در صورت تأمین منابع می‌توان این کار را انجام داد البته شورای مدارس می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های دیگری از جمله گروه‌های جهادی و معلمان علاقه‌مند در آموزش و پرورش، برای جبران اُفت یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند همچنین می‌توان از ظرفیت درآمدهای اختصاصی و کمک خیران نیز استفاده کرد.

ضرورت تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس جبرانی

وی بیان کرد: شورای آموزش و پرورش استان‌ها باید نسبت به اجرای آموزش جبرانی برای دانش‌آموزان در راستای تعطیلات اخیر و غیرحضوری شدن مدارس اقدام کنند.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست بودجه به منظور برگزاری کلاس‌های جبرانی را ارائه کرده‌اید، گفت: ردیف مستقلی را در بودجه آموزش و پرورش برای سال 1402 قبل از ارسال لایحه به مجلس به منظور جبران اُفت یادگیری ناشی از ایام کرونا و تعطیلات مدارس ارائه کردیم  اما این موضوع در سازمان برنامه و بودجه به صورت ردیف مستقل لحاظ نشد و باید منتظر تصویب بودجه باشیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد یا اینکه منابع دیگری از طریق مصوبات ستاد کرونا اختصاص یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ابلاغیه‌ای به مدارس برای برگزاری کلاس‌های جبرانی ارسال شده است؟ به دلیل آنکه فرآیند کار به شورای مدارس واگذار شده است، اگر مدرسه‌ای تشخیص دهد نیازی به کلاس جبرانی نیست، تکلیف جبران اُفت یادگیری دانش‌آموزان چه می‌شود؟ گفت: ابلاغیه‌ای خطاب به مدارس نداشتیم چرا که شرایط در استان‌ها متفاوت است و در بسیاری از مناطق تعطیلی به دلیل آلودگی هوا نداشتیم و کلاس‌های درس حضوری برگزار می‌شود؛ برای کلان شهرها نیز شورای آموزش و پرورش استان‌ها به تعداد روزهایی که آموزش حضوری اجرا نشد، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

کاظمی درباره تبعات اُفت تحصیلی دانش‌آموزان تذکر شد: علاوه بر اُفت یادگیری، سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌بیند و در ایام کرونا شاهد رشد چاقی دانش آموزان بودیم همچنین رشد اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلاتی مواجه شده است و خانواده‌ها این آسیب‌ها را به خوبی احساس می‌کنند.

اُفت نمرات دانش‌آموزان

وی ادامه داد: دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس، حضور در جمع دوستان و با هم بودن را تجربه نمی‌کنند، بسیاری از شایستگی‌ها از طریق حضور در جامعه محقق می‌شود همچنین به لحاظ سطح علمی شاهد اُفت عملکرد دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهایی بودیم و در تمام رشته‌های شاخه نظری افت میانگین نمرات وجود داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: با توجه به اینکه هم‌اکنون نمرات دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر قطعی دارد، برگزاری آموزش حضوری مطالبه دانش‌آموزان و خانواده‌هاست تا دانش آموزان بتوانند در کلاس درس حضور پیدا کنند و وضعیت ارزیابی ما از روند آموزشی حاکی از افت توان یادگیری دانش‌آموزان است البته در سال تحصیلی جاری هنوز امتحانات خرداد ماه برگزار نشده است بنابراین تحلیلی نداریم اما امتحانات داخلی و ارزیابی معلمان از خلل در یادگیری دانش‌آموزان حکایت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط تمام مدارس برابر است و تمام مدارس غیردولتی و دولتی خاص به ویژه در دوره متوسطه دوم در شرایط آلودگی هوا تعطیل هستند؟ گفت: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا مصوبه استانداری است و آموزش غیرحضوری مشمول تمام مدارس است البته ممکن است گزارش شود که برخی مدارس در روزهای تعطیلات آموزش حضوری دارند اما بیشتر مدارس غیرحضوری بودند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار