کد خبر: 1119900
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
وقتی اسامی تیم‌های حاضر در گروه F جام‌جهانی اعلام شد، اگر کسی پیدا می‌شد و می‌گفت مراکش به عنوان تیم اول گروه صعود خواهد کرد همه در عقلش شک می‌کردند.
فریدون حسن

وقتی اسامی تیم‌های حاضر در گروه F جام‌جهانی اعلام شد، اگر کسی پیدا می‌شد و می‌گفت مراکش به عنوان تیم اول گروه صعود خواهد کرد همه در عقلش شک می‌کردند.
حضور در گروهی که کرواسی و بلژیک تیم‌های دوم و سوم جام‌جهانی قبلی در آن هستند و یک تیم سفت و سخت و چرک به نام کانادا هم در آن دیده می‌شود، کافی بود که هیچ‌کس شانسی برای مراکش قائل نباشد، اما نماینده شایسته قاره آفریقا کاری کرد که دیگر هیچ‌کسی نه آن‌ها را دست کم بگیرد و نه برای فوتبال زود به قضاوت بنشیند. قرعه سختی هم به آن‌ها خورد اول باید با کرواسی روبه‌رو می‌شدند و بعد با بلژیک و دست آخر با کانادا باز هم در نگاه اول کارشان تمام بود، اما وقتی با تعصب، جنگندگی و جسارت کرواسی را متوقف کردند آن وقت زنگ خطر برای همگروه‌ها به صدا درآمد. بلژیکی‌ها دیر متوجه شدند و تا آمدند به خود بیایند ۲ بر صفر مقابل‌شان شکست خوردند و حال فقط کانادا مانده بود برای خلق حماسه مراکش!
کانادا حریفی نبود که مراکش مقابلش به مشکل بخورد و خیلی زود اسیر حملات همه‌جانبه شاگردان ولید الرکراکی شد. مراکش با دوگل جلو افتاد نتیجه‌ای که تک گل کانادا فقط خفیفش کرد تا آن‌ها با کسب هفت امتیاز در حضور دو مدعی مغرور به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعدی شوند. مراکش صدرنشین گروه شد و بلژیک مدعی راهی خانه تا خیلی چیز‌ها ثابت شود؛ مثلاً ثابت شود که نمی‌توان دلخوش به رنکینگ فیفا بود و به امید تیم دوم یا سوم و یا حتی اول بودن در این رنکینگ بقیه را دست کم گرفت.
فوتبال بازی جسارت و جنگندگی است و مراکش این را به تمام دنیا نشان داد. جام جهانی جایی نیست که بروی و فقط یک بازی خوب باشی و برگردی که اگر سطح توقع فوتبالت همان یک بازی باشد، اصلاً در جام جهانی نباشی بهتر است؛ مراکش نشان داد که اگر نترسی هیچ نام بزرگی نمی‌تواند مقابلت دوام بیاورد؛ مراکشی‌ها حتی اگر حذف هم می‌شدند کسی به آن‌ها خرده نمی‌گرفت، چون مقابل دو تیم سطح بالای فوتبال جهان مغلوب شده بودند، اما آن‌ها به جای دفاع و بازی با ترس و رو به عقب، جنگیدن و حمله را انتخاب کردند و مزد این جسارت زیبای‌شان را با سرگروهی در یک گروه دشوار و صعود شیرین به مرحله بعد گرفتند.
حالا رقیب آن‌ها اسپانیاست. تیمی که نشان داده چیزی بیشتر از کرواسی و بلژیک نیست، اسپانیا را هم می‌توان شکست داد، به شرط آنکه نترسید، جا نزد و برای کسب پیروزی جسور بود. مراکش این را ثابت کرد و می‌تواند باز هم فعل خواستن را به درستی صرف کند برای آن‌ها تفاوتی نمی‌کند که نام مقابل‌شان چه باشد.
ولید الرکراکی سرمربی مراکش حالا به روز‌های پیش رو نگاه می‌کند او بعد از صعود تیمش گفت: «صدرنشینی در چنین گروهی کاری نیست که هر تیمی بتواند انجام دهد. ما می‌خواستیم به همه نشان دهیم که فوتبال آفریقا اینجاست و می‌تواند چنین کاری کند. برخی به ما اعتقاد داشتند، برخی دیگر ما را باور نداشتند، اما ما مشتاق بودیم که نشان دهیم آفریقا اینجاست، چون فوتبال قاره آفریقا بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد. ما مربیانی و بازیکنان خوبی در این قاره داریم. اکنون در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی هستیم. هنوز هیچ کاری انجام نداده‌ایم، اما در حال حاضر می‌خواهیم از این موفقیت‌مان لذت ببریم.»
وی ادامه داد: «ما از خستگی، مصدومیت و وضعیت روحی رنج می‌بردیم، اما می‌خواستیم تاریخ‌سازی کنیم. هیچ تیم آفریقایی با هفت امتیاز مرحله گروهی جام‌جهانی را به پایان نبرده است، برای همین برای مردم مراکش که به چنین چیزی نیاز داشتند، خوشحالیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار