کد خبر: 1121079
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
یک کارشناس روس سفر «شی جین پینگ» به عربستان سعودی را به منزله وارد آمدن دو ضربه همزمان به آمریکا، تعبیر کرد.
شیء جین پینگ رئیس جمهور چین امروز چهارشنبه برای دیدار با مقامات عربستان سعودی و شرکت در دو نشست با حضور سران عرب، وارد ریاض می‌شود.

یکی از نشست‌ها با حضور شیء جین پینگ میان چین و سران کشورهای عربی و نشست دیگر نیز با حضور وی میان چین و سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود. گفته می‌شود در این نشست‌ها دستکم سران ۱۴ کشور عربی حضور خواهند داشت که با رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو خواهند کرد.

یوری تاوروفسکی کارشناس و تحلیلگر روس درباره سفر رئیس جمهور چین به ریاض، تاکید کرد: رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، دو ضربه همزمان به ایالات متحده آمریکا وارد می‌کند، نخست اینکه تلاش واشنگتن بر تحمیل مطالباتش بر بازار جهانی نفت را به شکست می‌کشاند و دوم اینکه قدرت آمریکا را به عنوان یک هژمونی منطقه‌ای بیش از پیش کاهش می‌دهد.

وی افزود: از دیدگاه من، سفر شیء جین پینگ به عربستان سعودی یک حادثه تاریخی محسوب می‌شود که حتی اهمیت آن از موضوع قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز فراتر است. پینگ در این سفر نه تنها با سران عربستان سعودی، بلکه با مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز دیدار و گفتگو می‌کند. در اینجا صحبت از دور جدیدی از روابط چین با جهان عرب یعنی سرزمین نفت و گاز است. همچنین در این نشست‌ها موضوع مبادلات تجاری بر اساس یوان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تاوروفسکی تصریح کرد: آمریکا همواره تلاش داشته شروط خود را بر بازار جهانی نفت تحمیل کند، اما در این شرایط من مشاهده می‌کنم، عربستان سعودی که همواره در دهه‌های اخیر وابسته به آمریکا بوده، تلاش دارد از این شرایط با کمک دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس خارج شود، این مساله بیانگر کاهش نقش آفرینی آمریکا به عنوان یک قدرت هژمون و مرکزی در حکمرانی بین المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی یک رخداد تاریخی است و این مساله را نمایان کرده که نظام حاکم بر جهان در حال واقعی‌تر شدن است. این در حالی است که طرف آمریکایی بسیار تلاش کرد که مانع انجام سفر رئیس جمهور چین به بهانه‌های مختلف شود اما در نهایت موفق نشد، و این خود بیانگر افزایش نفوذ چین در منطقه است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار