کد خبر: 1120556
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد مواضع متفاوت آمریکایی‌ها در قبال ایران گفت: اولویت آمریکا مذاکرات نیست و تمرکز بر مسائل ها دیگری است. تناقض رفتاری و گفتاری در مواضع اعضای غربی برجام و مشخصات دولت آمریکا وجود دارد. به ویژه دوگانگی در عمل و عدم التزام عملی به تعهدات برجام از سوی دولت آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را در توافقنامه برجام ایجاد کرد و هم مانع بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چند جانبه بین المللی را برای حل و فصل موضوعات پیچیده بین المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد و دچار اختلال کرد و این نتیجه عملکرد سوء دولت آمریکا است که می بایست مسئول و پاسخگویی رفتار و اقدامات غیر مسئولانه خودشان در این رابطه باشند.

وی تاکید کرد: مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است. ایران متعهد به برجام بود به تعهدات خود عمل کرد و دولت خاطی و نقض کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ایران همچنان به روند مذاکره پایبند است و به دنباله به سرانجام رساندن برجام است. برجام نیاز جمهوری اسلامی نیست، نیاز غرب و نیاز اروپا و آمریکا به توافق برجام کمتر از نیاز ایران نیست. طرف ها میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن مذاکرات را جمع‌بندی کرده و به توافق برسند اما توصیه ما مشخصاً به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا و تسلیم شرایط تحمیلی آن ها نکنند و ضررها و زیان های آن را متوجه خود نکنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع فلسطینی ها مبنی بر عادی سازی با رژیم صهیونیستی و موضع گیری شیخ عیسی قاسم در این خصوص گفت: موضع ما در ارتباط رژیم صهیونیستی روشن است و هم در ارتباط با روند عادی سازی که با فشار دولت آمریکا در منطقه رخ داده است، برخی از دولت‌های عربی و اسلامی منطقه متاسفانه در چنین شرایطی به عادی سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی تن داده‌اند. معتقدیم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه برای هیچ طرفی امنیت ساز نیست و حقوق ملت فلسطین را تامین نمیکند و ملت فلسطین به درستی معتقد هستند که روند عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است لذا موضع دولت ملت های منطقه هم روشن است و مردم بحرین در این روزها همزمان با سفر مقام این رژیم تروریستی دیدگاه خود را علنا اعلام کردند که مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و هم اعلام کردند.

کنعانی افزود: صحنه‌های موجود در میادین مختلف ورزشی در جمع تماشاگران و همچنین در جام جهانی قطر که صحنه آشکاری از ضدیت ملت‌های منطقه و جهان و تنفر از رژیم صهیونیستی اثبات کننده آن است که عادی سازی روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی با برخی دولتهای منطقه به معنای پذیرش این رژیم از سوی ملت های منطقه نیست و در میزان تنفر ملت‌ها تغییری ایجاد نشده بلکه این تنفر بیشتر هم شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار