کد خبر: 1119618
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
میخائیل اولیانوف با انتشار پستی در توییتر از نشست هیات‌های سیاسی چین، ایران و روسیه در وین به عنوان مثلث جدید دیپلماسی چند جانبه یاد کرد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه با انتشار عکسی از نشست سه‌جانبه هیات‌های سیاسی چین، ایران و روسیه در وین تمجید کرد.

اولیانوف نوشت: آیا «چین، ایران و روسیه»، مثلث جدیدی در دیپلماسی چندجانبه به نظر نمی‌رسد؟

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین افزود: در حقیقت این قالب می‌تواند به راحتی بزرگ شود. بسیاری از کشورها (اگر نگوییم اکثریت آنها) طرفدار چندجانبه‌گرایی و مخالف تلاش‌ها برای حفظ یکجانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی در جهان به هر قیمتی هستند.

 

اولیانوف چند ساعت پیش نیز در توییتی از نشست سه جانبه هیات‌های سیاسی ایران، چین و روسیه خبر داده و نوشت: هیات‌های دائمی ایران، چین و روسیه رایزنی‌های سه جانبه سازنده‌ای را در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک انجام دادند.

وی در سوم آذر ماه هم تلاش کشورهای غربی برای اعمال محدودیت بر قیمت نفت و گاز این کشور را نوعی تمامیت خواهی خواند و آنرا اقدامی بیهوده توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران مسائل بین‌الملل معتقدند، نظم و نظام تک قطبی در جهان به رهبری ایالات متحده به سرعت در حال فروپاشی است و ایران به عنوان یکی از مخالفان رویکرد واشنگتن، در حال تقویت نقش کلیدی خود در ایجاد واقعیت ژئوپلیتیکی نوظهور جهان است. از این رو جمهوری اسلامی ایران در مسیر ایستادگی در مقابل نظام تک قطبی آمریکا تنها نیست و در کنار پکن و مسکو یک مثلث پرقدرت را تشکیل داده است.

تارنمای «Peoples Dispatch» در این باره می‌نویسد، دیگر کشورها نیز نگاه کاخ سفید به مسائل جهانی را به چالش می کشند.

در همین پیوند، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز پیش از این در سمرقند خواستار همکاری بیشتر اعضای سازمان همکاری شانگهای برای تقویت همبستگی و اعتماد متقابل از طریق مکانیسم های چند جانبه شد. او از ذهنیت جنگ سردی ایالات متحده و تلاش های آن برای دنبال کردن سیاستی به منظور ترویج جهان تک قطبی انتقاد کرد.

پوتین هم در دیدار با همتای چینی خود با اشاره به سیاست‌های آمریکا علیه چین، ایران و روسیه اظهار داشت که تلاش برای ایجاد دنیای تک قطبی به تازگی شکلی زشت به خود گرفته و به همین دلیل به طور کامل غیرقابل قبول است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار