کد خبر: 1119635
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
دولت سیزدهم با تعهد ایجاد اشتغال یک میلیون نفری در سال کار خود را آغاز کرد که طبق آخرین گزارش‌ها از سامانه رصد ملی اشتغال، از ابتدای سال جاری تا کنون، دولت در این زمینه ۶۶ درصد به تعهد خود عمل کرده است.

دولت سیزدهم با رویکرد عدالت‌محوری، کاهش نرخ بیکاری و تأکید بر تأمین زیرساخت‌های اشتغال، زیست‌بوم ملی اشتغال را برای هماهنگی و خدمات‌رسانی جامع همه دستگاه‌های متولی با حضور رییس جمهور در آبان ماه سال گذشته رونمایی کرد.

سامانه رصد اشتغال یکی از زیرشاخه‌های این زیست‌بوم است که امکان ثبت تمام خدمات را فراهم کرده است.

سامانه رصد، پایش و نظارت بر اشتغال یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نظارت بر مشاغل است که در دولت سیزدهم به‌روزرسانی شده است و بر پایه آن تمام خدماتی که دستگاه‌ها و نهادها در حوزه اشتغال ارائه می‌کنند در این سامانه ثبت می‌شود.

این سامانه در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رییس جمهور در جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال و خدمات‌رسانی به متقاضیان و جویندگان کار با فعالیت بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ کاربر دستگاه دولتی و اجرایی مشغول به خدمات‌رسانی است.

همه ابعاد حقوقی و زیرساختی اشتغال در سامانه رصد اشتغال دیده شده است تا از این طریق با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌ها خدمات و تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال پرداخت شود.

این سامانه با اطلاعات جامع و ارتباط دوسویه‌ای که با متقاضیان و کارفرمایان دارد به‌طورقطع زمینه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را در جامعه فراهم خواهد کرد.

سه مرحله نظارت و صحت سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‌گیرد، در مرحله اول کارشناسان و بازرسان به کسانی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیام ارسال می‌کنند در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود. تماس‌ها از طریق سامانه‌ای با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۷۳ مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد و اگر نقضی در خدمات‌رسانی باشد از طریق متقاضیان جویای کار اعلام و توسط کارشناسان بررسی می‌شود.

«سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی با موضوع اشتغال در حضور معاون اول رییس جمهور گزارشی از سامانه رصد ملی اشتغال ارائه و عنوان کرد که تا پایان آبان‌ماه، ۶۶ درصد از تعهد اشتغال دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ در سامانه رصد ملی اشتغال ثبت‌ شده است که این میزان مطابق زمان‌بندی پیش‌بینی شده تا پایان سال بوده و همه موارد در سه مرحله پیامکی، تماس و به‌صورت حضوری تا پایان سال نظارت خواهند شد.

وی با تأکید بر افزایش آمار بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم، بیان کرد که به دنبال طراحی سامانه ثبت بیکاران در کشور هستیم تا با اطلاعات و آمار دقیق‌تر بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع معضل بیکاری انجام دهیم.

خدمات‌دهی سامانه رصد اشتغال به ۸۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم

در این باره رییس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت که در دولت سیزدهم در سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال به ۸۰۰ هزار نفر که درصدد ایجاد اشتغال بوده‌اند خدماتی جمله صدور مجوز، تسهیلات و مشاوره ارائه شده است.

«قاسم رستم پور» در گزارشی از عملکرد زیست‌بوم ملی اشتغال در دولت سیزدهم ارائه کرد و اظهار داشت: هر نوع خدماتی از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد به متقاضیان که در این سامانه توسط دستگاه‌ها ارائه می‌شود ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.رستم پور ادامه داد: سامانه رصد اشتغال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کاربر دارد که شامل ناظران ملی و استانی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، استانداران، مدیران و کارشناسان در بخش دولتی و اجرایی است که دسترسی به اطلاعات و آمار و نحوه فرایند اشتغال هستند.

به گفته وی، در این سامانه امکان دسترسی کامل به شاغلان با کد ملی و سایر اطلاعات وجود دارد که امکان نظارت بر طرح‌های ملی اشتغال را فراهم می‌کند.

سامانه رصد مشاغل امکان ارتباط دوسویه متقاضیان با کاربران دستگاه‌های دولتی و رفع موانع اشتغال‌زایی و تسهیل در پرداخت تسهیلات را فراهم کرده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار