کد خبر: 1119924
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
فریدون حسن

مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی شب گذشته به پایان رسید و عصر امروز، بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی آغاز می‌شود. مرحله گروهی در حالی به پایان رسید که شاهد حذف سه تیم از ۱۰ تیم اول رده‌بندی فیفا بودیم.
آلمان، بلژیک و دانمارک سه تیمی که با ادعای قهرمانی و حضور در مراحل بالاتر به قطر آمده بودند، مجبور شدند خیلی زود جام را ترک کنند. جالب اینکه این تیم‌ها توسط رقیبانی کنار رفتند که حتی تصورش را هم نداشتند و این نشان‌دهنده آن است که در جام جهانی آنچه حرف اول و آخر را می‌زند، برنامه‌ریزی و شجاعت فوتبال بازی کردن است.
اینکه در رنکینگ فیفا چه جایگاهی داشته باشید، مهم نیست. بلژیک تیم دوم این رنکینگ بود که با جام وداع کرد. آلمان‌ها با کوله‌باری از افتخار و قهرمانی دو دوره است که از مرحله گروهی هم بالا نمی‌روند و دانمارک نیز برای خودش داستان‌ها سرهم کرده بود، اما آخر شد.
جام جهانی یک کلاس درس جهانی است، کلاسی که باید سر آن نشست و آموخت، نه اینکه فراموش کرد. فوتبال ایران هم ار این قاعده مستثنا نیست. فوتبال ایران نباید به این عادت کند که صرفاً شرکت‌کننده در مرحله اول این رویداد بزرگ باشد. ایران حالا تجربه‌های گرانقدری از شکست‌های تلخ دارد، تجربه‌هایی که حتی در همین قطر هم می‌توانست به کارمان بیاید و ما را به مرحله دوم مسابقات ببرد، اما وقتی درس نمی‌گیریم و اسیر اشتباهات تکراری می‌شویم، آن‌وقت است که باید بنشینیم و موفقیت هم‌طراز‌های خودمان را شاهد باشیم.
ایران به لحاظ بازیکن تأثیرگذار چیزی کمتر از ژاپن، استرالیا و مراکش نداشت و چه بسا بالاتر هم بود، اما این تیم‌ها به جای شعار دادن خود را برای جام جهانی، درست آماده کرده بودند. هرچند حاشیه‌های تیم ما را نداشتند، اما حاشیه‌ها نمی‌تواند دلیل خوبی برای شکست‌ها باشد. جام جهانی همانجایی است که باید از آن درس آموخت، جایی که اگر درجا زدی باید برای دوره بعد پیشرفت کنی، والا ممکن است بیفتی و دیگر نتوانی بلند شوی. فوتبال ایران برای سومین بار متوالی در جام جهانی درجا زد و حالا وقت آن است که نه از تیم‌های برتر جهان که از تیم‌هایی، چون مراکش و ژاپن بیاموزیم که چگونه باید برای جام جهانی آماده شد و چگونه باید در آن حضور پیدا کرد تا تاریخ‌ساز شد. مراکش و ژاپن می‌توانند الگوی مناسبی برای ما باشند، به شرط آنکه خودمان بخواهیم و باور داشته باشیم که هنوز برای حضور در جام جهانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. مشکلاتی که اکثر آن‌ها ربطی به خارج زمین ندارد و می‌توان در داخل میدان آن‌ها را حل کرد، البته به شرط آنکه ما هم مثل استرالیا، ژاپن و مراکش بخواهیم فوتبال را درست بفهمیم و بازی کنیم که در این صورت تاریخ‌ساز هم خواهیم شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار