کد خبر: 1119493
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
ایروانی:
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید اقدامات رژیم صهیونیستی در تجاوز و حملات تروریستی به سوریه را محکوم کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزدسازمان ملل متحد در نیویورک، اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض مکرر حاکمیت، تمامیت ارضی سوریه و هدف قرار دادن عمدی افراد و زیربنا‌های غیر نظامی بویژه حمله به فرودگاه‌ها و کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی در این کشور را نقض حقوق بین‌الملل، حقوق انساندوستانه بین‌المللی و منشور ملل متحد خواند و بر حق مشروع سوریه در دفاع از خود بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی‌تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه شورای امنیت سازمان ملل پیرامون شرایط در خاورمیانه با تمرکز بر سوریه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات این کشور را تشریح کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: امنیت و ثبات در شمال سوریه تنها از طریق حفظ و احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور به دست می‌آید و هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه می‌تواند برای مسائل انساندوستانه چالش برانگیز باشد و حتی آن را بدتر کند.

سفیر و نماینده دائم ایران شرایط انسانی در سوریه را وخیم ارزیابی و اضافه کرد: تداوم مشکلات اقتصادی این کشور دارای تاثیرات گسترده‌ای است. در این رابطه یکی از مهمترین مسائل ترسناک، شیوع وبا در سراسر سوریه است و این امر شرایط انسانی مخاطره آمیز سوریه را تشدید کرده است.

امیرسعید ایروانی همچنین از تلاش‌های سازمان ملل و آژانس‌های وابسته به آن برای تامین کمک‌های انسانی جهت نیازمندان و همچنین همکاری در اجرای قطعنامه ۲۶۴۲ تجلیل کرد.

وی افزود: تحریم‌های یکجانبه و بویژه سختی‌های موجود در امر سلامت عمومی و امنیت غذایی که توسط کشور‌های غربی تحمیل شده، شرایط انسانی سوریه را بدتر کرده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: کشور‌های سرمایه گذار برای کمک به صندوق ضروری، کمک‌های انساندوستانه سوریه کوتاهی کرده‌اند. ایران از تحویل هشتمین محموله کمک‌های انساندوستانه به سوریه حمایت می‌کند و فقدان پیشرفت ملموس در تحویل و توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز را چالش برانگیز می‌داند.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: در پروسه سیاسی ایران از تشکیل جلسه بعدی کمیته قانون اساسی و همچنین از کار جاری کمیته برای رسیدن به راه‌حل ضروری حمایت می‌کند.

وی همچنین رفع اشغال و اعاده احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را پیش شرط هرگونه راه‌حل سیاسی خواند.

سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: نشست روند آستانه در جهت تلاش برای پایان دادن به بحران وکاهش صدمات به مردم سوریه در تاریخ‌های ۲۲ و ۲۳ نوامبر برگزار شد. نمایندگان ارشد تضمین کنندگان روند آستانه در این نشست، نقش حیاتی کمیته‌های قانون اساسی را مورد تاکید قرار دادند، نگرانی عمیق خود را در مورد شرایط انسانی سوریه ابراز داشته و برنیاز به برداشتن موانع و افزایش کمک‌های انسانی به همه سوری‌ها در سراسر سوریه بدون تبعیض و یا پیش شرط پای فشردند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر دزدی منابع طبیعی سوریه بویژه محصولات نفتی در مناطقی که توسط نیرو‌های خارجی اشغال شده را محکوم می‌کند و این اقدام جنایتکارانه را نقض اشکار تمامیت ارضی، قطعنامه‌های سازمان ملل و منشور ملل متحد در مورد سوریه می‌داند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار