کد خبر: 1119480
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
بارار بورس با وجود ریسک های مختلف و ارسال سیگنال های خارجی از طریق تحریم و سیاست خارجی در آخرین روز هفته بورس بدون توجه به اخبار منفی با رشد به کار روزانه خود پایان دهد.

جواد عسکر

شاخص بورس تهران پس از افت و خیزچند روز گذشته آخرین روز هفته را  با روند صعودی به کار خود پایان داد و توانست با رشد ۳۱۶۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد برسد.
به نظر می‌رسد جریان نوسانی بازار همچنان ادامه داشته باشد و البته هنوز نمی‌توان گفت که بازار چه زمانی بازار به آرامش رو به مثبت و با بازدهی معقول مورد نظر سرمایه‌گذاران خواهد رسید.  سایه برخی ریسک‌ها هنوز بر سر بازار است در حالی که سیگنال‌های مثبتی هم از سوی تصمیم‌سازان گاه‌و‌بی‌گاه به سهامداران مخابره می‌شود. با این همه در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار اگرچه طی دو روز گذشته مثبت شده بود، اما بار دیگر به مدار منفی بازگشت و با خروج ۴۱ میلیاردتومان به کار روزانه خود پایان داد.
با این همه سایه ریسک‌ها همچنان بر سر بازار وجود دارد. نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین و همچنین اظهارات مقامات فدرال بانک در ادامه سیاست‌های انقباضی باعث شد شب گذشته قیمت جهانی نفت کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده و سایر کامودیتی‌ها نیز هر چند ملایم‌تر، اما رنگ و روی کاهشی به خود بگیرند. ارتباط این موضوع با بازار سهام ایران را می‌توان در سهم بالای شرکت‌های کامودیتی‌محور در این بازار جست‌وجو کرد که عمل بورس تهران را بورسی کالاپایه کرده است. در این میان چشم‌انداز آتی بازار‌های جهانی نیز چندان مطلوب نیست. شاخص ردیابی تجارت بلومبرگ در آخرین گزارش خود از یک زمستان طولانی برای فعالیت شرکت‌ها و تقاضای جهانی کامودیتی‌ها خبر می‌دهد. تداوم جنگ در اروپا، تلاش‌های مهار کووید در چین و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا مدیران کارخانه‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده است. مضاف بر اینکه دو اقتصاد بزرگ جهان به طور مشابهی نسبت به چشم‌انداز صادرات احساس ناامیدی دارند، به طوری که دو کشور ایالات متحده و چین در ماه اکتبر وضعیت انقباضی در صنایع و تولید داشتند و اقتصاد آمریکا به زیر محدوده نرمال سقوط کرده است. موضوعی که می‌تواند تقاضا برای محصولات را کاهش بدهد و چشم‌انداز آینده بازار کامودیتی‌ها را نیز تیره کرده است.
به گزارش خبرنگارجوان آنلاین، بر اساس ارقام درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران امروز با ۳۱۶۷ واحد رشد به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۷۱ واحد و ارزش روز بازار به ۵ هزار و ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.
شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با ۷۲۱ واحد رشد به ۳۲۲ هزار و ۹۹۹ واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) با ۴۶۳ واحد صعود به ۴۱۳ هزار و ۱۱۵ واحد رسید. شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۷۵ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۶۰ واحد رسید.
شاخص آزاد شناور با ۴۵۶۲ واحد صعود به یک میلیون و ۸۴۲ هزار و ۳۵ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با ۲۶۲۷ واحد رشد به یک میلیون و ۶۳ هزار و ۳۷۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۴۲۳ واحد رشد به رقم ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۶۷ واحد رسید.
نماد فملی، وبانک، کگل، شپنا، شتران، نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس ایران داشت و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشت.
در بازار فرابورس ایران شاخص کل فرابورس ۷.۶۰ رشد به رقم ۱۸ هزار و ۶۹۱ واحد رسید.
معامله‌گران فرابورس تعداد ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون برگ سهم در قالب ۱۸۳ هزار و ۸۵۹ فقره به ارزش ۸ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان با مجموع اوراق بدهی دولت داد و ستد کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار