کد خبر: 1131374
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
وزیر امور خارجه که به ترکیه سفر کرده است با مقامات این کشور درباره موضوعات مهم دوجانبه و منطقه‌ای دیدار و گفتگو کرد که اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع راهبردی دوکشور محور اصلی این نشست‌ها بود.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان عصر سه شنبه در نشست خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت: گفتگو‌های مهم و متنوعی با مقامات ترکیه و برادرم آقای چاووش اوغلو داشتیم، همچنین بیش از ۹۰ دقیقه با آقای اردوغان، رئیس‌جمهور، درباره مباحث دوجانبه و بین‌المللی و منطقه‌ای مذاکره کردیم.
وی افزود: در خصوص برنامه‌ریزی سفر آتی آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی کردیم. این سفر قرار بود در روز‌های پایانی سال میلادی انجام شود، اما به درخواست ایران به تعویق افتاد که امیدواریم به زودی شاهد اجرای این سفر و شتاب بیشتر همکاری‌ها باشیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همکاری‌های استانی از دیگر موضوعات مورد توجه دوکشور بود، گفت: اتفاق‌نظر داریم که بتوانیم در آینده نزدیک سه بازارچه مرزی را فعال‌سازی کنیم. درباره همکاری دوکشور در حوزه انرژی و آب هم تأکید شد که ضروری است قوانین لازم درباره استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس مورد توجه قرار گیرد و حقابه تاریخی، عرفی و زیست‌محیطی مناطق پایین دست به طور کامل رعایت شود. در این موضوع با همکارانم در ترکیه اتفاق‌نظر داریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق زنان در ایران و ضرورت اصلاحات در این حوزه گفت: در جمهوری اسلامی ایران زنان از حقوق بالایی برخوردار هستند، مرگ طبیعی مهسا امینی باعث تأسف است، اما واقعیت آن است که فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه برنامه‌ریزی شده با اهداف سیاسی و امنیتی خاص علیه ایران ترتیب داد.
وزیر امور خارجه با طرح این پرسش که چرا امریکا درباره قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار زن فلسطینی و مسیحی هیچ واکنشی نشان نداد، گفت: چرا در برابر کشتار زنان و کودکان به دلیل مداخلات امریکا، هیچ واکنشی وجود ندارد.
وی همچنین به برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی بین دوکشور در هفته جاری اشاره کرد و گفت: این کمیسیون را با نتایج خوب و با نگاه افزایش گردشگری و تجارت و تبادل اتباع دوکشور برگزار کردیم که نتایج و دستاورد‌های خوبی به همراه داشته است.
امیرعبداللهیان از جمله موضوعات مورد توجه در این نشست‌ها را تبادل محکومان و زندانیان دوکشور اعلام کرد و گفت: این تمهیدات می‌تواند نگرانی‌های خانواده‌ها را کاهش دهد و پیشرفت محسوسی را در این موضوع احساس می‌کنیم.
وی درباره مسائل منطقه‌ای هم گفت: ما همواره با برادران خود در ترکیه به طور مستمر در تعامل و همفکری هستیم. از اینکه مناسبات دمشق و آنکارا شاهد تحول است و تلاش‌هایی که از سال‌های قبل از سوی جمهوری اسلامی ایران شروع شده، در حال نتیجه دادن است، خوشحالیم. هرگونه پیشرفت مناسبات دمشق و آنکارا را اقدامی به نفع منطقه و کشور‌ها می‌دانیم. جمهوری اسلامی به‌دلیل ارتباط نزدیک با دوکشور همه تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن این هدف به کار خواهد گرفت.
امیرعبداللهیان درباره تحولات اوکراین هم گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح مطرح شده است. ما مخالف جنگ هستیم و بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در خصوص تحولات در افغانستان هم ما رفتار هیئت حاکمه موقت افغانستان را در محروم کردن زنان و دختران از تحصیل و اشتغال، در تعارض با نگاه رحمانی اسلامی می‌دانیم و بر این موضوع تأکید داریم که در افغانستان تشکیل دولت فراگیر یک ضرورت است و این راه‌حل سیاسی است که می‌تواند به این کشور
کمک کند.
امیرعبداللهیان درباره مذاکرات با موضوع قفقاز هم گفت: معتقد هستیم که حفظ تمامیت ارضی کشور‌ها اصل اساسی است و هیچ‌گونه تغییری در ژئوپلیتیک منطقه و تقسیمات ارضی نباید ایجاد شود. باز بودن مسیر‌های مواصلاتی میان کشور‌های منطقه یکی از موضوعات مهم در این حوزه است که آن را موجب شکوفایی تجارت و تثبیت امنیت پایدار در این منطقه می‌دانیم.
وزیر امور خارجه درباره توافق برای لغو تحریم‌ها هم گفت: «در این زمینه هم با مقامات ترکیه گفتگو کردیم و آقای چاووش‌اوغلو همواره این موضوع را با بنده پیگیری می‌کنند و در تماس هستند و پیام‌هایی تبادل می‌شود. برداشت ما این است که اگر طرف امریکایی دست از اظهارات متناقض و طرح شروط جدید در قبال برجام بردارد و واقع‌بینانه رفتار کند، توافق در دسترس است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار