کد خبر: 1123823
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
سربلندی کرواسی، دالیچ و شاگردان در جام‌جهانی 
برنز جام‌جهانی قطر بحق به کروات‌ها رسید تا پدیده اروپا این‌بار با جشن و شادمانی این رقابت‌ها را ترک کند. شاگردان زلاتکو دالیچ هدف‌شان قهرمانی بود و به این هدف بلند‌پروازانه‌شان نرسیدند، اما سومی در جام ۲۰۲۲ آن هم با حذف برزیل، کم از قهرمانی برای کرواسی ندارد. 
 شیوا نوروزی
رسیدن به دیدار رده‌بندی و باز ماندن از صعود به فینال جام‌جهانی اگرچه برای کروات‌ها ناراحت‌کننده بود، اما در نهایت با گذشتن از سد مراکش پایانی خوش برای این تیم رقم خورد. کرواسی با داشتن ستاره ۲۰ ساله‌ای به نام گواردیول تنها بعد از هفت دقیقه گل اول را زد و درحالی که دو دقیقه بعد اشرف داری گل تساوی را برای اطلس‌ها به ثمر رساند، اما قبل از پایان نیمه اول اورشیچ گل برتری شطرنجی‌ها را به ثبت رساند تا مدال برنز تیم کشورش قطعی شود. در جدال با مراکش سرمربی تغییراتی در ترکیب ایجاد کرده بود، اما مدافع جوان باز هم در ترکیب اصلی قرار داشت تا هم گلزنی کند و هم مدافع دروازه کرواسی باشد. گواردیول درحالی بهترین بازیکن زمین لقب گرفت که با ۲۰ سال سن از این پس جوان‌ترین گلزن کرواسی در ادوار جام‌جهانی هم محسوب می‌شود. نقش لوکا مودریچ در موفقیت‌های کرواسی را نباید فراموش کرد. کاپیتان با تجربه اگرچه حسرت قهرمانی به دلش ماند، اما همواره پرانرژی و روحیه‌بخش تیم را رهبری کرد. لیواکوویچ دروازه‌بان ۲۷ ساله هم یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیم دالیچ در این دوره بود. این دروازه‌بان با مهار سه پنالتی ژاپن، ۱۱ سیو دیدنی مقابل برزیل و مهار پنالتی سلسائو در یک‌چهارم نهایی، عصای دست کروات‌ها در قطر بود. 
تیم‌ملی کرواسی برای رسیدن به مدال برنز در گروه F بعد از مراکش صعود کرد، ژاپن را برد، برزیل را از سد راه برداشت، به آرژانتین باخت و در نهایت هم مقابل مراکش به پیروزی رسید. این تیم در شش دوره جام‌جهانی حضور داشت و در سه دوره آن موفق به کسب مدال شده است؛ ۱۹۹۸ مدال برنز، ۲۰۱۸ مدال نقره و ۲۰۲۲ مدال برنز. 
رسیدن به این افتخارات کار آسانی نیست. بسیاری از تیم‌های مدعی از جمله اسپانیا، پرتغال و هلند نتوانستند به مدال برسند و باید به زلاتکو دالیچ حق داد برنز را طلایی ببیند. دالیچ حالا پرافتخارترین مربی کرواسی است و بعد از مسابقه از مردم این کشور تقدیر و تشکر کرد: «این یک برنز با درخششی مانند مدال طلاست. مسابقه سختی برابر تیم ملی مراکش داشتیم، اما در نهایت نمایش خوبی ارائه دادیم و توانستیم با کسب پیروزی، در رده سوم جام‌جهانی قرار بگیریم. این مدال متعلق به کل مردم کرواسی است، برای همه افرادی که ما را تشویق می‌کنند. 
می‌دانم معدود افرادی انتظار داشتند که تیم‌ملی کرواسی دوباره به بالاترین سطح فوتبال جهان برسد. باید از بازیکنان تیم‌ملی تشکر کنم. آن‌ها خیلی سخت تلاش کردند. چهار بازیکن شاغل در لیگ کرواسی در ترکیب ثابت ما قرار گرفتند و بازی را شروع کردند. همه بازیکنان کرواسی هر چه در توان داشتند، در این مسابقات ارائه دادند. همه قصد ما کسب نتیجه مورد نظر و پیروزی مقابل مراکش بود. ما مدال برنز را در مسابقه بزرگی مانند جام‌جهانی به دست آوردیم و به نظر من این دستاورد فوق‌العاده‌ای است. مراکش خسته بود و ما از نقاط ضعف این تیم استفاده کردیم و به پیروزی رسیدیم. بسیار خوشحالیم که به مدال برنز رسیدیم. بعد از هفت بازی به کشور برمی‌گردیم. بسیار زیبا و خوشحال‌کننده است که به عنوان پیروز به کشور برمی‌گردیم. برای من این مدال برنز مانند طلای واقعی است. کسب مدال در جام جهانی دستاوردی بزرگ است و به ندرت پیش می‌آید که تیمی دو بار متوالی بتواند به چنین هدفی دست پیدا کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار