کد خبر: 1132369
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

یک رسانه افغانستانی افشا کرده که زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان به رهبران طالبان پیام داده که به سخنان عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نمازجمعه گوش بدهند. وب سایت اطلاعات روز که اخبار و مسائل مربوط به افغانستان را منتشر می‌کند، در ادامه نوشته: «نماینده سابق امریکا که این روز‌ها به عنوان رابط سازمان سیا در منطقه حضور دارد، به مقامات طالبان گفته است که عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان مواردی را مطرح می‌کند که فراتر از نظرات اهل سنت است».
سخنان و مواضع عبدالحمید در چهار ماه گذشته بسیار مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان غرب قرار گرفته و به سرعت آن را پوشش می‌دهند. طبعاً این استقبال و پوشش خبری ویژه نمی‌تواند بدون رضایت نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب انجام پذیرد.
حال این خبر نشان می‌دهد که عبدالحمید خیلی بیشتر از فضاسازی رسانه‌ای، به کار غربی‌ها می‌آید. تابستان سال ۲۰۲۱ و پس از پیروزی طالبان و تسلط آن‌ها بر افغانستان، عبدالحمید اسماعیل‌زهی پیروزی این گروه را تبریک گفته بود. او البته با انتقاداتی در حمایت از طالبان مواجه شد، اما با دفاع از عملکرد طالبان و اینکه نظر آنان به حقوق بشر و حقوق زنان تغییر کرده، افزوده بود که بنده به جهانیان اطمینان می‌دهم که طالبان امروز، طالبان ۲۰ سال قبل نیستند؛ آنان تجربه کسب کرده‌اند و تغییراتی در دیدگاه‌های‌شان به‌وجود آمده است. عبدالحمید در هفته‌های اخیر، فراتر از مخالفت با نظام، مواضعی خلاف احکام اسلام گرفته است و از آن جمله حمایت او از فرقه بهاییت است. امری که از سوی علمای اهل سنت نیز رد می‌شود. به نظر می‌رسد همین مواضع او مورد توجه امریکایی‌ها قرار گرفته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار