کد خبر: 1121444
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
رئیس سازمان امور اراضی:
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور معتقد است که خرد شدن اراضی و تغییر کاربری آن‌ها ۲ بال نابودی کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در کشور است.

صفدر نیازی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در همدان گفت: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جُرم است مگر در موارد خاصی که در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود: در سیاست گذای ارضی در کشور مشکل داریم، چون حکمرانی واحدی در این زمینه وجود ندارد و ۶ مرجع در این زمینه اظهار نظر می‌کنند از جمله شهرداری‌ها و حوزه مسکن که هر کدام تعارض منافع دارند.

نیازی با اشاره به اینکه اراضی کشور توسط دستگاه‌های اجرایی مورد تعرض قرار گرفته است، تاکید کرد: تصاحب زمین‌های کشاورزی به شکل بی ضابطه و گسترده ادامه دارد و این مساله تولید محصولات کشاورزی و غذای مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: هر دستگاهی، هر جایی اراده می‌کند، محلی را برای گلخانه قرار می‌دهد که این خطرناک است، زیرا به نظر می‌رسد هنوز عزم راسخی برای حراست از اراضی کشاورزی وجود ندارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دستگاه‌های دولتی برای در اختیار گرفتن زمین منافعی دارند و هم اکنون ساخت ویلا‌های بی رویه به عنوان بخشی از فرهنگ شهری شده است که این مهم بخاطر ارزش افزوده زمین‌های کشاورزی است.

وی یادآور شد:برخی شهر‌های ما زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند و مرکز بخشی نیز با ۳۵۰ نفر جمعیت داریم که همه این‌ها محدوده‌هایی را به عنوان محیط‌های شهری و پیرامونی در نظر گرفته و مانع از هر گونه کار کشاورزی شده اند.

نیازی گفت: چرا باید به ۸۰۰ هزار ساخت و ساز در ارضی کشاورزی انشعابات مختلف بدهند که البته بررسی این مسائل در دادگاه‌ها نیز بسیار زمان بر است.

وی تاکید کرد: تولید کشاورزی نمی‌تواند با تغییر کاربری ارضی رقابت کند و در نتیجه امنیت غذایی مردم در آینده به چالش کشیده می‌شود و حتی ممکن است برای نان مردم هم مشکل درست شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور به نقل از کسینجر یک مقام سابق آمریکایی گفت او معقتد بود که راه تسلط بر کشور‌ها وابسته کردن آن‌ها از لحاظ غذایی است.

وی افزود: با تخریب محیط زیست دیگر اشتغال کشاورزی نخواهیم داشت، باغات در کشور در حال تخریب و تبدیل شدن به باغات تفننی است که این مساله محصولات باغی کشور را به شدت تهدید می‌کند.

نیازی گفت: وقتی سازه‌ای در یک دشت انجام می‌شود، مانع از انجام هر گونه کشاورزی مکانیزه می‌شود و شوربختانه‌ها هم اینک هم برای صدور مجوز‌ها توقع دارند که ظرف مدت ۲ ماه مجوز صادر کنیم در حالی که بوجود آوردن هر سازه در اراضی کشاورزی، اقدامات بزرگتری را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

۳۰۰ هزار هکتار تغییر کاربری غیرمجاز در کشور

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد ساخت و ساز‌های غیر مجاز در سه استان تهران، البرز و مازنداران است که ۶۰ درصد آن‌ها نیز در چند سال گذشته ایجاد شده اند، افزود: در کشور ۲ میلیون ساخت و ساز غیرمجاز و ۳۰۰ هزار هکتار تغییر کاربری غیرمجاز داریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی کشور باید در راستای آمایش سرزمینی هماهنگی کامل داشته باشند تا بر این چالش‌ها فائق آیییم، همچنین اگر مردم بخواهند می‌توانیم در حفظ اراضی کشاورزی و امنیت غذایی کشور موفق باشیم.

وی یادآورد شد: نقدینگی باید به بازار سرمایه برود اماهم اینک زمین همانند کالا شده است و در حال از دست دادن ماهیت کشاورزی بر روی آن است، در برخی روستا‌ها سه برابر سوپر مارکت، بنگاه‌های غیر مجاز خرید و فروش زمین داریم.

نیازی با اشاره به اینکه زمین اکنون وسیله سوداگری شده است که دستگاه قضایی باید به شکل جدی و همه جانبه با آن برخورد کند، افزود: مخالف گردشگری و ساخت صنایع نیستیم، اما این‌ها نباید در زمین‌های درجه یک و ۲ کشاورزی احداث سازه کنند بلکه باید از اراضی که خاک درجه چهار و پنج دارند استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد: در قرآن ۴۶۵ بار به خاک اشاره شده است، خاک، مقدس، زیستگاه و منبع آب بشر است که با چالش‌هایی همچون کاهش مواد آلی در خاک، شورشدن، فرسایش، الودگی محیط زیست و تغییر کاربری مواجه شده است.

شوری و تغییر کاربری عامل اصلی تهدید خاک و محیط زیست

فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در سخنانی گفت: شوری خاک، تغییر کاربری، کاهش مواد آلی و تخریب اراضی کشاورزی چالش‌هایی هستند که زیست و حیات خاک را تهدید می‌کنند.

وی افزود: خاکی که کمتر از سه درصد مواد آلی داشته باشد، تخریب شده محسوب می‌شود که شامل ۵۰ درصد از اراضی کل زمین می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تامین غذای انسان از خاک است، تصریح کرد: سیل، مهاجرت از روستا، تغییرات اقلیمی و انقراض گونه‌های جانوری ناشی از تخریب خاک کشاورزی است.

وی گفت: قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۶۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما مشکل اصلی اجرای قانون است و خوب اجرا نشدن آن تهدید امنیت غذایی کشور را به دنبال دارد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مواردی مانند جابه جایی و قاچاق خاک هم نیازمند تدوین قوانین متناسب هستیم.

وی تاکید کرد: در ارزیابی از خاک کشور نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی داریم تا بتوانیم مواد آلی مورد نیاز برای خاک‌ها را تهیه کنیم.

در این همایش همچنین رضا بهراملو رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در سخنانی گفت: تا یک ماه آینده نقشه راه تولید کشاورزی همدان تدوین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اینک در یک جنگ ترکیبی قرار داریم که بخشی از آن اقتصادی وغذایی است، افزود: آب، انرژی، اشتغال و امنیت غذایی باید در همه موارد در دسترس همه آحاد جامعه در هر زمان و مکان و به صورت پایدار قرار گیرد.

بهراملو اظهار امیدواری کرد: تولید کشاورزی استان همدان در سال ۱۴۰۴ به ۵.۵ میلیون تن برسد.

وی یادآور شد: اولین قدم برای امنیت غذایی حفظ زمین از جهت کمی و کیفی است و در این راه فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها و ائمه جمعه و جماعات باید انجام شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار